Toelatingsexamen geneeskunde België

Hoi allemaal!

Aangezien ik geen up-to-date topic hierover kon vinden ben ik maar een nieuwe gestart.

Ik wil echt ontzettend graag Geneeskunde studeren, maar ik ben afgelopen jaar uitgeloot en schat mijn kansen voor volgend jaar weer erg klein in. Ook met de decentrale selectie zal ik niet hoog scoren, aangezien ik nou niet echt bepaald bijzondere activiteiten heb ondernomen.

Nu bestaat er nog de optie om Geneeskunde in België te gaan studeren, hier is geen loting maar een toelatingsexamen. Het toelatingsexamen bestaat uit twee onderdelen:
KIW - Kennis en Inzicht in de Wetenschappen (Bi, Sk, Wi en Na)
IVV - Informatie Verwerven en Verwerken (Medische teksten en arts-patiënt gesprekken)

Ik kijk erg op tegen het KIW-gedeelte, aangezien je geen Binas of rekenmachine mag gebruiken…

Nu heb ik dit topic aangemaakt omdat ik heel graag ervaringen van anderen wil horen, mensen die er nu Geneeskunde studeren, of dat willen gaan doen.

Wat vonden jullie van het toelatingsexamen? Handige tips?
Wat vinden jullie van Geneeskunde in België? En als Nederlander zijnde?
Iemand ervaring met Revalidatie- en kinesiewetenschappen?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Liefs

Ik ga nu in juli ook meedoen aan het ingangsexamen. Ik ben een Belg.
Ik heb vorig jaar al eens deelgenomen, om het eens te proberen.
Tijdens de paasvakantie geeft de universiteit van Leuven voorbereidingslessen op dit examen. Die lessen zijn blijkbaar echt een hulp als je wilt slagen. Er zijn 4 lessen voor KIW (voor elk vak een les) en ook een les voor IVV

Hier een link
https://prep.cc.kuleuven.be/med/nl/algemeen/toelatingsexamen/vs

Mijn zus deed vorig jaar mee met het examen en was meteen geslaagd. Het is niet makkelijk en je moet de leerstof 200% beheersen.

Als je nog vragen hebt, zeg je het maar

Als het goed is kun je ook eerst een jaar biomedische wetenschappen doen en als je dat jaar dan haalt kun je doorstromen naar geneeskunde. Maar hoe of wat weet ik niet precies.

Dat hebben ze dit jaar veranderd, dus dat kan niet meer. Jammer genoeg.
Als je eerst een jaar biomedische wetenschappen doet, moet je sowieso je ingangsexamen opnieuw doen en beginnen vanaf het eerste jaar geneeskunde

Oh serieus? Een paar weken geleden zeiden ze in de collegezaal nog dat het kon.

Echt? Misschien heb ik iets verkeerd begrepen dan.
Een aantal vrienden van mijn zus waren niet geslaagd voor het examen en doen nu iets in de trand van biomedische wetenschappen, maar bijkbaar zouden ze opnieuw van nul moeten beginnen als ze toch geneeskunde zouden willen doen.
Ik weet het ook niet zeker eigenlijk

Ik weet niet precies hoe het zit maar de prof zei iets van ‘Voor de mensen die willen doorstromen naar geneeskunde’

^ Voor zover ik het begrepen heb is biomedische wel een heel goede voorbereiding op geneeskunde en krijg je een paar vrijstellingen.

Het is niet eenvoudig, ik ken mensen die heeeeel veel gestudeerd hebben en er nog steeds niet door waren na 2 keer proberen. Je moet de leerstof echt heel goed beheersen.

Ik weet dat er al 120 dagen niet meer gereageerd is op dit topic maar voor de mensen die de toelatingstest gaan doen; hoe gaan jullie je voorbereiden?
Ik had me aangemeld voor de voorbereidingslessen maar ik kon 1) niet naar de eerste les gaan waardoor ik de kaartjes voor de andere lessen niet zou krijgen en daar dus ook niet naar toe zou kunnen gaan en 2) ik had gemaild en mijn inschrijving was kwijtgeraakt waardoor ik dus niet in het systeem stond.

Ik kan dus niet naar die dagen toe maar ik wil wel de test gaan doen. Ik heb materiaal gekregen van de KU Leuven op de open dag en de man die mij dat gaf zei dat als ik 13 van 20 vragen goed had dat het dan wel goed zat. Ik vond de vragen erg makkelijk dus ik had ook het meer dan 13/20 goed.

Zijn er nog meer Nederlanders die de test gaan doen?

Ik ben tijdens de paasvakantie (weet niet of dat hetzelfde is in Nederland) naar de voorbereidingslessen geweest.

Ik heb de handboeken van biologie, scheikunde en fysica van het 5de en 6de middelbaar. Die ben ik beetje per beetje aan het doornemen. De moeilijke dingen die ik echt nog zal moeten leren duid ik aan/vat ik samen.

Voor wiskunde ga ik de cursus die ik heb gekregen bij de voorbereidingslessen aan de KULeuven goed doornemen. Ik kreeg in het middelbaar veel meer wiskunde dan nodig was om de proef te kunnen, dus ik denk dat ik wel in staat zal zijn om dat deel tot een goed einde te brengen.

Voor de IVV-test ga ik me niet echt voorbereiden. De leestest zou me normaal wel moeten lukken, ik heb vorig jaar ook meegedaan, gewoon om het uit te proberen, en de resultaten daarvoor waren echt heel goed. Voor arts-patiënt-communicatie moet je gewoon onthouden wat de kwaliteiten van een goede arts nu precies zijn. Dat zijn maar een aantal puntjes en die kun je zo goed als overal op toepassen.
(die puntjes zijn geloof ik iets als: communicatie met de patiënt, respect voor de mening van de patiënt …)

Ik ben trouwens wel een Belg

@Velours: Dankje voor je uitgebreide antwoord! Ik heb helaas niet kunnen deelnemen aan de lesdagen maar ik wil wel wat boeken gaan lenen van een belgische middelbare school zodat ik alles wel goed kan leren. Weet jij of er oefenmateriaal is om mee te oefenen?

Goed topic!! Ik ben nog heel erg aan het twijfelen om mee te doen.
Ben naar d etweede ronde decentraal geneeskunde groningen dus het is wel even afwachten. Je moet je voor 18 mei aanmelden toch? Voor de eerste keer?

Ja voor de test in juli moet je je voor 18 mei aanmelden!

Ik heb online nog geen echt cursusmateriaal gevonden, maar er zijn wel vragen beschikbaar online. Ik heb er zelf nog niet naar gezocht. Onze leerkrachten hebben die voor ons al van het internet geplukt en afgeprint, en zo ben ik er aan gekomen. Ik denk dat ze dus wel ergens te vinden zijn.

http://www.ond.vlaanderen.be/toelatingsexamen/default.htm
Dit is trouwens de officiële pagina voor het toelatingsexamen. Er staan modelvragen, veelgestelde vragen en al de info op. Ik denk dat als je de modelvragen kunt oplossen, je wel klaar bent voor het examen.

En goed idee om de cursussen van een belgische school te vragen. Dan ben je zeker dat je al de leerstof ter beschikking hebt.

Hier is ook een Youtube kanaal http://www.youtube.com/user/Bijleshulp?feature=guide waar je filmpjes kan bekijken over alle onderwerpen van het ingangsexamen geneeskunde.

Upje voor dit topic :grinning:

Zijn er nog mensen aan het studeren voor de toelatingsproef van 2 juli?

Ja, ik ben nu bezig met studeren :slightly_smiling_face: Alleen ik moest er vroeger zijn aan begonnen. Maar wiskunde en bio zijn makkelijk, ofja tot nu toe heb ik alle vraagjes kunnen oplossen zonder echt te studeren. En die stilleestest moet ook lukken. Alleen fysica en chemie vind ik eng.
En ik ben ook zo’n persoon die makkelijk stresst en een blackout krijgt, dus ben benieuwd :’)
Ik heb voorbereidingslessen gevolgd aan Brussel en heb dan ook die dikke boek van Leuven gekocht. Alleen leer ik wel alles adhv die boeken. Ik kijk niet naar wat ik voor school gedaan heb, alleen voor bio en fysica. Want bij mij bij wiskunde, ik heb bepaalde zaken anders gezien en dat brengt mij in de war.

Hoe zit het met de puntentelling voor de onderdelen?
Voor KIW krijg je 1/3 aftrek voor een fout antwoord en 1 punt voor een goed antwoord toch? En moet je op elk onderdeel (Biologie/Fysica etc) afzonderlijk 5 punten halen? Of moet je in totaal een bepaald aantal punten halen?

Heel veel succes allemaal, het schijnt erg pittig te zijn.