Toelating kunstacademie

Is er nog iemand die de toelating op de hku gaat doen voor illustratie(14 januari bv) of op minerva in Groningen voor vormgeving communicatie?
Is de toelating op de hku echt zo streng zoals ze zeggen?

Yes, ben ook afgewezen.

Nah, ik ben 13. :slightly_smiling_face:

Ik zit nu in het eerste jaar illustratie op HKU. Ik kan je dus wel wat vertellen over de toelating. De ‘eerste ronde’ is je werk neerleggen in een lokaal, samen met iedereen die toelating doet voor illustratie. Je moet dan ongeveer drie uur wachten, dan kijken ze het allemaal door. Vervolgens hebben ze een lijstje met een aantal namen, volgens mij meestal rond de 13 mensen die dan door zijn naar de middagronde. Dit bestaat uit een gesprek waar ze vooral vragen naar je motivatie en wat je verwacht enzo.
Dit jaar zijn er twee klassen, ong 40 mensen denk ik.

Oeh hier ben ik ook benieuwd naar, wil me misschien aanmelden voor de hku. Ik vraag me ook af of wat voor soort portfolio jullie hebben en eventueel link?? *ik wil meer de webdesign kant op*

ik zit op de hku :grinning: wel vooropleiding.

Welke opleiding?

Als je meer de kant van webdesign wilt opgaan, raad ik je aan om te kijken bij de faculteit kunst, media en technologie. Dat is meer interactief enzo. Ik zit dan op de faculteit beeldende kunst en vormgeving, daar is ook de mogelijkheid om met computers aan de slag te gaan, maar minder verdiepend.
Wat je in je portfolio doet, ligt ook een beetje aan welke opleiding je wilt gaan doen. Zorg in ieder geval dat het divers is, ze willen graag zien dat je een onderzoekende houding hebt. Neem ook schetsboeken enzo mee.

Ik zit op de HKU. Maar dan wel op een management opleiding, dus aan mij heb je niks. :")
Alhoewel ik wel een toelating heb moeten doen, maar okeeeee.

Dankje!
Ik doe ook de vooropleiding op de ABK Maastricht, denk je dat ik daar ook veel voordeel mee boek?
Verder heb in mijn portfolio een aantal schetsboeken, een paar grote werken (5) met 2 processen, 2 foto series met van 1 een proces er bij, collage en als ik nog tijd heb wil ik nog een animatie maken(maar daar heb ik waarschijnlijk geen tijd meer voor).
Waaruit bestond jouw portfolio?

Ik heb zo veel vragen haha. Ik ben nu al vet zenuwachtig!

volgens mij is het erg streng! Die van Den Haag ook…in Maastricht minder.

Ik had een A3 map met voornamelijk A4 tekeningen, ik had nog nooit groter gedaan. Maar ze vinden het wel beter als je ook op wat groter werkt, ik heb het afgelopen half jaar voornamelijk op 50x60cm gewerkt. Maargoed, ik had een aantal tekeningen met stift, wat dingen met verf en aquarel. Een aantal schetsboekjes. Ook maakte ik dingen van vilt en klei, die had ik ook meegenomen. Ik had geloof ik nog wat typografiedingetjes gedaan en wat dingen die ik op de computer had gemaakt. Zorg voor veel variatie en niet teveel van hetzelfde, maar neem vooral dingen mee waar je zelf achter staat

Vraag maar raak als je nog meer wilt weten.

Ik ga denk ik ook toelating proberen voor illustratie bij HKU.

Ik wil niet naar Maastricht haha. Ik ga ook nog voor Groningen (en misschien Zwolle toelating doen)

Dankjewel! Vinden ze het ook belangrijk dat je 3d werkt? Ik maak namelijk nooit 3d dingen.

Het draait voornamelijk om het idee, de creativiteit. Maar kijken ze ook erg naar of het er mooi uit ziet? Want dat is wel gewoon subjectief…

Ohh en bevalt de opleiding haha?

Ik hoorde idd dat variatie in je werk erg belangrijk is.
Als je veel van het zelfde hebt dan wordt je al niet toegelaten.

Ik vond t HKU overigens echt niets.
Heb me nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld op een school.
Er waren serieus alleen maar alternatieve vrijwilligers op de open dag… Niet dat ik daar iets tegen heb maar ik als ‘doorsnee meisje’ voelde me serieus alternatief daar.

Ik ben random. Misschien moet ik eens gaan slapen.

Ik heb me aangemeld voor de opleiding Illustratie bij HKU! Nu hopen dat ik toegelaten wordt. Wat gaan jullie in je portfolio doen?

Natuurlijk heeft de ene persoon meer met 3d dan de ander, als je goed daarmee overweg kan, zou ik het zeker meenemen. Maar het is niet van belang dat je dat in je portfolio hebt. Waar ze inderdaad naar kijken is naar het idee, een soort eigenzinnigheid, gevoel voor kleur en materiaal etc. Neem daarom dus ook schetsboeken en schetsen mee, want het idee wordt in schetsen vaak het meest zichtbaar.

Dankjewel!

Is er hier nog iemand die toelating gaat doen of heeft gedaan voor academie minerva?