Toekomstig topmodel! (Of toch niet?)

‘Maaam! Ik ben thuis!’ gil ik zo hard dat ze het drie straten verderop nog kunnen horen. Aangezien mijn moeder niet antwoordt, neem ik aan dat ze niet thuis is.

Ik gooi mijn tas op de grond en spurt de woonkamer in. Niemand te bekennen. Dat betekent dus dat ik eindelijk weer eens op de computer kan zonder dat iemand steeds zit te zeuren dat ik verslaafd ben, da’s ook voor het eerst in weken.

Ik hang vlug mijn jas aan de kapstok en wanneer ik terugloop naar de woonkamer, valt mijn oog op een briefje op de bar.

Hayley, papa moet overwerken tot tien uur, ik ben even langs tante, ben rond half zes thuis. Zou jij rond vijf uur aan het eten willen beginnen? Op papa hoef je niet te rekenen. Kus mama.

Hm, ook dat weer, mag ik weer 't eten doen! Mama doet daar tegenwoordig zo makkelijk over, volgens mij is het al minstens twee weken geleden dat zijzelf fatsoenlijk wat eten klaar gemaakt heeft.

Ik kijk vluchtig op de klok, aangezien het nog twee uur duurt voor ik eraan moet beginnen hol ik de trap op naar de computerkamer. Wanneer ik inlog op msn, zie ik dat ik twee nieuwe berichten in mijn mailbox heb.

tips altijd welkom! :grinning:

Er gebeurt enorm veel in dit korte stukje; om de lezer geboeid te houden, moet je spanning opbouwen. Vertel meer over wat ze doet, hoe ze zich voelt etc.

Verder valt er niet veel te oordelen.

edit: ‘met enorm veel’ bedoel ik dat ze om de paar zinnen wat anders doet…

okee bedankt, zal er wat mee proberen te doen! :slightly_smiling_face:

hmm verder?

Eentje is reclame, de tweede is wel interessant! Ik zit op het puntje van mijn stoel als ik de afzender zie: Modellenbureau Zwolle. Mijn hart klopt haast in mijn keel. Ach, laat ik mezelf er niet teveel van voorstellen, voor hetzelfde geld is het een keiharde afwijzing. Ik twijfel of ik het mailtje wel moet lezen, maar ik ben toch nieuwsgierig geworden. Gauw klik ik het mailtje open:

Beste Hayley,
Je aanmeldingsformulier sprak ons erg aan, je kwam zeer enthousiast over. De foto die je meestuurde kan ons natuurlijk nog geen goed beeld geven, dus hierbij nodigen we jou uit om aanstaande zaterdag, 4 maart, langs te komen.
Ons hoofdbureau bevindt zich in de Finlandstraat, nummer 46.

We zullen dan wat proeffoto’s nemen, je maten opmeten en uiteraard een gesprek hebben over waarom je denkt dat JIJ onze hoofdprijs verdient: een fotoshoot in Praag, waarbij de beste foto op de cover van VIVA komt!
Met vriendelijke groeten,
Richard den Hamer,
Hoofddirecteur Modellenbureau Zwolle.

verder, of gelijk maar stoppen? :blush:
dit is mn eerste verhaal zegmaar dus ik probeer maar wat …
ben wel van plan 't af te maken, heb al in mn hoofd hoe t gaat eindigen enz. :slightly_smiling_face:
zeggen jullie t maar :
VERDER / KAPPEN

Okee en hoe gaat verder ?
Ik vind het leuk :grinning:

ik zou niet zoveel enters doen, en niet zulke lange zinnen maken. en het verhaal hoeft toch niet zo snel? zoals hierboven is gezegd, bouw het wat op. vertel wat over de persoon etc etc.

maar wel verder, kun je alleen maar beter van worden!

Ga gerust verder; het is een goede oefening :slightly_smiling_face:
Je schrijft zonder spelfouten dus dat is al een pluspunt!

Ik zou als ik jou was het verhaal een stuk eerder laten afspelen voordat je naar een belangrijke kern van het verhaal gaat.
Wie is Hayley? Hoe ziet ze eruit? Hoe oud is ze?

Laat de lezer haar eerst een beetje kennen; het is voor een lezer spannend om zich in het perspectief van de hoofdpersoon te kunnen plaatsen.

Bedankt voor de tips :grinning: ja ik dacht net zelf ook, dat ik 't misschien beter ook had kunnen laten beginnen vanaf dat ze dat formulier invulde ofzo, of iets daarvoor. Maarja, ik zal proberen er wat van te maken!

Komt wel goed!

Schrijf een aantal belangrijke kernpunten van het verhaal op en verwerk deze zorgvuldig in hoofdstukken:

-wat verwacht je van de familie?
Moeder; slecht, goed, zorgzaam, etc?
Vader; ^^
Broertjes/zusjes/zussen/broers?
Anderen?

-Welke andere personages zijn belangrijk?
Vriendje/toekomstige vriendje
Beste vriendin(nen)
Bedriegende manager (noem maar op)

-Wat moet er gebeuren?
Een aantal belangrijke hoogtepunten van het verhaal, bijv. ; ze raakt in paniek door… of ze grijpt in nadat… etc.

Veel denkwerk, maar een aantal belangrijke punten opnoemen geeft een richtlijn :slightly_smiling_face:

Ik laat een glimlach zien van oor tot oor! Dit had ik dus echt niet verwacht. Zo’n drie weken geleden had ik op de site eens zo’n formulier ingevuld, maar toen ze na een week nog niets hadden laten weten liet ik het maar voor wat het was. Ik dacht dat ze me met mijn 15 jaar nog wat te jong vonden, niet dus! Ze hebben dus tóch interesse!

Loop nou niet te hard van stapel, denk ik bij mezelf. Dit wil natuurlijk nog helemaal niks zeggen, wie weet vinden ze me in het echt wel niets. Ik had de foto wat bewerkt, waardoor mijn doffe donkerblonde haar prachtig leek te glanzen. Ook had ik de kleurintensiteit wat versterkt. Hierdoor leken mijn normaal onopvallende ogen, ineens felblauw te zijn. Nu maar hopen dat ze me zonder al die dingen ook mooi vinden. Achja, ik kan het maar proberen! Zo’n kans krijg ik natuurlijk niet elke dag.

Bedoel je dat ik die punten voor mezelf op moet schrijven en dan in het verhaal verwerken, of dat ik ze voor jullie zegmaar post? :stuck_out_tongue:

Ik moet alleen nog kijken hoe ik in Zwolle kom, ik zal waarschijnlijk met de trein moeten gaan. Niet zo’n heel groot probleem, maar ik moet wel eerst aan wat geld voor een treinkaartje zien te komen dan!
Mijn ouders moeten beslist niets weten van de modewereld, dus aan hen hoef ik zeker niet te vragen of ze mee willen gaan. Ik denk zelfs dat het beter is dat ik het mailtje verzwijg, tot ik wat meer zekerheid heb. Als ze reclame ofzo op tv zien slingeren ze allerlei commentaar naar de tv: ‘je bent gek als je daar ooit aan begint’, ‘een levende paspop ben je dan’ en ga zo maar door. Het liefst zou ik ze tegenspreken en vertellen dat niet elk modellenbureau zo is, maar dat zouden ze toch niet van me aannemen. Hm, het kan wel eens knap lastig worden om in Zwolle te komen zonder dat mijn ouders er iets van weten!

Voor jezelf :slightly_smiling_face:
Dan heb je een overzicht voor jezelf waarmee je de lezer kan verrassen.

^ de bovenstaande stukken zien er goed uit!

Verder!

Okee, heb al die informatie die je zei even in word gezet voor me zelf, handig! Thanks voor de tip. Laatste stukje voor vanavond:

Trrrr, Trrrrrrrrrrrrr. Ik schrik op uit mijn dagdroom waarin ik olympisch kampioen schoonzwemmen was. Ik moet lachen om mijn gekke droom. Trrrr, Trrrrrrrrrrrrr gaat het weer. Ik kan het geluid niet thuisbrengen. Trrrrrr. Oh ja, natuurlijk, het getril van mijn gsm! Ik haal hem vlug uit mijn broekzak. ‘Elroy’ verschijnt op het scherm met een foto van hem. Hij heeft de foto zelf gemaakt en zo ingesteld dat wanneer hij belt, zijn foto tevoorschijn komt. Ik kijk naar zijn zwarte haren, die een beetje warrig liggen maar niet té. Zijn ogen, hij heeft echt van die pretoogjes. Zijn kleine oortjes, wat heb ik hem daar vaak mee gepest, nog steeds trouwens. Als ‘wraakactie’ geeft hij me altijd de kieteldood. Ik geniet van elke aanraking van hem. Al is het maar zijn hand die per ongeluk de mijne raakt. Ik druk op het groene knopje en zet mijn mobiel tegen mijn oor.

‘Heee Elroy, what’s up?’
'Hai, ik heb een vraagje.’ Hij klinkt niet zo als anders, ik weet niet precies, een beetje schor. Verdrietig lijkt het wel.
‘Eh ja, zeg het maar?’
antwoord ik. ‘Nou k-kijk… ik heb Patricia net betrapt. Ofja, ik denk dat ik haar heb betrapt.’
Patricia is Elroy’s vriendin, tevens mijn vijand. Okee, ik moet toegeven, ze is mooi, doet het goed op school, heeft een kast van een huis en ga zo maar door. Maar toch mag ik haar niet. Je raadt vast al waarom. Juist, zij heeft Elroy. MIJN Elroy. Nou goed, niet de mijne, maar dat komt nog wel, hoop ik dan toch.
‘Huh ik snap niet wat je bedoelt… Patries? Betrapt?’ ik hoor Elroy snikken.
‘Wacht, ik kom nu naar je toe! Ben er over een kwartiertje!’ roep ik nog gauw, voor ik ophang. Ik loop nog even naar de badkamer waar ik mijn make-up wat bijwerk en mijn haar vlug in een staart doe. Daarna gris ik mijn jas van de kapstok, pak mijn fiets uit de schuur en fiets zo snel als ik kan naar Elroy toe.

uppje voor mezelf :flushed:

verder?

^ Let erop dat je niet teveel zinnen met ‘Ik’ begint; het leest niet zo prettig. Net een andere volgorde kan al wonderen doen.

Verder!