Toekomst?

Hallo Girlscene,

Ik heb echt jullie advies nodig, want ik weet het niet meer. Hoop dat jullie het lezen.

Mijn vriend en ik zijn nu zo’n anderhalf jaar bij elkaar. Het is vanaf begin niet altijd makkelijk, hij is autistisch dus communicatie gaat soms moeilijk. In zijn vorige relatie was hij zoals hij het zegt, een nogal slechte vriend (hij ging vreemd).
Hoewel ik head over heels verliefd was op hem, was ik op mijn hoede als hij contact had met andere meiden, hij zegt er weinig over en ik ging informatie op andere manieren zoeken soms (sms lezen). Uiteindelijk ging hij vreemd, een reden geeft hij er niet echt voor. Die periode daarna ging opeens een stuk beter, totdat ik er dus twee maanden later achterkwam van vreemdgaan door weer te gaan controleren.

Sindsdien gaat onze relatie ronduit slecht. Al mijn verliefdheidsgevoelens waren in een klap weg. Praten doen we alleen nog over problemen, lijkt vaak meer op een interview dan een gesprek. We hebben het wel nog fijn als we bij elkaar zijn, houden van elkaar.

In september is hij aan een nieuwe opleiding begonnen, zijn leven was druk, maar voor mij had hij echt bijna geen tijd meer. Hij geniet ervan. Wilt vrijheid. Hij wilt feesten op de studentenvereniging (waar ik niet mag komen en niemand ken), lekker kunnen eten en blijven slapen bij vriendinnen, maar het maakt mij zo ongelukkig dat ik soms dingen ga ‘verbieden’. Waar hij een superdruk leven heeft (Opleiding, werk, minimaal 4 keer in de week bezig met muziek, studentenvereniging, nieuwe vriendinnen, oude vrienden en sport) heb ik bijna geen leven, waardoor ik nog beter merk waar hij allemaal mee bezig is.

Hij klaagt alleen nog maar tegen die vriendinnen over de relatie die zo kut gaat, ik ben controlerend, ook volgens al die vriendinnen die me verder niet kennen. Ik voel me bedreigd door die vriendschappen, moet het maar accepteren dat vrienden ook vrouwen kunnen zijn, maar hij betrekt me nergens in, word woedend als ik vraag om een msn-gesprek te lezen, of sms.

Hij wilt bij me blijven, zegt dat ik belangrijker ben, maar geeft me wel constant een schuldgevoel als ik zeg dat ik iets liever niet heb. Ik wil ook wel bij hem blijven, maar loop constant rond met de gedachte dat het mijn schuld is, dat ik moet veranderen (wat niet lukt zonder zijn hulp, die ik niet krijg) en anders hem moet vrijlaten.

Advies, heldere ideeën, gedachten zijn allemaal welkom.

/

Jullie hebben wel gelijk, en denk inderdaad dat het ook deels komt door zijn autisme, en ik denk ook wel dat hij zijn best wilt doen. Maar hoe?

Iemand nog ideeën hoe we kunnen proberen de negatieve spiraal te doorbreken? Ik kan hem niet zo maar opgeven.

Kies voor jezelf en verspil geen tijd en moeite meer aan die jongen. Zo te horen besteed hij namelijk ook liever tijd aan anderen en ik adviseer je om hetzelfde te doen.

@ Shewantstofly

Ik probeer ook drukker te hebben, maar niet volledig in mijn macht. Ik doe voltijd opleiding, maar heb maar 2 dagen in de week les (weinig studiemateriaal, af en toe een paper). Ik solliciteer me suf voor een bijbaan al meer dan half jaar, maar ben eigenlijk te oud (=te duur). Daardoor heb ik ook niet veel geld, ik sport nu 1 avond in de week (meer kan ik niet betalen). Vriendinnen heb ik ook niet in de buurt, ik ben vaak verhuisd en op heel veel verschillende scholen gezeten. Ik heb een vriendin nog aan andere kant van land, daar ga ik regelmatig weekend heen, maar vaak ook geen tijd. Rest van mijn vrienden ken ik via hem en die hebben net zo druk als hem.

Kijk, vreemdgaan en je zo gedragen is ècht geen kenmerk van autisme. Hij lijdt simpel gezegd aan het klootzaksyndroom. Hij maakt jou duidelijk niet gelukkig…Waarom ben je nog bij hem?

Luister, dit kan je en mag je niet pikken! Stap over hem heen! Hij is je echt niet waard okee. Zijn autisme is hier echt geen reden voor! Zoek andere jongens als afleiding and be happy single! :slightly_smiling_face:

Niet lullig bedoeld, maar aangezien jij 13 bent ken je dat gevoel niet. Maar serieus, zo simpel is het niet.
Je komt niet zomaar over iemand heen, al helemaal niet als je toch al wel een serieuze relatie hebt. Je kan niet zomaar eventjes 1.5 jaar uit je geheugen wisselen en huppakee, lets party!
Het is echt heel moeilijk om zo’n beslissing te maken, je beslist er dan namelijk voor om je hele toekomst te veranderen.

Ik zou persoonlijk eens goed met hem praten. Zeggen dat ik het uit zou maken is makkelijk, maar ik weet niet of ik dat zou kunnen. Op het moment dat je ziet dat er niks te veranderen valt en dat hij het gewoon niet wilt/kan begrijpen, zou ik het uitmaken.
Uiteindelijk moet je altijd voor jezelf beslissen, maar ik zou hem eerst nog een kans tot begrip geven

/

Ik snap wat je bedoelt, maar de TS kan daar duidelijk niet mee omgaan (wat echt begrijpelijk is). Blijf gewoon niet in een situatie die je ongelukkig maakt…

KimmmmG & Original bedankt voor jullie reacties. Ik denk jullie inderdaad mijn gevoelens beter begrijpen. Ik klaag nu erg, maar zou alles voor hem doen, nog steeds. Zeker omdat ik niet veel ervaringen heb met mensen met autisme heb ik ook wel eens voorgesteld om met zijn psycholoog te gaan praten samen, zodat ik weet hoe ik met hem kan praten zonder hem verder zijn schulp in te jagen.

Er word gezegd dat ik vasthoud door de herinneringen, maar als ik weet dat we gaan afspreken word ik nog steeds helemaal blij, als hij mij een knuffel geeft voelt het nog steeds alsof ik perfect in zijn armen pas, alsof altijd zo was en altijd zo zal zijn. Als hij me recht in mijn ogen aankijkt (doet hij niet vaak, autist :wink:), dan vergeet ik nog steeds wat ik aan het zeggen was en alles wat er om ons heen gebeurd, soms zelfs adem te halen :cold_sweat:.

Als we dit puntje waar het al onze hele relatie om mis gaat goed krijgen zie ik mezelf echt nog met hem trouwen in de toekomst en iedere ochtend samen wakker worden. En we hadden vorige week ook nog echt over samenwonen en dat voelt ook goed.

Ik herken het hoor meid :slightly_smiling_face:
Had in het 1e jaar van mijn relatie zo enorm veel problemen, geen autisme maar wel zijn verslaving en de nodige gevolgen van dien, dus ikbegrijp heel goed dat je een beetje klem zit qua beslissing. Als je samen bent is het geweldig, maar je weet nooit of het dit keer een leuke week wordt of een rot week…
Ik zou gewoon inderdaad met zijn psycholoog praten, zij kan jou en je vriend vast en zeker helpen.
Wanneer het niet goed gaat en er geen verandering in zit, moet je nog goed bedenken of jij op deze manier bij hem wilt blijven.
Ookal is zijn autisme de oorzaak van alles en kan hij er niks aan doen, dan nog is het niet gezond om een relatie te hebben met alleen problemen.

Dank je KimmmmG,

Hij doet de laatste tijd op andere gebieden zijn best. Hij is mentaal enorm trouw en ziet me nog steeds als meisje waarmee hij een toekomst wilt. Hij houd echt meer tijd voor me vrij, komt soms spontaan langs voor een uurtje. Zaterdag gaan we zelfs naar de Winter Efteling, want dat leek mij romantisch (terwijl hij niet romantisch is). Het zijn niet alleen problemen gelukkig.

Ben je nu nog samen met je vriend en gaat beter? Hoe hebben jullie opgelost?

Ja het gaat stukken beter! Nu 13 maanden samen haha.
Wij hebben vooral veel over zijn problemen gepraat en wanneer hij er mee zat, stond ik op elk moment van de dag klaar om hem te steunen. Zo was het voor hem ook een stuk makkelijker om over zijn verslavingsverleden heen te komen.
Samen zijn we er gelukkig uit gekomen!
Nu ik dit laatste lees raad ik je echt aan met zijn psycholoog te praten, maar het vooral niet uit te maken.
Hij boekt vooruitgang en dat lijkt me toch het belangrijkste!

Ik zal maar even verduidelijken, mijn vriend is in de relatie met mij 1X vreemdgegaan. In de relatie daarvoor is hij inderdaad nog veel vaker vreemdgegaan, was van zijn 17de tot 19de, hoewel er voor mij geen excuus is voor vreemdgaan, en hij gewoon fout zat, ik weet waar het vandaan kwam destijds.

KimmmmG, respect, ik vind heel knap van je. Ik wil gewoon heel erg graag met hem kunnen kletsen weer, vroeger (voordat we kregen) konden we uren praten over van alles en nog wat, noemde me ook naast zijn vriendin, zijn maatje (dat mis ik). Was zelfs zo erg dat hij mij een keer aantikte en zei; ‘gast, zie die twee meiden zoenen’, oké nu klinkt dit heel erg, maar was ook wel een heel grappige situatie. Hij voelde zich toen echt fijn bij me, en ik bij hem.

Ondanks dat hij autisme heeft, zou ik gewoon als ik jou was met hem praten. Probeer dan alleen iets niet negatief te zeggen, maar het juist positief te brengen. Dan kan je bijvoorbeeld zeggen dat je het altijd zo leuk vond dat jullie eerst ook echt beste vrienden waren en uren over alles konden praten, dat je dat mist en graag weer beste maatjes wilt zijn.
Ik denk dat autistische mensen wel tegen kritiek kunnen, maar dat het ligt aan de manier waarop ze het brengen. Waarschijnlijk voelen ze zich aangevallen als het negatief wordt gebracht.

Dankje, was ook van plan om zo tegen hem proberen te praten. Ik wil ook daarom dus naar de psycholoog, omdat ik dan weet dat tegen hem schreeuwen om hem boos te maken (dat ik reactie krijg) niet werkt (wist ik al), maar hoe ik dan wel aan kan pakken.

Ik denk eerlijk gezegd op de manier dat je tegen kleine kinderen praat,
maar dan met de woorden van een volwassene.
Dus niet dat het gelijk hard aankomt, maar meer dat je uit legt wat er aan de hand is en hoe positief het kan zijn als hij zich verandert!