toegeven

ik heb een heel rottig probleem, ik vind het ontzettend lastig om toe te geven dat iemand gelijk heeft. Als ik een discussie met iemand aanga, en als ik uiteindelijk door heb dat ie gene gelijk heeft en ik fout zit, wil ik dat dus eigenlijk nooit toegeven. Dan begin ik nog meer ‘onzin’ te zeggen, in de hoop dat ik dan toch misschien gelijk kan krijgen. Waardoor ik me dus eigenlijk alleen maar nog meer in de problemen zit zegmaar, want dan gaan diegene de woorden gebruiken die ik heb gezegd (die ik eigenlijk niet meen, die nergens op slaan, of die ik wel meen maar dan verkeerd verwoord) waardoor ze eigenlijk alleen maar nóg meer gelijk krijgen.
Ik vind het ontzettend moeilijk, en vooral dat ik merk dat ik ook eigenlijk heel vaak fout zit. De meeste ruzies tussen vriendinnen en mij komen eigenlijk 98% van mij, omdat ik te snel oordeel met bijvoorbeeld: Ze zei geen hoi tegen me toen ik haar tegen kwam, ze is boos op me.(dus laat ik ook maar boos op haar zijn, want ze heeft geen reden om boos op mij te zijn). Door zoiets heb ik heel veel ruzie gemaakt, die dus eigenlijk nooit ergens op slaan want dan blijkt het meestal dat ze dus nooit boos is geweest ofzo!
Maar hoe kan ik dus makkelijker toegeven dat iemand goed zit, dat ik dingen die ik wil zeggen goed verwoord en dat ik minder snel oordeel met waarvan ik denk dat mensen over mij denken.

Het gewoon toegeven. Waarom vind je het erg als iemand anders gelijk heeft? Mensen vinden je alleen maar irritant als je niet eens af en toe je ongelijk toegeeft. En als je weet dat je slecht toe kan geven dat je fout zit moet je gewoon geen discussies aangaan.
En als je dingen goed wil verwoorden: niet boos gaan lopen doen waardoor je minder goed nadenkt, gewoon rustig blijven en rustig praten zodat je geen ondoordachte dingen zegt.

ja ik weet niet echt waarom ik geen gelijk wil geven,
het is voor mij net iets als (ja misschien klinkt het raar)
snoep eten terwijl ik weet dat ik er dik van word.
geen huiswerk maken terwijl ik weet dat ik, als ik het niet maak een heel hoofdstuk over moet schrijven.
in mn bed blijven liggen, terwijl ik weet dat ik te laat kom.
etc.
dus: gelijk proberen te krijgen terwijl ik weet dat ik het niet krijg.

omg! wat herken ik mezelf in jou.
ik doe precies hetzelfde alleen met mn vriend.
&het is idd super lastig =/
ik wil er ook van af.
zie het maar als een upje ;p

Het scheelt al dat je je realiseert dat je deze fout maakt, en dat je niet denkt dat het aan de rest van de wereld ligt. Dat is al een eerste stap om van dit probleem af te komen, want het is inderdaad heel vervelend als mensen hun ongelijk niet willen toegeven en daar zelfs ruzie over willen maken. Zulke mensen worden niet gewaardeerd.

Je kunt alleen van dit probleem afkomen door te oefenen. In plaats van dat je meteen oordeelt wat iemand anders vind, vraag je éérst de mening van die persoon. Dus voordat je er wat uit flapt en er een discussie over komt. Kwestie van opletten wat je zegt, dus eerst tot 10 tellen.
Daarbij kan je je vriendinnen op de hoogte stellen van je probleem en vragen of ze het aan jou willen melden als je weer door slaat in het halen van je gelijk. Dus dat ze een bepaald stopwoord noemen of wat dan ook. Dan is het belangrijk dat je meteen stopt, je afvraagt wat je nou eigenlijk aan het doen bent en waarschijnlijk zie je dan wel in dat je onzin aan het uitkramen bent.

Verder is het gewoon een kwestie van doen. Je ziet zelf al in dat dit een probleem is en dat maakt het al een stuk gemakkelijker. Je hebt alleen een beetje hulp nodig van de buitenwereld om het op die bepaalde momenten door te hebben en ermee te stoppen. En dat laatste is een kwestie van zelfdiscipline.