Toegepaste psychologie

Ik ben erg geinteresseerd in de studie toegepaste psychologie en mijn vraag is dus: heeft iemand ervaring met deze studie? want op internet vertellen ze er niet superveel over…
alvast bedankt (:

Up! Die studie wil ik misschien gaan doen, ik wil er ook graag informatie over.

& nog een up! Want ik zit er ook over na te denken om die studie te gaan doen…

ik ga 6 februari wel naar een opendag in Leiden en dan ook voor deze studie, want dan kan je vragen stellen en vaak ook in de boeken kijken die je krijgt tijdens de studie!

Ik ben naar de open dag geweest in Eindhoven, en heb 23 februari een meeloopdag daar, ik ben heel benieuwd.

zo’n meeloopdag lijkt mij ook wel leuk! zit jij al in het laatste jaar ? want ik zit nu in 4Havo en weet niet of zo’n meeloopdag dan ook kan

Ja, ik zit in 5 Havo. Volgens mij kan je dan ook meelopen, daar kan je je op de open dag voor opgeven.
Wat ik in elk geval heb meegekregen op de open dag: het is een nog relatief onbekende studie, je kunt het ook wel HBO Pyschologie noemen. Je kunt alleen toegelaten worden als je een profiel met wiskunde A hebt, want er wordt nogal wat aandacht aan wiskunde besteed. Na de studie heb je ongeveer dezelfde taken als een universitaire pyscholoog, alleen mag je geen eigen praktijk beginnen en je mag jezelf eigenlijk geen ‘‘pyscholoog’’ noemen, aangezien je dus geen eigen praktijk hebt en je voornamelijk in bedrijven en instellingen (zoals Bureau Jeugdzorg) mensen begeleidt.

momenteel doe ik hbo toegepaste psychologie in eindhoven. De meeste mensen uit mijn klas vinden het een leuke opleiding en willen er ook mee doorgaan. Het eerste jaar is erg breed. Ik heb de vorige periode (concumenten en maatschappij) met statistiek gewerkt en dat viel mee (aangezien ik een hekel heb aan wiskunde). Het is niet te vergelijken met de wiskunde van de havo. Je werkt eigenlijk met een computerprogramma, ik moest dan elke week opdrachten maken.
Periode 2 ( onderwijs en ontwikkeling) heb ik net afgesloten. Dat ging over het geheugen.
Ik weet niet precies wat jullie willen weten maar als er vragen zijn dan kan ik er op antwoorden.

Ik zit nu in het laatste jaar van Commerciële Economie en we moesten een Minor kiezen van een half jaar. Ik heb toen gekozen voor de minor Toegepaste Psychologie en kreeg deze onderwerpen:
Identiteit
Leiderschap
Coachen & Adviseren
Arbeid & Gezondheid
Motivatie
Onderhandelen & Conflicthantering

Als je echt geinteresseerd bent in gedragswetenschappen zoals psychologie dan moet je deze studie NIET kiezen. Het is heel erg gericht op het bedrijfsleven. Ik vond de minor wel leuk maar heel algemeen en voor de hand liggend.

Nou, ik wil graag weten wat je ermee kan na de opleiding?
Is de opleiding geschikt voor mensen die slecht zijn in wiskunde?
Welke vakken heb je zoal op de opleiding?

Sorry dat ik meteen 3 vragen stel, maar ik twijfel erg tussen TP en een andere studie…

mijn vragen zijn:

• Wat voor opdrachten maak je vooral ?
    en
  • Leer je ook echt veel over hoe mensen in elkaar zitten?

Welke andere studie?
En wat heeft toegepaste psychologie met wiskunde te maken? Dat heb je dus niet nodig nee. Ben zelf heel slecht in wiskunde dus ja.

Wat je ermee kan na je opleiding? Je kan mediator worden, bedrijfspsycholoog, coach, adviseur, manager, leidinggevende… Het is behoorlijk breed.

Opdrachten: veeeeeeel filmpjes opnemen; coachgesprekken, conflicten naspelen… Je leert niet echt hoe mensen in elkaar zitten nee, dan zul je Psychologie moeten kiezen. Toegepaste Psychologie is ECHT gericht op het bedrijfsleven (meer richting de studies Personeel & Arbeid en Pedagogiek)

Nou ik heb er voor gekozen géén toegepaste psychologie te doen, omdat juist wiskunde heel belangrijk zou zijn.
En ik vond de eisen nogal streng enzo. Het leek mij ook heel interessant, maar volgens mij valt het je best tegen als je echt geïntereseerd bent in psychologie.

Wiskunde? Nou serieus, wat een onzin :stuck_out_tongue: er komt echt geen wiskunde aan te pas?

En als je echt geïnteresseerd bent in het gedrag van de mens, verschillende soorten mensen, waarom mensen doen wat ze doen, hoe mensen te voorspellen zijn etc dan moet je GEEN TP gaan doen.

Mijn vriend studeerd dat, maar wel een thuisstudie via het NTI.

Up! Ik ben ook nogal geinteresseerd in psychologie, maar wat ik nou niet snap; ik zoek elke keer op internet naar opleidingen voor Psychologie, maar ik kom elke keer bij Toegepaste psychologie en dat is blijkbaar gericht op het bedrijfsleven, maar dat wil ik dus niet! Hoe heet de studie waarbij je gewoon leert over psychologie? En dus psycholoog kan worden? xxx

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dankjewel voor de tip, want dat is net wat ik interessant vind! En over het wiskunde: ik was op de open dag va TP, en daar werd me verteld dat ik wiskunde hard nodig zou hebben.
De andere studie waar ik voor zou willen kiezen is European Studies (echt bijna niemand kent het, haha), maar dat is een studie die zich richt op talen en cultuur van de landen in Europa. Misschien dat dat toch meer iets voor mij is.

sommige mensen uit mn klas willen dan via deze opleiding toch WO psychologie gaan doen om een psycholoog te worden. Anderen willen bijvoorbeeld bij een bedrijf gaan werken. Je kan zelfs de marketing kant op. Het is een hele erge brede studie. Helaas weten mensen nog niet precies welke specifieke beroepen je met deze opleiding kan doen. Het is een nieuwe studie en de eerste afgestudeerde mensen zijn pas dit jaar klaar. Van een paar docenten heb ik gehoord dat er misschien in de toekomst veel vraag zal zijn naar TP-psychologen, omdat dat goedkoper is voor bijvoorbeeld bedrijven.
En mensen die een angst hebben voor wiskunde moeten zich niet af laten schrikken doordat ze wiskunde eisen. ( ik ben zelf niet goed in wiskunde en ik haat het) Vorige periode dus heb ik met statistiek gewerkt. Ik had al mijn wiskundeschrift en al het andere gereedschap meegenomen naar de les. Toen kwam ik pas achter dat het ging om een programma. Het programma heet SPSS16. Elke week moest ik een aantal opdrachten maken en af laten tekenen. Vervolgens kregen we een toets. Op die toets vroegen ze wel hoe je bepaalde dingen moest berekenen maar dat was erg makkelijk! In die lessen kregen je stappenplannen om iets te berekenen, zoals standaarddeviatie en de correlatie. Niemand had daarvoor een onvoldoende, ik had zelfs een 10!