Toegepaste psychologie

Wie gaat of studeert al Toegepaste Psychologie?? Ik ga het na de vakantie studeren in Amsterdam (hva) en ben wel benieuwd naar bijvoorbeeld de moeilijkste vakken en hoe het zit met de boeken (gebruik je ze allemaal? Raad je een laptop aan?).

Ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar jullie meningen en ervaringen en het is leuk om misschien al iemand te kennen die ook deze studie gaat volgen :slightly_smiling_face:

?

ik woon en studeer in België, Antwerpen. Ga nu naar mijn laatste jaar. Hele fijne richting maar je moet je bij deze richting ook een stukje zelf blootgeven, had ik nooit gedacht. Het handigste is idd een laptop om notities bij te houden, maar dit zal niet voor elk vak zo zijn. Ik heb nooit al de boeken gebruikt. Succes!

Hoi, wat leuk dat je Toegepaste Psychologie gaat studeren! Ikzelf studeer momenteel Toegepaste Psychologie in Groningen. Voor deze opleiding heb je niet echt een speciale laptop nodig, je gebruikt deze in feite alleen om aantekeningen op te maken of verslagen etc. te typen. SPSS een statistiek programma waar je hoogstwaarschijnlijk mee mag werken wordt als het goed is op de computers van je school zelf wel aangeboden, deze zou je eventueel ook kunnen kopen voor je eigen laptop maar dit is dus niet nodig. Ik zou ook eerst even afwachten hoeveel jouw school hier mee werkt, aangezien dit kan afwijken van mijn school in Groningen.

Verder verschilt het heel erg per vak of je het boek wel of niet vaak gebruikt, en dit verschilt ook weer per school dus hier kan ik je helaas niet verder mee helpen. Het moeilijkste vak van het eerste jaar bij ons was Onderzoek & Statistiek.

Daarnaast is het inderdaad zo dat je ook een stukje van jezelf bloot moet geven tijdens deze studie. Je wordt bij ons tenminste ook gevraagd om te reflecteren op je eigen kunnen etc. Maar daarnaast zul je jezelf ook vaak tegen komen tijdens de gewone lessen. Dan leer je over een bepaalde theorie die je misschien wel weer nieuwe inzichten in jezelf geeft. Je leert tenslotte van alles over mensen en hoe ze in elkaar steken. Dan leer je automatisch ook dingen over jezelf :grinning:

Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad en veel plezier hebt tijdens de studie straks!

^^ bedankt voor je uitgebreide reactie!
Zeld heb ik op de open dag of op de site niks gehoord en gelezen over statistiek en programma’s (wel over onderzoeksmethoden), dus ik neem aan dat ik niet super veel ga werken met SPSS. Als het kan zou ik graag willen doorstromen maar de uni maar dan weet ik zeker dat ik met een soort excel moet werken, en zoals jij al aangaf is dit het moeilijkste vak :confused:

Upje; ben nog steeds op zoek naar mensen

Als je graag wil doorstromen naar de uni moet je je niet laten tegenhouden door een excel programma hoor! Ook al is dit dan het moeilijkste vak daar, je leert het vanzelf!

Ik zit er ook aan te denken om Toegepaste Psychologie te gaan studeren! Twijfel nog wel over of ik uni of hbo ga doen, heb een vwo diploma dus kan in principe allebei.
Ik zou ook graag meer willen horen over Toegepaste Psychologie! :slight_smile:

Ik zou dan toch kiezen voor uni. Als het kan waarom niet? Ze nemen eerder een afgestudeerde van de wo aan dan hbo

De opleiding op hbo lijkt me qua inhoud leuker aangezien je ook praktijk erbij hebt. Uni is puur theorie en is vooral gericht op wetenschappelijk onderzoek doen, een kant die ik wss toch niet op wil later. En ik weet niet of ik uni qua niveau echt aankan, vandaar mijn twijfels.

Als de inhoud van van Toegepaste Psychologie op het hbo je leuker lijkt zou ik je aanraden om deze te kiezen. Het is immers ook zo dat toegepaste psychologie op het hbo nog een vrij nieuwe studie is, deze bestaat straks 10 jaar, en er komen steeds meer plekken voor vrij op de arbeidsmarkt omdat steeds meer mensen inzien wat je met toegepaste psychologie kan. Ook is het zo dat uni studenten psychologie nu al soms concurren met hbo studenten toegepaste psychologie voor bepaalde banen omdat toegepaste psychologie studenten dus inderdaad meer praktijkervaring hebben. Kortom laat je keuze asjeblieft niet afhangen van de arbeidsmarkt want deze is constant in verandering, maar kies de studie die jij zelf dat het best bij je past

Oh ja als je de inhoud leuker vindt van hbo moet je dat zeker doen. Ik ben zelf echt meer van de theorie dus ik ben best jaloers op mensen die deze keuze hebben, hahah

Ik ga ook tp studeren vanaf September, in Deventer. (:

Had je in Deventer ook een selectie??? Zo ja, wat moest je doen?

Nee, alleen de verplichte studiekeuzecheck en een gesprekje waarin je A,B of C advies kreeg.
Had jij wel een selectie?

Jep. Kreeg een hele dag les en huiswerk mee. De week daarop moest ik een toets maken. Het was best wel moeilijk en streng maar behoorde uiteindelijk bij de 300 beste van de 900 aanmeldingen !

Dat klinkt wel intens haha. Gefeliciteerd dat je erbij zat! (:

Hahah dankje