Toegepaste psychologie studeren

Hi,

Ik ga waarschijnlijk volgend jaar toegepaste psychologie studeren en ik wil eigenlijk wat meer informatie over of t wel een goede keuze is, want bij opendagen doen ze alsof t allemaal geweldig is (ik spreek uit ervaring. Want dat heb ik ook moeten doen voor mijn docenten). Ik wil na t HBO naar een universiteit met mijn propedeuse. Is er iemand hier die de opleiding toegepaste psychologie heeft gestudeerd en haar propedeuse heeft behaald? Als er mensen zijn die geen propedeuse hebben: Waardoor komt t? Wat vond je lastig?

Goed verdiepen in welke opleiding je wil doen want meeste opleidingen aan de uni (zeker in die richtingen) eisen vwo of extra wiskunde eis.

Kan je geen vwo gaan doen?

1 like

Het zou wel kunnen, maar ik weet niet zo goed hoe hoog mijn wiskunde cijfer met VWO niveau zal zijn, omdat ik op havo niveau een 6 stond voor wiskunde. Dus ik twijfel eigenlijk tussen HBO en VWO.

Ja. Klinkt ook heel mooi maar bedenk wel dat je wiskunde wel onder de knie moet hebben voor veel studies op de uni. Het hbo is geen perfecte omweg, veel studenten vallen dan toch af op statistiek.

Voor psychologie op de uni moet je dus vaak (in ieder geval hier) wiskunde certificaat op vwo niveau halen, ik noem maar wat.

Beide opties moet je denk ik echt heel hard gaan werken/studeren (niets mis mee), maar als vwo zou lukken zou ik die eerst proberen.

Toevoeging: in Tilburg kom je volgens mij makkelijker binnen met alleen een P. Daar adviseren ze wel dringend de wiskunde toets. Dus dat is een idee. Maar neem het van iemand aan die van hbo naar uni is gegaan: als je de wiskunde eis probeert te omzeilen kom je jezelf echt tegen daarna. :rofl: Bijles is altijd een optie natuurlijk tegen die tijd.

1 like

Ja, VWO lijkt me ook de beste keuze. Ik hoor vaak om me heen dat ‘statistiek’ erg moeilijk is voor de meesten. Dan kies ik toch liever voor VWO. Het is beter dat ik met een VWO diploma naar uni ga. Als ik ‘toegepaste psychologie’ studeer en mijn p niet kan halen dan doe ik er drie jaar langer over. Dankjewel voor het helpen trouwens.

Als de havo en biologie op havo niveau je goed afgaat zal je die P wel halen hoor, maar het verschil tussen hbo en universiteit is best groot. Mocht het vwo niet lukken kan je altijd nog verder kijken.

1 like