Toegepaste psychologie --> propedeuse --> universiteit psychologie

Ik ga volgend jaar als ik hopelijk mijn diploma kan halen toegepaste psychologie studeren, ik wil wel mijn propedeuse behalen en dan verder gaan met psychologie op de universiteit. Ik heb al een universiteit, waar ik graag zou willen studeren nadat ik mijn propedeuse behaal, gemaild en gebeld alleen ik heb nog steeds geen duidelijk antwoord gekregen, omdat zij er niet over gaan… ze konden mij ook niet doorverbinden met iemand die het wel 100% zeker wist.
Ik heb nu dus een aantal vragen:
-Weten jullie of het mogelijk is om van hbo toegepaste psychologie over te stappen naar de universiteit en daar door te gaan met het studeren van psychologie?
-Hebben jullie er ervaring mee, is een propedeuse erg lastig om te behalen (op een opleiding als toegepaste psychologie)
-Als ik mijn propedeuse niet behaal mag ik die in het tweede jaar inhalen en alsnog mijn propedeuse behalen, weten jullie of ik dan ook door kan stromen naar de universiteit in mijn tweede jaar of of ik deze toetsen al in de zomervakantie kan afgeven om me vervolgens in te schrijven op de universiteit?

Bij welke universiteit wil je dat doen? Sommige doen het nog wel, sommige niet. Het is allemaal heel vaag omdat ze nu al die regels aan het veranderen zijn. Is het geen optie om VWO te doen?

Ik heb een jaar psychologie gedaan (niet via hbo) en de studenten die het niet haalden zakten voornamelijk door statistiek. Als je goed bijblijft op de uni moet dat goedkomen, maar dit zou ik niet onderschatten. Verder is de manier ook heel anders, dat ligt je of niet.

Met de regels verder ben ik niet bekend.

Op de vu zou ik het wel willen eigenlijk maar dat is nog niet zeker, als het op een andere universiteit wat soepeler is met de inloting zou ik het liever daar willen proberen.
Ik dacht er heel lang aan om vwo te doen maar dat zou ik nooit halen denk ik, ik ben totaal niet goed met inzicht dingen en aangezien ik het zeker niet in 2 jaar zou halen vind ik het een beetje zonde van mijn tijd…
Als ik mijn P niet kan halen en ik door moet studeren (wat ik echt niet wil) ga ik daarna verder op de universiteit ookal wil ik dat liever niet, omdat ik nog door wil studeren om psychotherapeut te worden. Pff wat lastig allemaal zeg

wat bedoel je precies met dat de manieren anders zijn?

Van HBO naar Universiteit is best een grote stap qua niveau, maar het kan wel. Als je met een HBO propedeuse loot voor Psychologie kom je echter wel altijd in lotingsklasse C of D (dat ben ik even vergeten maar kun je opzoeken op de site van DUO, een best lage klasse in ieder geval.)
utst
Zelf zit ik op de VU (maar andere studie) en je kunt denk ik het best de studenten service desk bellen. Hoewel zij er misschien niks over kunnen zeggen omdat het nu allemaal veranderd. Volgens mij willen ze van HBO-propedeuse naar Universiteit overal afschaffen namelijk.

Mocht het allemaal niet lukken dan kun je ook HBO toegepaste psychologie doen, dan een premaster en een master aan de Universiteit.

HBO is veel groepswerk, meestal verplichte colleges, veel ‘schoolser’. Je gaat gewoon elke dag naar school, volgt verschillende vakken (best veel tegelijk) en krijgt huiswerk van je docenten.

Op de Uni moet je het meeste zelf doen, colleges zijn niet verplicht, je volgt meestal twee vakken per keer, het is veel meer stampen uit boeken, de boeken zijn ook veel dikker en de hoeveelheid stof die je per week moet leren (en dus moet kennen voor het tentamen) is veel meer dan op het HBO.

(Hoewel ze op de meeste Uni’s ook steeds meer naar verplichte lessen gaan maar op de VU zover ik weet nog niet.)

Sommige universiteiten staan het wel toe, andere niet. Het is dit jaar nieuw dat universiteiten het zelf mogen bepalen dus er is nog veel onduidelijkheid over.
Of het te doen is weet ik niet. Bij sommige studies is het prima te doen om je P in 1 jaar te halen, bij andere bijna onmogelijk. Ligt ook aan je eigen motivatie natuurlijk.

Als je je P niet in je eerste jaar haalt, moet je die tijdens je 2e jaar halen. Je kunt dan pas in september daarop instromen op de universiteit en begint dan gewoon in het 1e jaar. Je kunt die toetsen die je nog moet meestal niet in de zomervakantie doen.
Je bent dan al op de helft van je hbo studie, ik maakte het dan gewoon af maar dat is aan jou.

Wat me wel opvalt is dat je zegt dat je geen vwo wil doen, omdat je niet goed bent in inzichtdingen. Maar hoe denk je dan de universiteit te gaan halen? Zeker als bij een studie psychologie is inzicht wel belangrijk.

Ik wil precies hetzelfde doen en twijfelde over eerst vwo, of toch HBO. Maar na contact met decaan en een aantal universiteiten heb ik gekozen eerst vwo te gaan doen.
Dit hebben universiteiten toch ‘liever’, ze hebben namelijk veel meer afvallers onder de mensen die via HBO komen.
En volgensmij moet je als je van het HBO komt, ook een wiskunde toets maken. Omdat ze willen dat je wiskunde op vwo niveau onder de knie hebt.
Dus als ik jou was zou ik voor vwo gaan eerst, dan heb je meer zekerheid.

Dit. De hoeveelheid stof (bij psychologie dan) is niet perse veeeel moeilijker maar het is gewoon veel. Als je gemotiveerd bent en goed aan de slag gaat, moet het wel lukken hoor! Er waren veel mensen die het gewoon hebben gehaald met hun P.

Ik sta er nu zeker niet slecht voor, ik sta een 7,5 gemiddeld voor wiskunde en geen onvoldoendes voor mijn andere vakken en ga met deze cijfers mijn centraal examen in. Mijn docenten op school denken dat ik vwo wel aankan maar dat ik er wel hard voor moet werken en ik heb eigenlijk helemaal geen zin meer om vakken te volgen waar ik toch niks mee ga doen en waarop de kans dat ik blijf zitten groot is terwijl ik het met de vakken die ik nodig zal hebben op het hbo en universiteit het makkelijk kan halen naar mijn gevoel.
Jullie hebben mij nu op een idee gebracht maar ik weet niet of het mogelijk is, weten jullie of ik nadat ik mijn hbo diploma heb gehaald en vervolgens een master op de universiteit heb gevolgd door kan studeren om psychotherapeut te worden of moet ik daarvoor echt psychologie gestudeerd hebben? En weten jullie ook of ik dan zelf therapieën kan uitvoeren als ik bijvoorbeeld klinische psychologie als master kies?

Ik doe op dit moment TP in Leiden. Ik heb mijn P makkelijk gehaald en daarom meerdere keren nagedacht over naar de uni gaan. Verschillende klasgenootjes hebben dit gedaan en dat verloopt hun goed. Ik heb echter ook iemand in mijn klas die de uni uiteindelijk niet leuk vond en terug is gegaan naar HBO. Er zijn ook mensen die terug komen omdat ze uni te moeilijk vinden.

Op dit moment ben ik van plan om na mijn studie een master te gaan doen aan de unie. Op de hogeschool Leiden heb je een minor die er voor zorgt dat je door kan naar de universiteit van Leiden voor je master, heel handig!

Ik heb even gezocht op de richting die jij op wilt en ik heb het idee dat het niet mogelijk is om via HBO → Master psychotherapeut worden. In vedergeval niet met de route die ik hierboven heb beschreven. Misschien wel als je een schakeljaar doet.

Ik denk dat je je een beetje af moet zetten van ‘ik heb er geen zin in’, vanaf het vwo psychologie gaan studeren op de uni is simpelweg beter met de meeste zekerheid.
Je kan ook in 1 jaar je vwo diploma halen op de vavo, maar dan moet je wel nóg harder werken, maar ben je er wel snel vanaf en kan je doen wat je leuk vind.

Ik heb er de afgelopen dagen weer aan gedacht om vwo te doen hoor maar ik sta er nu goed voor rond de zessen (dat is vergeleken met klasgenoten erg goed), alleen het is nu alleen mogelijk via volwassenonderwijs, omdat ik op mijn school voor al mijn vakken gemiddeld een 7 moet staan en ik weet niet of dat gaat lukken en ja volwassenonderwijs is ook niet erg goedkoop als ik 8 vakken heb…

Hoe bevalt trouwens de wiskunde toets die gemaakt moet worden? Wat is jullie ervaring daarmee?