toch nog een havo sprint doen na mbo4 diploma?

Ik weet dat ik al eerder een soort gelijke topic hierover had geopend, alleen ik zit nu echt met mijn handen in t haar.

Ik ben net 21 jaar, heb eerst een paar jaar de Havo gedaan, toen toch snel naar 4 vmbo gegaan omdat het me leuk leek om de mbo opleiding tandartsassistente te gaan doen, dit heb ik ook uiteindelijk afgerond. Mijn doel was dan om door te stromen naar de Hbo opleiding Mondzorgkunde. Dit is echt wat ik wil doen. Nu kom ik erachter dat ik een grote fout heb gemaakt om niet door te gaan met mijn Havo.

Ik kwam er langzamerhand achter dat het eigenlijk onmogelijk is om met een vmbo achtergrond of mbo-4 diploma ingeloot te worden voor Mondzorgkunde. Ik heb met de school gebeld, heb veel mensen gesproken, en wat je ook doet je word sowieso niet ingeloot met alleen een vmbo vooropleiding. Ik kan niet zomaar een andere opleiding uitkiezen die ik ook leuk vind. Enigste is Fysiotherapie, maar dat is hetzelfde verhaal.

Zou het een goed idee zijn om toch mijn Havo af te maken? Dit blijft uiteindelijk de basis, vooral voor de opleidingen die ik wil met strenge toelatingseisen. Op dit moment kom ik dus totaal niet verder. En aan de telefoon zei de opleiding tegen mij dat ik alleen meer kans heb als ik dus mijzelf dus bijspijker, en mijn niveau dus ‘hoger’ maak.

Vreemd. je hebt toch een mbo4 diploma? meeste HBO studies moeten je dan volgensmij aannemen.

maar als 't echt niet kan en dit is het enige wat je wil doen zou ik havo versneld doen op vavo o.i.d.

Sowieso*

Maar ik zou zeker je havo diploma gaan halen, als jij echt tandartsassistente wil worden en als dat alleen kan met havo diploma zie ik niet in waarom niet :slightly_smiling_face:

Havo diploma halen kan al in 1 jaar, ik zou het sowieso gaan doen! Is wel een jaar heel hard werken, maar als je het echt wil, dan gaat het je lukken. Succes meis.

kun je niet dat hoe heet dat ook alweer ding toets doen omdat je 21 bent?
ja lekker duidelijk enzo sorry haha

http://www.hva.nl/een-studie-kiezen/toelatingseisen/toelatingsexamens/
ja dit dus haha

Mondzorgkunde is heeeele strenge aanname omdat heel veel mensen dat willen doen. Denk dat ze dan eerder Havo mensen aannemen dan mbo mensen…

Het lijkt wel alsof je niet echt een andere keuze hebt, ik zou er voor kiezen om toch een havo diploma te behalen (LET OP: Kies de juiste vakken, ik geloof dat biologie en scheikunde erg belangrijke vakken zijn als je ingeloot wil worden bij mondzorgkunde). En als ik jou was zou ik toch nog is even goed kijken naar de 21+ toets inderdaad.

Het zit me gewoon zo niet lekker hoe alles is gelopen laatste jaren,
Eerst lopen sukkelen op de havo, blijven zitten. 4 vmbo diploma gehaald, tandartsassistente niveau 4 diploma gehaald, tussenjaar gehad, weer uitgeloot voor Mondzorgkunde.

En nu ben ik compleet vastgelopen. Ik zit echt elke dag te huilen, andere vriendinnen hebben bijna hun hbo studie al afgerond en ik moet waarschijnlijk eerst nog opnieuw mn Havo halen en dan nog met een hbo studie beginnen…

En ik ben al 21 :frowning_face:

Ik zit in hetzelfde schuitje. Ik ben ook al 21 en ik zit nu nog op een roc om daarna mijn droomstudie te kunnen doen.
Ik zat vorig jaar toevallig met scheikunde met drie tandartsassistente studenten in de klas. Ik merkte wel dat ze best veel moeite hadden met scheikunde. Uiteindelijk is er ook maar eentje gelijk geslaagd. Dus je moet er wel op voorbereid zijn dat het vrij pittig kan zijn. Al helemaal als je daarbij nog alle andere vakken doet.
Persoonlijk vond ik het ook waardeloos om op mijn leeftijd nog naar een roc te gaan terwijl iedereen om me heen al zo’n beetje klaar is met hun studie, maar als je echt voor mondzorgkunde wil gaan lijkt het me toch het beste idee om voor je havo diploma te gaan. En als je moeite hebt met bepaalde vakken kan je altijd hier om hulp vragen :slightly_smiling_face:

‘‘Het is belangrijk om voldoende kennis van scheikunde en biologie te hebben(op havo-niveau). Vooral mbo-studenten hebben nogal eens moeite met de medische vakken. Hun kennis van scheikunde is namelijk niet altijd voldoende. De opleiding start daarom met een instapcursus biologie en scheikunde. Als je deze niet haalt, kun je de achterstand in het eerste deel van het studiejaar nog wegwerken.’’

Dit heb ik even snel van de site van HAN geplukt en ik neem aan dat dat landelijk geldt. Alleen is het probleem wel dat de meeste opleidingen mondzorgkunde een decentrale selectie of loting hebben waar je je dus allang voor had moeten aanmelden.

EDIT: Suzan Donkers (21) komt van de mbo-opleiding Tandartsassistente. Met de opleiding Mondzorgkunde bij de HAN koos ze voor zelfstandigheid. ‘Ik wil met mijn eigen patiënten bezig zijn.’

‘Na mijn opleiding tot tandartsassistente, besloot ik verder te studeren. Ik wil zelfstandig leven en zelfstandig werken. Ik wil dan ook niet afhankelijk zijn van een tandarts, maar zelf met mijn eigen patiënten bezig zijn.’

Het kan dus wel, alleen moet je biologie en scheikunde voldoende beheersen. Volgens mij moet je dan óf je havo-certificaten biologie en scheikunde halen of je moet die instaptoets maken, maar dat weet ik niet zeker.

Je zou een jaar Vavo kunnen doen? Dat is best intensief maar dan heb je toch je HAVO in een jaar gehaald. Er zijn ook mensen van 25 die nu een MBO opleiding beginnen, dus wat houdt je tegen? Werken kan altijd nog :slightly_smiling_face:

Als je van tandartsassistent MBO naar mondzorgkunde HBO wilt, moet je mistens achten staan bij de opleiding tandartassistent.

Wat raar, zeker omdat MBO 4 tandartsassistente me júist de perfecte vooropleiding lijkt die het beste aansluit voor die studie…

Maar het is je droom al heel lang? Maar je kwam er pas achter dat die loting/toelating zo streng is toen je al eenmaal mbo4 had afgerond? Had je je er niet eerder in verdiept?

Nu nog havo doen lijkt me zonde (en duur) maar als dat is wat je wilt moet je je daardoor niet tegen laten houden… ik zou wel volwassen educatie gaan doen dan, dat is qua tijd en indeling enzo iets gunstiger… want zoals ik begrijp is via de havo nu nog de enige weg om kans te hebben te worden ingeloot?