Toch doorgaan met de opleiding of stoppen?

He meiden,

Heb even jullie advies nodig. Ik zit momenteel in het eerste jaar van de HBO opleiding Commerciële Economie. Het gaat wel goed, heb tot nu toe 1 tentamen niet gehaald, maar ik weet niet of ik het wel leuk vind. Ik ga niet echt met plezier naar school en ik heb erg weinig motivatie om thuis voor school aan de slag te gaan. Ik doe het omdat het ‘moet’, om mijn tentamens te halen. Ik weet niet wat ik wil. Dit is de eerste HBO opleiding waar ik aan begonnen ben, hiervoor heb ik MBO gedaan. Ik vind het aan de ene kant jammer om te stoppen, omdat ik dit jaar wel kan halen en het ook wel goed gaat opzich, maar ik moet me er zó toe zetten om te gaan leren etc. en mijn tentamens te halen. Ik heb er niet echt plezier in, maar ik zou ook niet weten wat ik anders zou willen studeren…

Bedankt voor het lezen en (hopelijk) reageren.

Ik heb dit ook… Doe wel hele andere opleiding, maar ik heb besloten om toch door te gaan. Ooit heb je hier voor gekozen met een doel, dus als je dat doel vast houd.
En je bent nog maar eerste jaars he, de opleiding kan nog veel leuker worden.

Ik herken me zó erg in jou, maar ik denk dat ik (voor mezelf) een oplossing heb. Ik doe communicatie. je mag me pm’en if you want to.

Ik had dit ook met mijn (universitaire) studie. Ik heb mijn jaar afgemaakt en gezocht naar een andere opleiding. Ik doe inmiddels nog steeds dezelfde opleiding, omdat er eigenlijk niets anders is wat ik wel leuk vindt (behalve geneeskunde, maar ik wordt steeds uitgeloot). Als ik jou was, zou ik je jaar afmaken. Er is nu toch niets anders waar je voor kan instromen. Gebruik je tijd tot aan de zomervakantie goed om op zoek te gaan naar een alternatief (andere studie, werken, tussenjaar oid) Dan heb je in ieder geval je P, mocht je een andere studie gaan doen, kun je daar eventueel hoger instromen.
Succes!