Titels van goede literatuur?

Voor Nederlands moeten we échte literatuur beginnen lezen.
Wie kan me goede titels geven?
Maar nu ook weer niet te moeilijk que niveau he.

Welke klas zit je?
En krijgen jullie geen literatuurlijst dan?

GEEN Jan Wolkers!
Ik vind het persoonlijke echt een vreselijke literatuur schrijver…

Eeuhmm…
Tim Krabbe, het gouden ei. Daar is ook een film van, een nederlandse verfilming en een amerikaanse. Die laatste vind ik overigens wel goed en sandra bullock speelt erin. Het gaat over een man die is een beetje raar… Hij heeft wel een gezinnetje enzo, maar hij houdt stiekem ook iemand ‘gevangen’ en daar gaat ie rare dingen mee doen :’]

En Tessa de Loo, het rookoffer. Gaat over een lerares die wilt een relatie met een student maar dat mag natuurlijk niet.

En euhm…
Adriaan van Dis heeft over het algemeen wel leuke verhalen vind ik. Veel Indische verhalen, zeg maar.

Ik zit in het 5e jaar;
en ja we hebben een literatuurlijst, en daar heeft onze leerkracht voornamelijk boeken opgezet die rond de 50 of meer jaar oud zijn.
Ik lees liever wat recentere boeken die desnoods 10 jaar oud zijn.
En ik denk eigenlijk dat ik eerder van leeftijdsgenoten goede tips kan krijgen dan van mijn leerkracht die minster 35 jaar ouder is als mij.

[b]En Tessa de Loo, het rookoffer. Gaat over een lerares die wilt een relatie met een student maar dat mag natuurlijk niet.[/b]

Die leek me dan interessant, blijkt dat ze dit boek niet bij ons in de bibliotheek hebben.
Maar toch al bedankt voor je tips.

haha, daar zit wel wat in.
Maar iedereen heeft zijn eigen smaak natuurlijk.
Ik vond zelf ‘De engelenmaker’ van Stefan Brijs en ‘Het lelietheater’ van Lulu Wang (wel erg dik) leuk/bijzonder om te lezen. Allebei in de vierde gelezen, maar ik weet zeker dat t in de 5de ook mag (vwo, btw).
Mmh… ‘de Tweeling’ van Tessa de Loo wordt vaak ook leuk gevonden, vond er zelf niet zo veel aan. En… ‘Joe Speedboot’ van Wieringa, vorig jaar - in de vijfde - gelezen ook wel leuk :stuck_out_tongue:

Maar zoals ik al zei, het is wel echt een kwestie van smaak :slightly_smiling_face: Ga ff een paar samenvattingen googlen, zou ik zeggen :wink:

Dar heb je gelijk in, maar ik denk eerder dat ik jullie ‘tips’ goed zou vinden dan die van onze leerkracht. :wink:
En dat van die samenvattingen, daar ben ik ondertussen ook al mee bezig.
Zeker van de boeken die hier opgenoemd worden door jullie.
Dus … post nog maar wat aanraders zou ik zeggen. :stuck_out_tongue:

De wereld van sofie

Jan Wolkers
Heleen van Rooijen
Buch
Kluun

Dat zijn iets modernere boeken. Ik mag die lezen voor school, maar als je zelf een boek kiest zou ik wel even vragen of het mag.

UP

Bittere Kruid
Verrotte leven van Floortje Bloem
Moeder van David S.
Verslag van een junkie
Hersenschimmen
Shushi en Chardonnay
Mama zei shit

Daar ben ik in begonnen, ,zit op pg 50 en ik geraak dus niks vooruit.

Dan zou ik Kluun gaan lezen, dat leest echt heeeeel snel weg.

UP

Ik heb deze boeken voor school gelezen:

Hersenschimmen
De Passievrucht
De Tweeling
Brede Heupen
Dooi (kort, mooi verhaal!

Owja en Turks Fruit, ik vind dit het enige goede boek van Wolkers

De vliegeraar en Duizend schitterende zonnen (allebei van Khaled Hosseini) zijn ook echte aanraders!
Hele mooie boeken.

De reünie van Simone van der Vlugt, in een ruk uitgelezen… makkelijk leesbaar en leuk boek vind ikzelf. Het is zeker een aanrader.
Hij is trouwens geschikt voor de lijst.

Spijkerschrift - Kader Abdollah
De zwarte met het witte hart - Arthur Japin
Vallen - Anne Provoost

Die heb ik tot nu toe gelezen.