tips wiskunde toetsen?

Hey,
Ik zit in 4mavo en ben van plan om nog 2 jaartjes havo te gaan doen. Al mijn cijfers zijn boven de zeven en nog 2 achten. Alleen voor wiskunde sta ik een 6,7. Voor mijn CSE van wiskunde wil ik graag een hoog cijfer halen.

Hoe kan ik het best voorbereiden?
Vaak heb ik ook geen genoeg tijd bij de toetsen van wiskunde. Heeft iemand tips?

Alvast bedankt!

Nou ja, als je zulke hoge cijfers haalt, dan doe je al heel veel goed! Bij wiskunde is het vooral belangrijk dat je goed je huiswerk bijhoudt, oplet in de les (de leraren stippen altijd punten aan die belangrijk zijn) en vragen stelt. Ik denk dat het kan helpen als je ook bij het oefenen van opdrachten jezelf dwingt om het binnen een bepaalde tijd te doen, sneller dan normaal.

Eerst alle stof die je moet kennen doornemen (zorgen dat je tijdens de lessen alles goed hebt bijgehouden en snapte), de stof leren en eventueel wat oefeningen herhalen. Dan veel oude examens maken, websites bezoeken over wiskunde examens (zijn er heel veel van) en kijken wat je goed lukt en wat niet. Waar je nog moeite mee hebt kun je extra hulp vragen aan je docent? Zo heb ik mijn examen gehaald (HAVO).

En over die extra tijd: als je merkt dat je nog maar weinig over hebt en je komt een opgave tegen waar je niet uitkomt, overslaan en eerst de rest maken. Dan pas terug komen op die moeilijke opgave, zo verspil je tenminste geen tijd als je er toch niet uit zou komen.

Oefenen, oefenen en nogmaals oefenen. Maak alle opgaven waarvan je denkt dat ze kunnen terugkomen en/of die je moeilijk vindt. Als je ze verkeerd maakt, doe het dan nog een keer zodat je kunt zien wat je fout hebt gedaan. Verder kun je ook filmpjes op YouTube opzoeken, wat ik zelf echt handig vind. Alvast veel succes :slightly_smiling_face:

Heel veel oefenen!

zorg dat je je hw goed bijhoud, en als je t niet snapt meteen uitleg vragen etc. Vaak is het bij wis zo dat het verder in het hfd steeds moeilijker wordt, en als je het dan aan het begin als dingen niet snapt, wordt het nix. Meestal lukt het zo bij mij wel aardig, maar voor de toets kan het vaak nog helpen om zoziezo de theorie nog goed door te nemen een paar opdrachten nog een keer te maken. En als je echt een goed cijfer wilt halen al de opdrachten die je fout deed nog een keer te maken (niet dat ik dat ooit doe maar als het belangrijk is om een hoog cijfer te halen zou ik het zeker doen!!)

Ik heb echt precies hetzelfde, alles gaat perfect, behalve wiskunde (sta een 6,3) en moet dat examen gewoon goed maken om ook naar de havo te willen, ga daar wel geen wiskunde kiezen, maar toch…

• Altijd je huiswerk maken
  • Vragen die je niet begreep van het huiswerk vragen
  • Moeilijke opgaven opnieuw maken voor de toets
  • Als er nog extra opgaven in het boek zijn: maak die en kijk die dan na of laat ze aan je docent zien zodat hij/zij het kan controleren
  • Heel veel oefenen!

Allemaal heeeel erg bedankt! Ik waardeer het echt <3. En jullie ook allemaal veel succes! :hugs: