Tips voor zittenblijvers

Ik heb dit jaar 3 havo gedaan en het ging heel slecht. Had problemen met leraren, thuis, met mijn gezondheid, het was verschrikkelijk. Nu kan ik dus niet over naar havo 4 en ik dacht dat ik wel over kon naar mavo 4. Met 1 tekortpunt kan ik ook niet over naar mavo 4 dus ik moet 3 havo over doen.

Eerlijk gezegt voel ik me er niet fijn bij. Al mijn vriendinnen gaan over. Hebben jullie nog tips om en relaxter over na te denken. Want waarschijnlijk zijn er al veel vrienden groepjes in de klas waarin ik kom en ik weet niet hoe ik me daar moet tussenvoegen. Hopelijk kunnen jullie me iets beter laten voelen :1

hoi, wat verschrikkelijk rot zeg. zit momenteel in dezelfde situatie.
misschien kan dit je helpen om vrienden te maken? http://plazilla.com/page/4295143666/tips-als-je-naar-een-nieuwe-school-of-klas-gaat

ik zit hier ook met hetzelfde probleem net niet door naar klas 4. net nu ik eindelijk vriedinnen heb gemakt. wat iik vreselijk vindt is dat ik als enige van het hele jaarlaag ben blijvenzitten. nou op een paar jongens na.maar wat ik gewoon ga doen is geen vriedinnen maken, met het idee dat iedereen je toch later zal verlaten.

Het is natuurlijk altijd lastig als je in een nieuwe ‘bestaande’ klas komt omdat er inderdaad al groepjes gevormd zijn, maar je bent wel nieuw voor hen dus zullen er veel mensen zijn die je wel willen leren kennen. Ik denk dat je je, als je je hiervoor openstelt, dus best snel nieuwe vriendinnen kunt maken om bijvoorbeeld naast te zitten in de les of in de pauze mee te staan (dit kan ook met je oude vriendinnen natuurlijk).

Ik merk dat dat zittenblijvers die dit jaar dus nieuw bij ons in de klas kwamen prima hun draai konden vinden, er werd best veel aan ze gevraagd omdat zij alles al gehad hebben en op die manier lagen ze vrij snel lekker in de groep.

Probeer initiatief te tonen, vraag eens aan iemand die je aardig lijkt of diegene naast je wil komen zitten. (:

Ik ben ook blijven zitten; ik moet 5 gymnasium nog een keer overdoen, en ook nog eens als enige meisje, verder zijn er alleen maar jongens blijven zitten. En ik voel me er eerlijk gezegd ook totaal niet fijn bij, vooral omdat alle mensen in die jaarlaag heel anders zijn dan ik.

Het enige advies dat ik je kan geven: stel je open en spontaan op, en duik niet verlegen weg in een hoekje. Wacht ook niet af tot anderen op je af komen, als dat niet gebeurd en je halverwege het jaar nog niet echt vrienden hebt is het ook niet fijn: toon initiatief. Als je gewoon vrolijk en aardig bent, en je gewoon open opstelt zoals ik al zei, komt het denk ik wel goed.

(Ik snap het trouwens goed als je dit moeilijk vindt hoor. ikzelf vindt het ook moeilijk maar ik heb me er al bij neergelegd dat ik waarschijnlijk niet veel nieuwe vrienden ga maken in deze jaarlaag haha. Ik kan het alleen ook prima af.)

Ik ben twee keer blijven zitten op de middelbare school, en elke keer heb ik weer gewoon nieuwe vrienden gevonden en ik heb me nooit buitengesloten o.i.d. gevoeld. Het gaat allemaal vanzelf, je bent waarschijnlijk niet de enige die nieuw is in die klas en sowieso kent niet iedereen elkaar al. Je kunt ook nog gewoon je oude vrienden blijven zien in de pauzes, dus dat is op zich ook geen drama.

Ik blijf ook zitten, ik kon niet over naar de 4e, maar ik wilde ook niet over omdat het helemaal niet goed ging.
Verder stond ik ook 8 onvoldoendes (had 16 tekortpunten) maar ja.

Ik heb harstikke veel zin in volgend jaar, maar ik ken ook een aantal mensen in de klas waarin ik kom. Dus ja, ik heb niet echt tips voor jou, maar ik wens je wel heel veel succes en dat volgend jaar een leuk jaar voor jou wordt :slightly_smiling_face:

Ahw, ik snap dat je het heel vervelend vindt! Ik heb afgelopen jaar de 4e overgedaan en het viel echt heel erg mee. Ik zag er namelijk ook heeeel erg tegen op. Maar als je gewoon open staat voor de nieuwe mensen in je klas kom je vanzelf wel met ze aan de praat! En daarbij zal je je vriendinnen nog wel gewoon in de pauze kunnen zien toch? :slightly_smiling_face:
Komt echt goed, het gaat allemaal vanzelf als je gewoon een beetje spontaan met iedereen om gaat!

urgh ik heb 3havo ook overgedaan, ik baalde eerst heel erg maar je zult je toch erover heen moeten zetten… ( ik bleef zitten omdat ik toendertijd heftig gepest werd en daardoor niet na school meer wilde ) andere situatie ofcourse maar de leerlingen van havo2 die nu komen zu je snel nieuwe vriendinnen maken, klinkt misschien onwerkelijk :cold_sweat: maar toch is het zo, en je oude vriendinnen zul je in de pauzes nog zien plus zul je wel contact naast school moeten bijhouden zodat het risico er niet is dat het contyact verwaterd
succes !

Bedankt voor de tips :grinning: Ik ga nu gewoon vakantie houden met het idee dat ik de eerste ook overleefd heb toen ik niemand kende. Voor de mensen die ook blijven zitten succes!!