Tips voor schrijvers

Ja sorry, ik was eigenlijk bezig met haar stukje te lezen, toen ik zag staan dat ze haar best had gedaan op spelling- en grammatica fouten. Ik let altijd extra op als mensen dat zeggen, tenzij ik extreme tegenzin heb. Ik houd van taal en perfectie, ik houd ook van perfectioneren, ook wel verbeteren genoemd. Ik was dus haar stukje aan het verbeteren/lezen en dit was me de laatste tijd wel vaker opgevallen, maar ik heb het weggehaald.

Even een aanvulling: tussen twee persoonsvormen ook een komma (dat is hetzelfde als dat voorbeeld van een uitbreidende bijzin, en vaak gaan die twee ook samen, maar ‘twee pv’s’ is voor mij over het algemeen gemakkelijker te onthouden dan uitbreidende bijzin.)

Is er animo voor een “inhoudsopgave” in de beginpost, met linkjes enzo? Dat maakt dit topic misschien wat gebruiksvriendelijker

@Pivoine, dat zou mss wel handig zijn… worden er wss ook niet zo heel veel dezelfde tips gepost (niet dat het erg is, maar is waarschijnlijk wel makkelijker te filteren)

Degene, die dit topic aan heeft gemaakt is een gast, dus die kan dat toch niet meer veranderen? Wel goed idee btw en ik zal je aanvulling erbij zetten!

Edit: ik snap je idee van twee pv’s niet helemaal, bedoel je dan gewoon twee (hoofd)zinnen?

mods kunnen dat wel hé

Oke sorry

Mods kunnen dat inderdaad :slightly_smiling_face:
De twee pv’s bedoelt Piv denk ik als:
Wie ze aantikt, mag niet meer mee doen.
(ipv ‘Wie ze aantikt mag niet meer mee doen’)

Oh oke:) dan doe ik dat als voorbeeldzin

Geeft niet :slightly_smiling_face: ik kan dat inderdaad wijzigen. Maar dan ga ik daar binnenkort even mee bezig!

>> VOOR DEEL 2 KLIK HIER! <<

Het is nog een beetje under construction, maar hier is alvast een beginnetje:

Proza
“Een boek”, dus de tekst vult de hele pagina.

ALGEMEEN: PLOT, VERHAAL
Een goed uitgedacht plot is belangrijk voor een sterk verhaal. Hieronder vind je tips die daarmee te maken hebben:

TAALVAARDIGHEDEN: SPELLING, INTERPUNCTIE, GRAMMATICA
Nu je een goed plot hebt, is er een ander belangrijk punt: het vertellen zelf. Het meest basale (en cruciale, als je je lezer niet onder de bank wil laten kruipen van ergernis) vind je hieronder: de spelling, interpunctie en grammatica.

STIJL + LAY-OUT
Stijl is een beetje een mix van taalvaardigheden en verteltechnieken, en niet echt te ‘leren’. Toch zijn er wel wat tips gegeven in dit topic, namelijk:

PERSONAGES
Een goed verhaal vergt echter meer dan een interessant plot en een nette stijl: ga goed om met je personages! Werk je hoofdpersonage bijna net zo nauwkeurig uit als je plot. Hoe heeft het plot invloed op je personage (ontwikkeling is erg belangrijk, wil je een reëel verhaal schrijven). Hieronder staan allerlei tips voor sterke personages.

VERTELTECHNIEKEN
Nu je in de basis een goed verhaal hebt, gaan we een stap verder: hoe hou je de lezer vast, hoe vertel je je verhaal? Hieronder tips met betrekking tot verteltechnieken!

Spanning opbouwen
Spanning is een klassieke manier om de lezer vast te houden. Hoe bouw je spanning op?

Perspectief en tijd
Ik-vorm? Of toch liever een alwetende verteller vanuit een zij? En welke tijd werkt het beste voor je verhaal?

Overig
De left-overtjes die ik nergens anders kwijt kon.

JE PUBLIEK: HOE TREK JE LEZERS?
Je verhaal is rond en klaar om gepubliceerd te worden (op het forum). Maar hoe trek je dan lezers? Hier wat tips om een groter publiek te krijgen via het Girlscene-forum:

INSPIRATIE
Writer’s block, wie kent het niet. Hier wat tips om inspiratie op te doen en te blijven oefenen, want dat is de beste manier om door die block heen te komen!

VERDERE TIPS
Dat wat overbleef en lange lijsten die ik niet kon ‘knippen’:

[size=14pt]Poëzie
“Een gedicht”, de tekst vult niet de hele pagina. Hiervoor zijn niet heel veel tips, dus ik maak gewoon één lijst:

>> VOOR DEEL 2 KLIK HIER! <<

Oké ik ben al bij pagina 4 :'DDDD maar ik post 'm nu even als back-upje

Oké, pagina 5. Nu stop ik er even mee haha

Lekker Piv, gaaf gedaan! Ik zit onder ‘overig’ yeeey :grinning:

Ja ik ben op een gegeven moment terug gaan werken. Ik moet nu 5-14 ofzo nog doen haha.

Ik snap alleen niet hoe ik mijn cover in de beginpost moet zetten :blush:
Edit ik snap het nu, ik snapte eerst niet hoe ik de afbeldings url kreeg

Sorry, verkeerde topic! :flushed:

Hoi! :slightly_smiling_face:

Ik had een vraagje… Ik heb al langer plannen voor het schrijven van een verhaal / boek, over de dingen die ik meemaak / heb meegemaakt. Het plan zit al hélemaal in mn hoofd! Maar, mijn vraag was dus:
Wat is fijner om te lezen? een boek / verhaal dat geschreven is in de tegenwoordige, of verleden tijd? of een mix? Dat throwbacks worden geschreven in de verleden tijd, en dingen die nu gebeuren in de tegenwoordige tijd?

X, Ilse.

Dat ligt volledig aan het verhaal!
Daarbij kun je heel graag in VT willen schrijven, maar als je dat eigenlijk niet kunt, zal dit altijd zichtbaar zijn.
Wat er fijner is, kan niemand dus in zijn ‘algemeen’ beantwoorden (: