Tips voor schrijvers

Prima, ik ben benieuwd!

Ik vind 't zo leuk dat je bent begonnen met schrijven :grinning:
Ik bied me ook aan!

Ik wil ook altijd wel je stukjes voor je nakijken, maakt niet uit hoe veel het is ^^

Ik schrijf ook veel verhalen, alleen heb ik het idee dat het beter ‘loopt’ als in het in mn hoofd bedenk… het is alsof zodra ik het op papier zet, dat ik dan als t ware vastloop… heeft iemand hiervoor tips?

Misschien moet je eerst bedenken wat je precies wil schrijven voor je begint? Dus even op papier zetten wat de boodschap en het plot wordt, en dat dan uitwerken. Dan heb je meer houvast.

Of is het probleem eerder dat je niet uit je woorden komt? In dat geval: veel lezen (om je vocabulaire uit te breiden) en oefenen.

Ik ben de laatste tijd bezig met een verhaal schrijven, maar ik heb geen flauw idee of het nou een verhaal is voor kinderen van 12 of juist meer van mijn leeftijd (15). Hoe zorg ik er voor dat het meer een verhaal van mijn leeftijd lijkt dan een kinderboek. Iemand tips?

Ik zou er eigen gedachten / ervaringen / wat dan ook in verwerken. Succes!

thank youu

Algemene tip: OEFENEN.

Bijvoorbeeld zo:

Andere handige sites en topics:

Sluit ik me bij aan. Deze dingen zijn niet alleen leerzaam om te doen, maar ook léúk. Het zijn opdrachten die je (of ja, waarom praat ik ook over de hele wereld als ik over mezelf praat - vat dit op alsof ik het dus over mezelf heb) aan het schrijven zetten, maar dan op een manier zodat je er niet altijd over na hoeft te denken of er juist op een andere manier over nadenkt.
Betrapt. Ik zit alles vet te promoten.
Meedoen, zou ik zeggen!

Ik heb hier een tijdje geleden iets geplaatst over het nalezen van twee bladzijden. Het is een herschreven einde van een boek. Omdat toetsenbord haar account heeft verwijderd en ik het een tijdje geleden heb gevraagd, vraag ik het nog eens opnieuw. Is er iemand die deze twee bladzijden zou willen nakijken? :slightly_smiling_face:

Ik stel mij kandidaat

^Dankjewel! Is het goed als ik het binnen max een uurtje doorstuur?

Owkey. Ik heb het tegen de einde van de week (max) nagelezen :grinning: (sorry, ik ben echt sloom)

^Heb je mijn note gekregen want girlscene doet weer raar… ?

Ligt er heel erg aan wat je zelf wil. Je zou vanuit je eigen perspectief kunnen schrijven, maar ook uit dat van je ouders, vrienden of zelfs de (huis)arts. Je zou voor dagboekvorm kunnen gaan, of kunnen wisselen in POV, of wat je maar wil (: misschien is het het makkelijkst als je maar gewoon begint, en dan ziet wat je het fijnst vindt.

Ik zie niets…

^Hij verzend altijd naar ‘Jampot’ ipv jou… .
Kan je me anders proberen te noten? Dan zien of het zo wel werkt.

*ploft er onbeleefd tussenin*

Je kunt het ook uit de p.o.v. van een fictief personage schrijven die op sommige vlakten erg op jou lijkt of juist helemaal niet. Je gebruikt je ervaring dan alleen om de gevolgen die de ziekte te weeg brengt te beschrijven en hoe je (hoofd)personage daarmee omgaat. Misschien kun je daarvoor beter beginnen, waar jij begon? De dag waarop je hoorde wat je ziekte was.
(en bijv. beschrijven hoe vervelend het was dat je eerst niet wist wat het was)
(of wist je dat toen al?)

Owh, wat vervelend zeg! Gaat het nu wel wat beter nu je de juiste behandeling krijgt of juist slechter?
(sorry, als je het vervelend vindt hoef je niet te antwoorden hoor)
Veel succes, verder!