Tips voor schrijvers

Even een aanvulling:
“Ik hou van appels,” vertelde hij, “en ook van peren.”
“Ik ben op zoek naar een jongen met bruin haar,” legde hij uit. “Als je zo iemand ziet, bel dan naar dit nummer.”

[s]ja bullshitzinnen, maar daar gaat het even niet om

Een tip voor mensen die verhalen willen schrijven en je niet weet waarover: kies een mooie film uit die niet gebaseerd is op een boek, en schrijf als het ware de film. Je kunt er zelfs voor kiezen een aantal scenes erbij te doen. Ik ga het zelf ook proberen bij de film The First Time. :slightly_smiling_face:

Ik zou wel opassen dat het niet een ‘kopie’ wordt van de film c: ^

Wat doen jullie als je te veel ideeën hebt :’) ik heb echt vijf verhalen in mijn hoofd en wil ze het liefst allemaal schrijven… door elkaar heen helpt niet, want uiteindelijk schrijf ik er dan geen één D:

Ik zet de ideeën in klad en kies er dan uiteindelijk een uit c: ^

Er werd pas om gevraagd in de schrijfkring en ik heb wel wat tips/adviezen dus here we go:

MEER LEZERS+REACTIES KRIJGEN
Aka je verhaal forumvriendelijk posten
Disclaimer: succes niet gegarandeerd. Dit geldt vooral voor forumverhalen.

De titel
Zorg voor een opvallende (werk)titel. Dit is waar mensen op moeten klikken, dus maak hem interessant zodat je nieuwsgierigheid wekt!

De beginpost
Dit is wat iedereen ziet, en ik gok dat 90% van de potentiële lezers beslist of een verhaal wat voor hen is op basis van deze eerste post. Zorg dus voor een informatieve beginpost. Plaats niet zomaar hoofdstuk 1, maar geef liever wat achtergrond. Zie de beginpost als de cover en achterflap van een normaal boek (paratext dus). Denk aan de volgende info: waar gaat je verhaal over? Is er een bepaald motto? Waarom post je dit (wil je het gewoon delen? Wil je feedback?). Als je in de beginpost al vraagt om feedback, zijn mensen ook meer geneigd dat te geven.

Een cover kan de boel wat visueler maken. Als je zelf geen held in Photoshop bent: er is ook een topic waar mensen covers voor je willen maken.

Het posten
postfrequentie
Probeer regelmatig te posten. Dat zorgt ervoor dat 1) je huidige lezers in het verhaal blijven, en 2) je topic actief blijft en dus meer potentiële lezers trekt.

layout
Post niet te lange lappen tekst in een keer. Ken je TL;DR? Ja, dat dus. Lange teksten zijn niet aantrekkelijk om te lezen via internet. Vooral niet in zulke kleine lettertjes hier. Daarnaast zorgt knippen ervoor dat je vaker wat te posten hebt.

On that note, INTERPUNCTIE IS JE BESTE VRIEND. Let op alinea’s, komma’s, punten, maak je zinnen niet te lang etc etc etc. Als je interpunctie niet verzorgd is, ziet je tekst er minder aantrekkelijk uit, dus zijn mensen minder geneigd te lezen.

Verder…
Views en reacties zeggen natuurlijk helemaal niks over jouw talent. Het is begrijpelijk dat je het fijn vindt als je ziet dat je verhaal gelezen wordt, maar focus je ook niet te veel op het krijgen van lezers. Sommige verhalen slaan nou eenmaal minder aan bij het publiek hier op GS.
Vergelijk je ook niet te veel met “grote” schrijvers hier. Die mensen hebben een naam hier, vrienden, ‘bekendheid’, dus het is logisch dat hun nieuwe verhalen meteen meer lezers trekken.
En ja practice what you preach. Dat ik dit zeg, maakt me geen perfecte guru ofzo haha.

Bedankt voor de goede tips Piv!

Nog een vraagje, moet je als iemand iets denkt ook “…” gebruiken ? Of alleen als iemand iets zegt ?

Volgens mij alleen bij gesproken tekst :slightly_smiling_face:

tip: Bedenk je verhalen goed uit!
(er zijn zat verhalen over anorexia, verslaving, slechte invloed etc. en dit is de reden dat je ze goed moet uitwerken. Om het nog origineler te maken vertel ze vanuit een ander hoek. Je kunt bijvoorbeeld een verhaal schrijven over anorexia zelf en niet het slachtoffer. Dat anorexia een meisje is dat zelf nooit perfect kan zijn omdat het geen echt lichaam heeft bijvoorbeeld en daarom onzekere meisjes lastig valt.)
tip: Gebruik echte taal. Geen straattaal.
(ik vind het erg irritant om te lezen dat een personage straattaal gebruikt en zelfs zo denkt. Een mens is zoveel gecompliceerder. Een persoon gebruikt wel straattaal maar denkt natuurlijk heel anders, misschien gebruikt die persoon straattaal alleen om stoer over te komen etc.)
tip: Bedenk goede beweegredenen
(Niemand is zomaar depressief of verslaafd aan drugs etc. Er is altijd een reden. Probeer een origineel beweegreden te bedenken. Dat maakt je verhaal zoveel echter!)

Nirvie je gaat echt vooruit als schrijver :slightly_smiling_face: [s]ja random maar het viel me op

Komt door de schrijfkring.

Help, dit is cliché!

Een cliché zorgt voor minder spanning of interesse in een verhaal. Maar tegelijkertijd zit er in elk verhaal wel een klein cliché verborgen. Wat te doen?
~ Pak het eens anders aan en vervorm een cliché. Een extra verrassing voor de lezer!
~ Begin niet met een cliché situatie om het vervolgens pas spannend te laten worden. Heb ik zelf ook eens gedaan en dat pakt niet goed uit. De aandacht verslapt te snel en lezers haken af voordat het ‘echt’ begint.
~ Kies je wel voor de tweede optie, stop dan kleine hints in je verhaal die kleine beetjes spanning alvast weggeven.
~ Word je geïnspireerd door iets? Let dan goed op dat het bij inspiratie blijft - kopieer ideeën niet letterlijk. Herkenning staat voor sommigen meteen gelijk aan cliché.
~ Laat anderen lezen wat je geschreven hebt (de schrijfkring staat paraat!) en vraag ze te voorspellen wat er gaat gebeuren in je verhaal. Hebben ze het goed? Pas je plot dan aan!

Dit zijn tips die in elk geval voor mij gelden :grinning:
(geen idee of hier al eerder tips over zijn gegeven)

-

Vet handige tips allemaal :bowing_man:

Deze zijn heel handig Fief :’)

Dankjee!

Als ik verhalen lees en ik ga echt letten op taal en grammatica valt mij vooral op hoeveel komma’s er vergeten worden.
Misschien is dit bij mijn verhaal ook wel zo, maar ik probeer gewoon een beetje van me af te schrijven.
Dus dit heb ik even gekopieerd van een taalsite. Een komma moet bij;

[b]In opsommingen: ‘Zij schrijft artikelen, essays, romans, verhalen en columns.’

Tussen gelijkwaardige bijvoeglijke naamwoorden: ‘Oma had een mooie, oude, eiken linnenkast.’

Voor en na een bijstelling: ‘Schultz van Haegen, de minister van Infrastructuur en Milieu, deed een nieuw voorstel.’

Voor en na een bijzin: ‘De cursisten, die goed Nederlands spreken, vinden die komma’s niet moeilijk.’
‘Jaap raakte, terwijl hij aan het drinken was, helemaal de weg kwijt.’
Tip van Pivoine: Even een aanvulling: tussen twee persoonsvormen ook een komma (dat is hetzelfde als dat voorbeeld van een uitbreidende bijzin, en vaak gaan die twee ook samen, maar ‘twee pv’s’ is voor mij over het algemeen gemakkelijker te onthouden dan uitbreidende bijzin.)
‘Wie ze aantikt, mag niet meer meedoen’

Na de aanhef boven een brief: ‘Geachte heer/mevrouw,’.

Voor en/of na een aanspreking: ‘Sanne, heb je het naar je zin hier?’, ‘Lukt dat deze week nog, papa?’, ‘Luister, jongen, zo werkt dat niet.’

[/b]
Natuurlijk hoeft echt niet iedereen zich aangesproken te voelen, maar er hoort dus voor elke maar(behalve deze dan), terwijl, behalve en nog veel meer voegwoorden een komma. Aan het einde van de bijzin hoort natuurlijk ook weer een komma, ook als er dan een komma voor en staat. “Daar staan Zoe, die natuurlijk weer dik in de make-up zit, en Anna.” (Om maar even een voorbeeld te geven.[/font][/color]

^Een beetje rot om dat van haar te verbeteren. Verzin dan liever zelf een voorbeeld.

Ja sorry, ik was eigenlijk bezig met haar stukje te lezen, toen ik zag staan dat ze haar best had gedaan op spelling- en grammatica fouten. Ik let altijd extra op als mensen dat zeggen, tenzij ik extreme tegenzin heb. Ik houd van taal en perfectie, ik houd ook van perfectioneren, ook wel verbeteren genoemd. Ik was dus haar stukje aan het verbeteren/lezen en dit was me de laatste tijd wel vaker opgevallen, maar ik heb het weggehaald.

Even een aanvulling: tussen twee persoonsvormen ook een komma (dat is hetzelfde als dat voorbeeld van een uitbreidende bijzin, en vaak gaan die twee ook samen, maar ‘twee pv’s’ is voor mij over het algemeen gemakkelijker te onthouden dan uitbreidende bijzin.)