Tips voor optimale concentratie en geen stress.

Hallo!

Ik heb momenteel een tentamenweek. In zulk soort weken stress ik 'm altijd hélemaal de pan uit. Als ik aan het leren ben, ben ik ook altijd erg snel afgeleid, waardoor ik NOG meer stress, omdat het dan al 's avonds laat is, en ik het eigenlijk nog niet zo goed ken. Dus, wat doen jullie om optimale concentratie te creëren?
Mijn telefoon leg ik altijd weg, laptop doe ik ook uit.
Maar dan nog, ga ik gewoon andere dingen doen… Sommige vakken zijn namelijk zo langdradig en veel om te leren, dat ik te snel afgeleid raak. Ik wil gewoon dat ik op tijd mijn toetsen ken, zodat ik minder stress heb. Want ik ben nu alweer super moe / heb erg hoofdpijn omdat ik gisteren tot laat heb doorgeleerd.

Dusss… want doen jullie om optimaal een tentamen voor te bereiden? Hoe komen jullie de tentamenweken anti-stressvol door.

Ten eerste begin je veel te laat. Als je 's avonds laat de stof nog steeds niet kent is het misschien een idee om op tijd te beginnen. Het is de bedoeling dat je heel de periode door wat doet en niet alleen het moment van de tentamenweek.

Verder moet je wanneer je merkt dat je een stressmoment hebt even een moment voor jezelf pakken. Wanneer je op tijd bent begonnen met leren heb je hier voldoende tijd voor. Doe even een ademhalingsoefening of schrijf op wat precies je angst is. Daar onder schrijf je feitelijke argumenten waarom die angst irrationeel is. Bijv:
‘Ik ben bang dat ik dit vak ga verpesten.’

• Ik ben op tijd begonnen met leren.
  • Als ik nu rustig ben heb ik nog voldoende tijd om de stof door te nemen.
  • Mocht ik het niet halen dan heb ik altijd nog een herkansing.
  • etc.

Neem verder voldoende pauze, drink genoeg water, eet goed, slaap minstens 8 uur per nacht en ga af en toe naar buiten.

hahaha ik heb ook een tentamen morgen maar nu op gs, en concentratie is echt nergens te vinden… succes

Alles om je heen opgeruimd hebben
Als je hem echt gaat stressen even ontspannen, hardlopen bijv.

Ik bedoelde het trouwens niet zo bitchy als dat ik misschien over kwam hoor, maar op tijd beginnen is echt de sleutel. :slightly_smiling_face:

Misschien ergens anders gaan leren dan thuis? Ik leer thuis namelijk ook niet goed omdat ik andere dingen ga doen: ontwijkend studiegedrag :cold_sweat:
Ik ga rond 11u naar de bieb (stilteruimtes voor studenten) en leer dan door totdat ik denk dat het voldoende is, meestal tot 18u. Tussendoor even naar buiten frisse lucht scheppen en flesje water naast me. Ik geef mezelf ook wel eens een beloning: als ik een hoofdstuk ken een stukje chocola xD
Succes!

het enige wat stress verminderd is in de weken VOOR de tentamen weken studeren.
Ik maak altijd een planning die ervoor zorgt dat ik vrij ben in de tentamenweken. maar vaak raak ik juist van dat ‘niets’ doen heel gestresst en pak ik toch nog wat werk erbij. das uiteraard nooit slecht want hoevaker je iets doorleest hoe beter t blijft hangen. Maar das de enige manier om stress te voorkomen. Ik word ook helemaal leip als ik het gevoel heb dak t nog niet goed ken en zeker in de tentamen week is dat niet slim.