Tips voor geschiedenis, help!

Heej!

Ik heb a.s dinsdag een geschiedenis toets 2 paragraven + 4 bladzijdes vol teksen enz. , maar ik ben namelijk niet zo goed in geschiedenis want als ik eenmaal begin dan weet ik dus echt niet hoe ik het moet leren , dus heeft iemand mischien tips om geschiedeniss goed te kunnen leren & onthouden?

alvast bedanktt xxxx.

@ je kunt me ook een note sturen x :slightly_smiling_face:

tot nu toe heb ik heb ik best goeie cijfers voor geschiedenis .
Dit zou je kunnen doen : maak een samenvatting. (alleen kernzinnen en jaartallen) Begin het niet een avond ervoor te doen , dat lukt je nooit . nou ik wens je veel suc6

@ blauwroosje.

dankje voor je tip xx

zijn er nog meer tips? a.u.b

IK HEB ZE NAMELIJK ECHT NODIG!!

xx

Ik maak meestal ook een samenvatting, wel schrijven,
dan neem je het ook in je op. Bekijk de plaatjes in je
boek want meestal moet je ook toepassen. En idd belangrijke
jaartallen en namen opschrijven en leren.

Succes!

Lees het 1 keer gewoon door, en probeer het dan nog niet te onthouden.
Lees het een paar uur later weer door, en dan merk je dat je sommige dingen al weet.

De volgende keren dat je het leest probeer je het wel te onthouden.

Veel succes met je toets!
Het lukt je echt wel

maak een samenvatting en vraag of je vader moeder broer zus ofzo je wilt overhoren dat werkt echt en als het niet zo lekker gaat dan vraag je of je moeder vader broer of zus ofzo het nog een keer wilt voorlezen succes

dit doe ik altijd:

• lees het door en zie het voor je (dan begrijp je sneller wat er écht staat)
  • maak een samenvatting maar doe dat echt regel voor regel en probeer zo veel mogelijk info er in te krijgen
  • lees 't nog een keer door
  • leer de samenvatting
  • laat iemand je overhoren

succes(L)

ow en als je heel veel dingen, steden, namen achterelkaar moet leren maak dan een ezels bruggetje bvb. van al hun namen de 1e letter en dan heb je een woord (wel in de goeie volgorde natuurlijk hea!)

en voor jaartallen maak ik altijd als het heel moeilijk is een tijdbalk, dan moet je alles er bij schrijven wat wann gebeurde en dan snap je het ook veel sneller en leer je veel sneller

Ik maak nooit samenvattingen. Ik lees het door. Lees het nog een keer door. Leg verbanden. Lees het nogmaals door. Lees het nogmaals door. Lees het nogmaals door. = 7,7 en 8,2 dit jaar…

• Als je veel jaartallen moet leren, vind ik dat het altijd wel werkt om een tijdbalk te maken met bijschriften in verschillende kleuren. Zo kun je ook jezelf overhoren door gewoon je hand op de jaartallen te leggen en de gebeurtenis die erbij te zoeken - en andersom.

-Leer geschiedenis ook altijd in chronologische volgorde (dus niet bv. de laatste paragraaf eerst doen, omdat die makkelijker/moeilijker is), zo onthou je de volgorde van gebeurtenissen beter en voorkom je dat je dingen door elkaar gaat halen.

• Verder vind ik het ook werken om een soort ‘spreekbeurtje’ voor jezelf te houden; nadat je een stukje hebt gelezen, leg je er een blaadje op en probeer je na te vertellen wat je net hebt gelezen. Daarna lees je het stukje nogmaals om te kijken of je alles nog wist.

-Daarna kun je het opschrijven en dan heb je uiteindelijk een samenvatting, die je voor je naar bed gaat en de volgende ochtend vlak voor de toets nog even door kunt lezen.
Duurt wel lang, maar je kent het dan echt goed. Als je niet zoveel tijd hebt, kun je ofwel het opschrijven ofwel het opzeggen weglaten.

-Als er tussenkopjes in je tekst staan, kijk dan nadat je geleerd hebt of je de zin/vraag in de titel kunt uitleggen/beantwoorden.
-Stel jezelf tijdens het lezen van een tekst vragen, zo voorkom je dat je iets uit je hoofd leert dat je eigenlijk niet snapt, want daar heb je niets aan.

-Met geschiedenis is het ook heel belangrijk dat je bepaalde gebeurtenissen aan elkaar koppelt en weet waarom ze gekoppeld zijn. Als er staat dat de armoede in Duitsland een oorzaak van WO II is, zorg dan dat je weet wáárom Duitsland arm was en wáárom dat precies de Tweede Wereldoorlog veroorzaakt heeft.

-Plaatjes ook altijd goed leren; zorg ook dat je dmv een kaartje altijd (globaal) weet waar de landen liggen, waar je over leert.

Heel verhaal

Ik heb ook altijd moeite met geschiedenis en mij leraar zei:

• leest de stukken en stop wanneer jij denkt dat dat belangrijke tekst is en schrijf dat in je eigen woorden op. Dan snap je het waarschijnlijk beter en leer je het beter…

oh , allemaal bedankt dames(L)!
Ik stel het zeer op prijss!

xx

NOxWAYSmall
Privé berichtProfiel540 berichten
--------------------------------------------------------------------------------

• Als je veel jaartallen moet leren, vind ik dat het altijd wel werkt om een tijdbalk te maken met bijschriften in verschillende kleuren. Zo kun je ook jezelf overhoren door gewoon je hand op de jaartallen te leggen en de gebeurtenis die erbij te zoeken - en andersom.

-Leer geschiedenis ook altijd in chronologische volgorde (dus niet bv. de laatste paragraaf eerst doen, omdat die makkelijker/moeilijker is), zo onthou je de volgorde van gebeurtenissen beter en voorkom je dat je dingen door elkaar gaat halen.

• Verder vind ik het ook werken om een soort ‘spreekbeurtje’ voor jezelf te houden; nadat je een stukje hebt gelezen, leg je er een blaadje op en probeer je na te vertellen wat je net hebt gelezen. Daarna lees je het stukje nogmaals om te kijken of je alles nog wist.

-Daarna kun je het opschrijven en dan heb je uiteindelijk een samenvatting, die je voor je naar bed gaat en de volgende ochtend vlak voor de toets nog even door kunt lezen.
Duurt wel lang, maar je kent het dan echt goed. Als je niet zoveel tijd hebt, kun je ofwel het opschrijven ofwel het opzeggen weglaten.

-Als er tussenkopjes in je tekst staan, kijk dan nadat je geleerd hebt of je de zin/vraag in de titel kunt uitleggen/beantwoorden.
-Stel jezelf tijdens het lezen van een tekst vragen, zo voorkom je dat je iets uit je hoofd leert dat je eigenlijk niet snapt, want daar heb je niets aan.

-Met geschiedenis is het ook heel belangrijk dat je bepaalde gebeurtenissen aan elkaar koppelt en weet waarom ze gekoppeld zijn. Als er staat dat de armoede in Duitsland een oorzaak van WO II is, zorg dan dat je weet wáárom Duitsland arm was en wáárom dat precies de Tweede Wereldoorlog veroorzaakt heeft.

-Plaatjes ook altijd goed leren; zorg ook dat je dmv een kaartje altijd (globaal) weet waar de landen liggen, waar je over leert.

Heel verhaal

woow , dit zijn volgens mij de tipss waar ik op zoek naar was ! xx bedankt

xx nog meer tips ? aubb

( @ en hoe leren jullie engelse woordjes/zinnen het best/snelst? )

Niemand???

xx

Overhoormachine. www.wrts.nl of teach

idd, wrts.nl of opschrijven :wink:

oke , thanks xx

Voor geschiedenis vind ik een overzichtelijke tijdsbalk wel handig (:
& Als je die dan uit het hoofd ongeveer kunt, kun je de details bekijken van dat jaartal, en studeren.
Succes!