Tips voor Engels leesteksten?

Heei!
Het schooljaar is bijna voorbij voor mij en volgende week begint de proefwerkweek al. Mijn grote valkuil is/wordt nu wel engels… Want we krijgen leesteksten en daar ben ik dus helemaal niet goed in terwijl ik voor de hoofdstuk toetsen altijd goede punten haal. Laatst hadden we een luistertoets en had ik een diepe onvoldoende waardoor ik nu bijna onvoldoende sta, en bij ons op school is het zo als je voor nederlands, engels of wiskunde een 5 staat heb je gelijk 2 verliespunten. Met 4 ga je waarschijnlijk niet over en ik ben niet goed in wiskunde dus als dat ook slecht gaat in de proefwerkweek en engels ook dan ga ik misschien niet over. Dus als iemand tips heeft om een leestekst engels goed voor te bereiden hoor ik het graag (:

Oefenen, oefenen, oefenen. Daarnaast kan signaalwoorden leren ook heel erg helpen.

Dit. En verder heel dicht bij de vraag blijven.

Vaak staat een antwoord achter een dubbele punt! Klinkt raar maar het komt vaker voor dan je denkt haha!
En denk twee keer na voordat je naar het woordenboek grijpt (als je die mag gebruiken tenminste). Is het woord relevant voor de tekst? Anders verspil je je kostbare tijd met woorden opzoeken.

Echt een examenbundel kopen!! In het begin is het handig om eerst een vraag/tekstje te maken, daarna kijken wat het antwoord is, want in de bundel wordt uitgelegd hoe ze aan het antwoord komen en zo weet je precies hoe je moet zoeken en waar je op moet letten. Pas daarna kan je meerdere teksten achter mekaar maken etc maken en dan weer nakijken of he het goede antwoord hebt gevonden met de uitleg

Jaa, signaalwoorden leren is heeeeeeel belangrijk, als je geen stencil van school erover krijgt moet je het op internet opzoeken, of in de examenbundel staat het wel.

Over het gebruik van woordenboek… Ik zou, als je gaat oefenen, de meest algemene woorden die overal in een tekst zouden komen wel opzoeken en dan gelijk opschrijven. Tijdens het oefenen zou ik juist veel gebruik van de woordenboek maken om je woordenschat te verbeteren.

Wat ook heel belangrijk is, vind ik, is om woorden op te zoeken die je niet snapt in de vraag en antwoorden zelf! Want als je de vraag en antwoorden al niet snapt, is er een kans dt je het verkeerde antwoord kiest…

Het is belangrijk om te bekijken wat voor soort tekst het is. Soms zijn er teksten waar maar één vraag bij staat; in dit geval moet je eerst de vraag lezen en dan kun de tekst zo scannen. Daarnaast is het altijd belangrijk om de titel te lezen, plaatjes te bekijken en te analyseren. Maar dat wist je allemaal al, denk ik.
Daarna lees ik altijd de tekst en high light ik belangrijke signaalwoorden (bv geel) en zinnen die voor mij opvallen/de hoofdgedachte (bv roze). Zo kijk je goed naar de tekst en blijft het overzichtelijk. Meestal begrijp je dan wel waar in essentie de alinea over gaat, omdat je dan ook al de hoofdgedachte hebt gevonden.
Ook is het belangrijk dat je niet te veel woorden opzoekt (daarmee verlies je veel tijd en meestal kun je het verband er wel uithalen zonder dat je precies weet wat een woord betekent).
Nog veel succes!

Bedankt voor de tips! Ik heb er echt wat aan en zal het allemaal proberen toe te passen :wink:

Jameerrr… Heb de tips toegepast alleen was ik zooooo zenuwachtig omdat ik wist dat het er nu aan lag of ik voldoende of onvoldoende stond … Veel vragen in de tekst gingen erover dat je missende woorden moest invullen, alleen daar ben ik juist het slechtst in -.- nu een onvoldoende die 4x meetelt

Als je van jezelf weet dat je er slecht in bent kun je misschien de tijd nemen om voortaan wat Engelse boeken te lezen? Ik weet niet of je van lezen houdt, maar als dat het geval is kun je je favoriete boeken vast wel in het Engels vinden en die lezen. In plaats van saaie gedwongen teksten te lezen kun je zo je Engels trainen terwijl het gewoon leuk is. (: Het heeft mijn Engels goed op niveau gebracht in ieder geval. En mocht je nu niet van lezen houden gewoon lekker veel BBC/Britse films kijken. Het klinkt stom maar ook daarmee verbeter je gewoon je inzicht in de Engelse taal. Plus wat andere zeggen; leer die (examen)teksten technisch en structureel te benaderen, dat scheelt ook. Het is dus aan de ene kant gewoon het tekstverklaren dat je even door moet hebben, maar aan de andere kant ook je gevoel voor de Engelse taal.

Begrijp de vragen dat is het belangrijkste! Zoek elk woord dat je niet kent op want het kan net het antwoord totaal omdraaien.

Bedankt !! Ik blijf oefenen voor volgend jaar, want leestoetsen tellen heel zwaar mee vergeleken met andere proefwerken van Engels. En dit jaar stond ik voor we lees en luistertoetsen hadden in de 7 gemiddeld en nu een 5 … Echt balen, en ik kan het niet meer ophalen maar volgend jaar gaat het hopelijk veel beter (:

Mijn Engels lerares gaf ons laatst de tip bij de gatenteksten (die je dus erg moeilijk vindt) ‘Als er twee opties instaan die erg tegenstellend zijn, is één van die twee in bijna alle gevallen. Naar de andere twee opties hoef je dus eigenlijk niet meer te kijken.’

Verder inderdaad kijken wat voor soort tekst is, kijken of de schrijver dingen ironisch wil vertellen of puur feitelijk. Bij die gatenteksten moet je eigenlijk ook eerst de tekst helemaal (snel) lezen en niet gelijk beginnen met het invullen van de gaten. Succes volgend jaar!

Ben zelf erg goed in Engels leesteksten, heb laatst nog een 10 terug gekregen voor een leestekst die 8x meetelt. Wat een vriendin van me heel goed heeft geholpen, is films kijken met Engelse ondertiteling. Zo hoor je het, maar lees je het ook. En films zijn leuk om te kijken, maar je leert er ondertussen wel van! Ook inderdaad signaalwoorden kennen is heel belangrijk, deze helpen je om de tekst beter te begrijpen en de vraag makkelijker te kunnen beantwoorden.
Wat ik ook altijd doe, is kijken hoe de vraag is gesteld. Een open vraag is vaak echt letterlijk, die moet je vaak uit de tekst halen. Bij meerkeuzevragen is het vaker zo dat het antwoord niet letterlijk in de tekst staat, maar dat het net iets anders is gezegd of er heel dicht in de buurt komt. Sowieso altijd aan het begin niet meteen de vragen lezen, maar eerst gewoon de tekst snel scannen. Wat betekend de titel, de tussenkopjes en bekijk de plaatjes. Ook een inleiding geeft vast een introductie van het onderwerp, dit zorgt ervoor dat je weet waar de tekst over gaat. Lees daarna pas de eerste vraag, anders begrijp je de verbanden tussen de alinea’s in de tekst niet. Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt!

Thanks! Die films met Engelse ondertiteling lijkt me trouwens ook wel heel handig inderdaad, moet ik maar eens proberen!! :’)