Tips voor eigen 'studio'

Hallo talentvolle,goede fotografen, :slightly_smiling_face:

Ik heb een vraagje:

Ik zou graag wat willen experimenteren met studio fotografie thuis. Ik heb nog niet eerder met een studio opstelling gewerkt dus het is allemaal nieuw voor mij.
Ik volg vrij veel fotografen en daar zie ik vaak in een ‘eenvoudige’ (no offense :relieved:) opstelling met 2 softboxen. Nu is mijn vraag wat is een goede beginnersopstelling, waar heb je het meeste aan, wat is jullie ervaring en wat voor tips hebben jullie? :slightly_smiling_face:

Het zal voornamelijk gebruikt worden voor portretten/ halfbody en newborns. Maar het zal natuurlijk geen overbodige luxe zijn als er fullbody mee geschoten kan worden.

budget liefst max 300 euro.

Alvast bedankt,

groetjes Channe

edit: ik heb al een beetje op google gezocht maar kon niet een duidelijk antwoord vinden, aangezien hier goede fotografen zijn met ervaring in de studiofotografie vraag ik het hier :slightly_smiling_face:

Persoonlijk raad ik je aan om newborns niet alleen in de studio te doen met flitslicht. Vaak word daar natuurlijk licht voor gebruikt omdat dat mooi uitkomt voor hun huidje.

Ik heb zelf in m’n studio een lamp met softbox en een lamp met paraplu, die paraplu kan er ook vanaf.

Hier in Rotterdam hebben we een winkel genaamd camera.nl Ze hebben ook en website www.camera.nl daar heb ik mijn studio vandaan gehaald. Hij was wel iets meer dan 300 euro maar weet niet precies meer hoe duur die was.

Ik had eerst online een goedkope studio gekocht, bleek achteraf dat er te weinig watt in die lampen zat, en dus kon ik mensen niet genoeg belichten.
Ik raad het je daarom wel echt aan om langs de winkels te gaan want hun hebben wel verstand van hoeveel watt je lampen nodig hebben.

Ook moet je niet vergeten een zendertje er bij te kopen.
Dat is zo een zendertje die je boven op je camera zet. en een zendertje in je lamp, zodat de lampen gaan flitsen als jij een foto maakt.
Ik wist dit helemaal niet, had er niet aan gedacht, en was dus bijna naar huis gegaan zonder zender.

Bedankt Rachel voor het reageren :slightly_smiling_face:!

Ik snap wat je bedoelt over de newborn shoots, ik vind het zelf ook het mooiste als het bij daglicht is. Ik vind het alleen soms lastig als het in huis (op locatie) erg donker is. Heb je misschien tips daarvoor?

Kun je ook eerst alleen met 1 softbox werken of krijg je dan het licht niet mooi verdeeld?

En inderdaad ik zie heel veel van die goedkope setjes op internet staan maar kon me ook niet echt voorstellen dat je daar genoeg aan hebt. Hoeveel watt lampen heb jij?

bedankt voor de tip, ik zal inderdaad even langsgaan bij winkels. Ik woon zelf in Groningen dus Rotterdam is wel erg ver, maar hier zal vast ook wel één zitten

:slightly_smiling_face:

Ja klopt daglicht is vaak het mooist met newborns. Ik heb sinds kort een betere camera, die meer licht op kan nemen. Dus als het wat donkerder is in huis door de weersomstandigheden is het bij mij nu niet zo een heel groot probleem. In de woonkamer hebben we hele grote ramen dus daar plaats ik de newborns meestal.
Ik had eerst een nikon d5000 en daarmee had ik gewoon binnen niet kunnen fotograferen. Maar de nikon d800 is echt een hele fijne camera.

Dit bijvoorbeeld als voorbeeld:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1456686_593352520712967_1192906898_n.jpg

Als ik ze in mandjes leg moet ik het zo fotograferen dat je geen bank of zo als achtergrond ziet.
M’n moeder gaat nu zo’n standaard maken waar we dan kartonnen achtergronden tegen aan kunnen zetten met bijvoorbeeld houten behang er op, zodat ik alles gewoon in de woonkamer kan fotograferen vlak bij de ramen.
Mijn tip is dus eigenlijk vooral, fotografeer in een ruimte waar veel licht is en fotografeer vlak bij de ramen.
Ik deed eerst ook bij mensen thuis newborn’s fotograferen, maar op een gegeven moment had ik te veel spulletjes om allemaal mee te nemen. Bij sommige mensen is het ook heel donker in huis. Dus als het bij jou thuis lekker licht is, moet je daar gewoon de shoots houden.
Vaak gebruik ik ook nog een reflectiescherm om de schaduwen wat op te lichten.

in de studio.
Met zwarte achtergrond gebruik ik zelf altijd 1 lamp. Maar met witte achtergrond meestal twee, omdat ik die schaduwen weg wil krijgen. En als je maar 1 lamp gebruikt, krijg je schaduwen.

Ik heb eerlijk gezegd echt geen idee hoeveel watt mijn lampen zijn, daarom moet je toch even langs een winkel gaan :grinning:
Het is zonde dat je dalijk zo een goedkoop setje online besteld en dat je je personen niet genoeg kunt belichten.

Ik hoop dat je een beetje wat hebt aan deze informatie!

:grinning: aah bedankt voor alle info,top!

Ik heb ook nog een betere camera nodig,merk dat hij me op dat gebied beetje in de steek laat. Ik heb een sony a330, dat is een instapmodel.Zit ook te twijfelen nog tussen die jij hebt of een canon 5d mark3.

Het is inderdaad wel een goed idee om het gewoon thuis te doen. Ik heb ook geen eigen vervoer om die props aldoor mee te nemen, is erg lastig. Ik heb geen hele lichte ruimtes maar dat is wel beter dan bij iemand thuis komen en erachter komen dat het eigenlijk te donker is. :confused:
Nou heb ik net afgelopen week eens reflectiescherm gekocht en ik zie echt een groot verschil,ideaal ding!

Die foto is trouwens erg mooi! Ik volg je al een poosje op fb en je maakt super mooie foto’s, en een hele leuke bewerking.

Ik dacht al inderdaad dat je met een witte achtergrond te grote schaduwen kreeg en aangezien het eerst wit of grijs zal zijn kan ik maar beter 2doen ja. Even bij een winkel advies vragen voor welke precies,er is zoveel keus!

Bedankt meid :grinning: :grinning:

Graag gedaan hoor :grinning: Suc6 er verder mee

Leuk dat je me al een tijdje volgt ^^