Tips voor eerste Sollicitatie gesprek!

halo,
ik heb dalijk om 2 uur een sollicitatie gesprek bij de kijkshop.
het is mn eerste sollicitatie gesprek en ben redelijk zenuwachtig.
hebben jullie wat tips voor me?
alvast bedankt;)

liefs bo

Hmmm… je kunt alvast wat antwoorden voor jezelf bedenken. Voor als ze bijvoorbeeld vragen: ‘Waarom wil je hier werken?’ of ‘Waarom denk je dat je binnen het bedrijf past?’ Dat soort dingen.
Dat je in elk geval niet met je mond vol tanden zit daar. Dat kan denk ik wel helpen. En verder ehh… weet ik niet echt iets.

En, hoe is het gegaan?

Ik wist niet dat je daar al mocht werken op je 14e :open_mouth:

Haha, je bent iets te laat geweest met het topic openen :stuck_out_tongue:
Hoe is het gegaan?

Algemene tips zouden kunnen zijn:

• Wees op je gemak. De managers die de gesprekken afleggen zijn ook maar mensen. Als je gewoon jezelf bent kom je vaak al spontaan over en dat is een positief punt.
  • Weet van te voren al welke dagen en uren je sowieso kunt werken, en welke dagen en uren níét. Managers hebben er niets aan als je dat niet weet. Ze plannen je vervolgens in en dan zeg je ineens dat je toch niet kan die dag. Vinden ze niet zo leuk :stuck_out_tongue:
  • Bedenk goed waarom je daar wilt werken en probeer de manager hiervan te overtuigen. Maak een goede indruk door bijv. te zeggen dat je het erg leuk vindt om met mensen om te gaan en ze te helpen, en dat je erg leergierig bent. Ook is het vaak niet erg om erbij te vermelden dat je af en toe wat klunzig kan zijn. Zo zien ze dat jij ook maar een mens bent en niet probeert een robot te zijn om het baantje te krijgen.
  • Het is niet erg om te vragen om duidelijkheid. Zorg dat je goed geinformeerd bent over je contract (hoeveel uren in de week?) en je loon (minimumloon + alles wat daar bovenop komt), wat er gebeurt als je ziek bent (wordt dat uitbetaald?), wanneer heb je pauze en hoelang. Als de manager dat soort dingen niet uit zichzelf verteld; vraag ernaar! Dat is echt niet erg. Je moet tenslotte goed weten waar je aan toe bent.

Zo’n sollicitatiegesprek gaat één en al om de eerste indruk. Loop zelfverzekerd binnen, stel jezelf netjes voor en wees niet bang om wat meer te vertellen dan in eerste instantie van je gevraagd werd. Zo kom je spontaan over en dat is vaak wat ze zoeken in een verkoopster.

Het stelt echt helemaal niets voor, dus wees gerust!
Succes :slightly_smiling_face:

Ik zorgde dat ik m’n negatieve eigenschappen positief kon inpakken. Bijvoorbeeld: “Ik ben best onhandig, maar op het werk merk je daar niet zoveel van.” En ik was heel open en spontaan.