Tips Sollicitatiegesprek.

Je sollicitatiegesprek, misschien wel de poort naar een leuk bijbaantje of een succesvolle carriere. Veel meisjes van de leeftijd 15 tm 25 zijn erg onzeker over het gedrag dat ze moeten vertonen tijdens een sollicitatiegesprek. Daarom leek het me handig om jullie een paar tips & trics te geven voor een geslaagde sollicitatie (: enjoy!

edit: Ik weet niet of hier al topics/onderwerpen over zijn, zo ja; een nieuwe!

Je CV:
Je CV is misschien wel het meest belangrijke element tijdens een sollicitatie, want deugt die niet, dan is de kans dat je uberhaupt een sollicitatiegesprek krijgt vrij klein. Negatieve karaktereigenschappen op je CV zetten is not done. Iedereen probeert zichzelf via hun CV de hemel in te prijzen, dus door negatieve dingen erop te zetten doe je dat dus niet.
Nou, wat moet je nou wel doen bij je CV: Vertel álles over jezelf, je opleiding, je voormalige werk, je goede karaktereigenschappen en etc. Een goede tip is bijvoorbeeld nét dat beetje extra aan je CV toe te voegen. Zoals de talen die je onder de knie hebt (heb je op school frans & duits? schrijf het erop!) Kan je een beetje spaans? Schrijf het erbij! Ieder beetje loont, en misschien heb jij wel nét dat beetje extra dat zij zoeken. Heel belangrijk: Omschrijf jezelf, ben je hardwerkend, doorzettend, niet veel-eisend en een leuk sociaal persoon? Wees niet bang om dat aan andere mensen te showen en de beste manier om dat te doen is natuurlijk op je CV! Besteed er tijd aan en maak hem zoals jij denkt dat je bent, en je zelf omschrijft. Wees jezelf.

Je sollicitatiegesprek:
Je hebt een SG, maar hoe moet je er nou uitzien? Niet te veel makeup? Lekker parfum, of niet? Te veel of te weinig? Oogschaduw of niet? Het ligt er maar net aan in wat voor zaak je gaat solliciteren! Hier wat tips:

De Kledingzaak:
Voorbeelden: H&M, The Sting, Zara, Bershka, Vero Moda, Only etc.
Wat moet ik aan? Heb je een gesprek bij een kledingzaak dan zijn er een paar handige tips. Bijvoorbeeld; word geen lopend reclamebord van dat wat die winkel verkoopt. Pluk een paar leuke basic elementen uit je kast die ze in die winkel verkopen. Bijvoorbeeld een leuk gebroken wit hemdje met taillerokje, een leren-gevlochten riempje en een colbertje. Less is More en ga je niet totaal uitdossen. Wees niet bang om ook een paar dingen van andere winkels aan te doen (:
Je uiterlijk, haar & makeup: Zie er verzorgd uit! Maak je nagels schoon en doe er een leuke glanzende top-coat op. Mooi gevijld en geen loshangende velletjes. Zoals ik bij het vorige ook al zei; LESS IS MORE; doe geen tonnen makeup op. Gewoon een beetje concealer onder je ogen, eventuele oneffenheden goed & slim bedekken (geen half potje concealer er op gooien), beetje mascara, eyeliner en een lowliner, beetje lipgloss en klaar is kees! Zolang jij er maar verzord uitziet! En wat betreft je haar? Zolang het maar pluisvrij is en natuurlijk net gewassen.

De Drogisterij/Parfumerie:
Voorbeelden: Kruidvat, Etos, Douglas, Ici Paris.
Wat moet ik aan? Basic, een leuke strakke spijkerbroek, wit/zwart/grijs shirtje en een mooie standaart riem. Ga je niet uitsloven!
Je uiterlijk, haar & makeup:Bij een drogisterij/parfumerie is het juist dat je het accent wil leggen op je mooie haar en makeup. Doe bijvoorbeeld een leuk Lauren-Conrad vlechtje aan de zijkant van je haar en doe een laagje frisse makeup op. Leg de nadruk op je mooie lach en laat je ogen spreken dmv een mooie lichtbruine smokey-eye.

En dan het aller-belangrijkste: HEB ZELFVERTROUWEN!!, daarmee kom je al een heel eind, geloof me!

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad. Willen jullie meer tips hebben van bijvoorbeeld winkels, restaurants, kantoren of whatever? Let me know!

xoxo

Haha toevallig, ik had net een sollicitatie gesprek bij de bakker. Ik weet niet of deze tips er tussen staan maar: Maak oogcontact, lach, en als je handen schud geef een stevige hand.

Ik ben aangenomen yay!

Gefeliciteerd!

gefeliciteerd!
Handig zo’n topic.
Ik heb eigenlijk nog nooit een sollicitatiegesprek gehad. Ik heb allebei de keren gewoon mijn sollicitatieformulier ingeleverd en klaar, ik was aangenomen, maar dat betekent natuurlijk niet dat dat iedere keer weer zo zal zijn.

goede tips!
en neggelszoggel; gefeliciteerd!

Handig topic!

Yeeeey die had ik net nodig! Ik heb zaterdag een sollicitatiegesprek bij de WE (:

Aaahh handig !