Tips rijexamen

Goedemorgen dames !

Ik heb morgenochtend mn rijexamen, ben al superzenuwachtig maar nu hoorde ik net dus op het nieuws dat er morgenochtend weer dikke mist met minder dan 50 meter zicht word verwacht.

Heb op internet al een beetje naar tips gezocht maar die komen allemaal neer op valeriaanextract pilletjes nemen of een banaan eten van tevoren , kortom ik vroeg me af hoe en of jullie je rijexamen hebben gehaald en of er iemand ervaring heeft met afrijden met slecht weer ?

xxx

Hee,

Ik heb ook kort geleden mijn rijbewijs gehaald (na 3 keer zakken). De beste tip vond ik dat je moet gewoon doen alsof je naar het strand rijd (of zoiets) met die examinator, vooral niet denken dat het een examen is! Dat helpt echt.

En mocht je nou een paar keer zakken door zenuwen dan kun je een zo’n examen aanvragen waar je wat meer tijd hebt (faalangstexamen ofzo?), dat helpt echt! Die examinator steld je dan helemaal gerust enzo, en als het niet meer gaat mag je de auto even aan de kant zetten.

Veel succes morgen, en sorry voor mijn taalfouten haha

xx

Ik heb net rijles gehad in de mist en het valt best mee! Gewoon heel goed opletten op voetgangers en dergelijke. Gewoon rustig aan rijden. Als je 80 mag, ongeveer 60/70 rijden. Gewoon doen wat veilig is.

bij mijn rijexamen had ik een man die wel merkte dat ik zenuwachtig was en dus gewoon beetje vroeg wat ik deed qua school enzoo en nouja die stelde me wel op mijn gemak. als je niet wilt praten kan je dat ook gewoon aangeven, bij mij vroeg hij dat zelfs of ik dat fijn vond of niet. en verder als je pilletjes gaat slikken kan je niet doen alleen voor je examen dat had je moeten testen bij je lessen want je moet kijken hoe je daarop reageert in de auto.

Met de mist, mistlampen aan doen en gewoon rustig blijven en denken dat het een rijles is. je hebt alles al een keer gehad en als het geod is laten ze je niet afrijden als de rijschool denkt dat je het niet kunt dus gewoon zelfverzekerd zijn. je kan het want je hebt alles al gedaan.

vooral met dit weer: pas je rijsnelheid aan!! Zéér belangrijk.

Verder op de borden letten, voorrang van rechts, verkeerslichten, STOP-strepen ook héééél belangrijk haha!

Jaa haha , bedankt voor de reacties. ben gewoon superzenuwachtig en ook nogeens vrij vandaag. dus heb ook niet echt afleiding of wat dan ook …

Whaa heeel veel succes!
Ik heb ook van de week rijles gehad en inderdaad gewoon je snelheid aanpassen e.d. ook op de snelweg goed opletten!!

ik heb afgelopen ddinsdag afgereden, was wel mooi weer verder, dus niet echt vergelijkbaar met jouw situatie… maar ik was ook heel zenuwachtig, maar hetzelfde als DaisyXx zegt: gewoon net alsof doen of je met die man ergens heen rijdt, alsof je je rijbewijs al hebt. Dus gewoon doen of het een bijrijder is ipv een examinator… Dat hielp voor mij ook. V
Ik zou verder niet zomaar een pilletje gaan nemen, want soms kun je er veel bijwerkingen van krijgen (misselijk, licht in je hoofd, duizelig enz.) en dat wil je natuurlijk ook niet tijdens het rijden.

En onthoud: je mag afrijden, dus dat is sowieso een teken dat je gewoon goed kunt rijden. Wees extra voorzzichtig met de mist. Succes!

Goed kijken! Dat is echt de beste tip die ik je kan geven, overdreven elk straatje in kijken en niet vergeten naast en achter je te kijken iedere keer.
Ik heb mn rijbewijs helaas niet in 1keer gehaald omdat ik super nerveus was de 1e keer en ik had niet echt een chille examinator. Niet helemaal gek worden bij kleine foutjes: gewoon je best blijven doen!

Rijsnelheid aanpassen, goed afstand houden, goed kijken en vooral niet in paniek raken als je een foutje maakt; accepteren dat je een fout maakte en weer doorgaan, niet aan blijven denken, dan gaat het alleen maar slechter.

Ik heb zo ook rijles en het is hier ook helemaal wit van de mist. Niet dat ik nu dus ook afrijden moet…:wink: Maar idd gewoon langzamer rijden dan de aangegeven snelheid en goed opletten! Heel veel succes! :slightly_smiling_face:

Mijn tip: probeer vooral niet te veel te laten zien dat je zenuwachtig bent! Dan krijgt je examinator het idee dat je een zelfverzekerde chauffeur bent en dat wekt vertrouwen :slightly_smiling_face:. Ik heb mijn rijbewijs in 1 keer gehaald en was ook echt kapot van de zenuwen, maar kennelijk heb ik dat niet uitgestraald want mijn examinator zei dat hij nog nooit zo’n rustig ogend meisje had gezien. Verder inderdaad heel goed kijken en bij deze mist je snelheid aanpassen. Veel succes! :slightly_smiling_face: