Tips om te plannen!

Hey,
ik heb het probleem dat ik echt echt niet kan plannen en dat ik echt enorm chaotisch ben. Ik begin dan ook altijd heel laat met mijn huiswerk en het leren van toetsen. Ik doe mijn best om schema’s te maken of op tijd te beginnen, maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken. Ik leer eigenlijk altijd 1/2 dagen van tevoren voor een toets en dan ook nog vaak 's avonds laat. Als ik eerder of 's middags begin dan heb ik echt geen goede concentratie, en die heb ik wel als er echt tijdsdruk opzit. Maar dat zorgt wel voor heel veel stress. Opzich is er nu nog geen probleem, want ik haal prima cijfers met kort leren. Maar ik ga volgend jaar naar de bovenbouw en weet dat je dan waarschijnlijk wel meer gaat moeten doen. Daarom wil ik vroeg beginnen om te kijken wat ik aan mijn planning kan doen. Maar hoe ‘‘leer’’ je om goed te plannen?

ik maakte altijd een schema in excel met wat ik allemaal moest leren of maken per dag. Hielp bij mij erg goed en je ziet ook veel meer de dingen die nog moeten waardoor je wel aan het werk wilt!
En waar leer jij altijd? Het is belangrijk dat je in een omgeving zit waar je je wel kunt concentreren, de keukentafel? Je bureau?

Ik leer altijd aan mijn bureau in mijn kamer haha. Maar ik raak al afgeleid van een vlieg, dus ik heb nooit echt een omgeving waar ik me helemaal kan concentreren

Ik schrijf eerst altijd op wat ik moet leren voor een toets, aantal paragrafen en hoofdstukken. Dan kijk ik hoeveel paragrafen het in totaal zijn. Daarna kijk ik hoeveel dagen ik nog heb tot dat de toets is.
Als ik bijvoorbeeld 16 paragrafen moet leren en nog 8 dagen de tijd heb, dan deel ik 16 door 8. Daar komt 2 uit, dus dat betekent dat ik 2 paragrafen per dag moet leren.

Hoop dat je het zo een beetje snapt, haha.

Ik zag laatst dat iemand voor elke dag van de week een apart gekleurd vel papier gebruikt en dan per vak er op zet wat er gedaan moet worden. Dit vond ik best handig. Zorg wel dat je aan een opgeruimd, schoon en leeg bureau werkt.

Ik neem altijd een paar standaard tijdstippen op n dag dat ik leer, bijv 11u s ochtends, 1u s middags, 3u s middags. En die uren houd ik me eigenlijk de hele periode zeg maar aan. Dan gaat t ook vanzelf in je hoofd zitten van: hey het is 3u ik moet leren! En ookal heb je er geen zin aan gewoon aan beginnen, op gegeven moment vind je de focus wel! Probeer een timer te zetten op bijv 25 minuten, dat je 25 minuten leert en daarna even paar min pauze houd (max 5) en iets leuks doet. En dan na t 2e blok max 15 min, en zo dan afwisselen.

Deze planner heeft mij heel erg geholpen :
https://www.bol.com/nl/p/spectrumplanner/9200000032728483/