Tips om hard te worden

Wie heeft er tips om hard te worden?

Ik heb het nu echt meer dan gehad met dat Softie gedoe. Het heeft echt zijn dieptepunten gehad nu.
Ik ben het helemaal zat dat mensen altijd zo makkelijk over me heen kunnen lopen, dat ik me zo veel aantrek van de mening van anderen en dat mensen zo makkelijk misbruik kunnen maken van je goedaardigheid.
Soms denk ik wel bij mezelf:
Fak it, ik heb niemand nodig.
of
Whatever wat die en die over me denken.
En op zo’n momenten laten gevoelens me ook helemaal koud
Maar vervolgens hoor ik weer wat en zit het weer een paar dagen in mijn hoofd…
Dus, iemand help? OF iemand die dit herkent?

Ik dacht echt bij die titel; wtf 0.o
Hahaa, maar probeer gewoon wat vaker nee te zeggen (:

Ja haha zo kan je het ook opvatten :stuck_out_tongue:

Maar daar heb ik dan weer geen moeite mee
Als ik iets niet wil, laat ik het ook gewoon merken

Ik denk gewoon doen wat jij wilt. En je ook dragen wat je wilt :’) Maar meer tips heb ik niet xd

Hmmm ik had dit vroeger ook, en het is zegmaar gegroeid bij mij. Nu heb ik 75 % van de tijd schijt aan wat mensen van me denken enzo, hoewel sommige opmerkingen me nog steeds kunnen raken. Of als ik (in mijn ogen) mezelf voor schut zet door een opmerking ofzo, kan ik daar daaaagen over blijven piekeren. Ja, ik weet niet, ik denk niet dat ik je echt tips kan geven. Het komt vanzelf als je meer zekerder over jezelf wordt.

Haha, die titel, ik moest ook even 3 keer nadenken:p.

Maar misschien kun je een kanjertraining gaan doen? Dat heb ik jaren geleden ook een keer gedaan, om nee te leren zeggen. Het heeft me op zich wel geholpen.

Maar wat ik vooral geleerd heb is dat je eerst gewoon tevreden moet zijn met jezelf en je eigen leven. Ik was altijd best verlegen en onzeker, en constant bezig met wat andere mensen van me vonden. Op een gegeven moment werd ik fan van een band (4 jaar geleden), waar ik me heel veel mee bezig hield en een andere stijl kreeg. Ik kreeg daardoor veel meer zelfvertrouwen en het boeide me gewoon niet zoveel wat mensen van me vonden, omdat ik gelukkig met mezelf was. Inmiddels ben ik al jaren geen fan meer van die band maar ik heb nog steeds hetzelfde zelfvertrouwen en houding.

Dus, ik weet niet hoe oud je bent, maar ga zoeken naar dingen die je leuk vind, die je gelukkig maken en hou je daarmee bezig. Je merkt dat je erdoor verandert. En met het ouder worden verandert er trouwens ook een hoop;).

Dit had ik ook altijd. Maar doordat ik zovaak ben in de steek gelaten/gebruikt/etc, ben ik daar vanzelf eigenlijk alleen maar harder van geworden. Als iemand mij nu iets flikt kan ik diegene echt net zo lang negeren totdat ik vind dat diegene zijn excuus mag maken en ik het vergeef. Dat is als een bepaalde trots erbij ingekropen.

Er zijn niet echt tips om hard te worden. Je word hard gemaakt door anderen. :expressionless:

Ik heb er ook last van… doe nu een assertiviteitscursus bij een psycholoog. Het duurde lang voordat ik er echt wat van merkte,maar ik ben er wel van overtuigd dat ik ervanaf kom (misschien niet helemaal,maar toch).

Hier heb jij verder ook niet zoveel aan denk ik, aangezien naar de psycholoog gaan best wel een grote stap is…

Ik denk dat je voor jezelf echt op een punt moet komen dat je denkt van, en nou is het genoeg. Je moet gewoon een paar keer nee hebben durven zeggen voordat je beseft dat het niet zoveel voor stelt.

Dit dus. Vroeger was ik ook zo. Ik durfde nooit nee te zeggen tegen iemand die ik niet/minder kende, ik durfde nooit weerwoord te geven. Ik kwam op een punt dat ik veel meer zelfvertrouwen kreeg, en toen ging het van zelf. Het boeit me niet wat anderen van me denken nu, niet dat ik me nu dan als een mongool ga gedragen, maar ik denk niet bij alles na of ik dan wel leuk en aardig overkom.
Ik geloof dat dit een punt is van onzekerheid, en daar moet je zelf overheen komen. Door een gebeurtenis of door het gewoon ‘weg te groeien’ door ouder te worden gaat dat wel weg.

Hm, misschien zo’n cursus. Of je kunt wachten tot het vanzelf komt misschien maar wie weet gebeurt dat niet :stuck_out_tongue:. Het is een beetje een zelfvertrouwen probleem. Sommige mensen groeien daar nooit helemaal overheen dus dan is een cursus een goed idee.

Hard worden… Hmm, ik weet niet of dat altijd goed is hoor. Maar hard word je door gebeurtenissen en ervaringen in je leven, denk ik, dat kun je niet leren. Je kunt natuurlijk wel proberen wat meer voor je eigen mening te staan, maar ook dat zit meestal of wel in je karakter, of niet. Maar dat kun je wel trainen/leren. Wat ik je kan aanraden is wat vaker “nee” te zeggen tegen dingen die je niet wilt, je mening af en toe te verkondigen, voor jezelf op te komen en misschien wel het allerbelangrijkste: je aandacht te vestigen op een klein groepje mensen die er voor jou toe doen: je vrienden, familie en voor jouw inspirerende personen (die jou wat meegeven waar je wat mee kan) want alleen zij hebben het beste met je voor en zeggen dingen tegen je waar je echt wat aan hebt. De anderen doen er allemaal niet toe, later heb je toch maar enkele vrienden/vriendinnen en zie je bijna niemand meer van je middelbare school, dus waarom zou je je uitslofen voor of laten commanderen door zulke mensen? Met die gedachten moet het je lukken.

misschien kan je een assertiviteitstraining volgen??

hihi mijn papa is een psycholoog die assertiviteitscursussen geeft :stuck_out_tongue:

Het enige wat mij heeft geholpen is een zus die me jarenlang heeft gekleineerd :’).
Daar word je wel hard van.

Maar goed, daar is het voor jou nu te laat. Ik heb geen flauw idee.

Ik had dit vroeger ook, maar op een gegeven moment ben ik langzaam harder geworden. Maar nog steeds, ik ben best een softie.

op kickboksen gaan?