Tips om een nieuwe taal sneller op te pakken?

Hai!

Ik ben nu al een tijdje bezig met een taalcursus, (zelfstudie) en ik vroeg me af of er meiden misschien tips hebben om een vreemde taal sneller op te pikken? Ik kijk al series en films in de taal die ik aan het leren ben, dus ik hoop dat jullie nog meer tips hebben!

Ga naar het land.
Verander je telefoonsettings in die taal

welke taal ben je aan het leren als ik vragen mag?

Turks! Helaas heb ik niet het geld om op vakantie te gaan nu, maar je tweede tip is wel een goede! Dankjewel :grinning:

Boeken of tijdschriften lezen misschien?

Een taal leer je het beste door er 24/7 mee bezig te zijn. Inderdaad naar het land gaan is het beste wat je kan doen, maar dan wel voor langere tijd. Een vakantie van een paar weken gaat je niet echt helpen, haha. Misschien iets voor in de toekomst?

Maargoed, dat behoort nu niet tot de mogelijkheden.
Door films en series te kijken oefen je vooral je luistervaardigheid. Je zou je leesvaardigheid kunnen verbeteren door de Turkse krant te lezen bijvoorbeeld, of boeken en tijdschriften inderdaad. Ik kan je de site interpals.net aanraden om je schrijfvaardigheid te verbeteren. Ik weet niet of je het kent, maar dat is een site waarbij je penvrienden kan worden met mensen die ook bezig zijn om de taal te leren. Is misschien wel fijn omdat je dan interactief bezig bent ook en omdat schrift vaak moeilijk is om bij te houden anders. In mijn ogen is spreekvaardigheid echter het belangrijkste (en ook het minpunt van een zelfstudie omdat je er andere mensen bij nodig hebt), heb je familie/vrienden/kennissen die Turks spreken met wie je af en toe een praatje kan maken?

Succes!

Ik ben nu zelf portugees aan het leren zonder boeken en alles. Ik praat veel op forums en zelfs op instagram met mensen uit Portugal en brazilie. Zo kun je toch gesprekken oefenen!

Inderdaad wat ze hier al zeggen: veel in die taal lezen en kijken! En als je echt heel graag wil: Een complete zomervakantie er naar toe gaan :stuck_out_tongue: en daar meteen een zomerbaantje nemen, zodat je het kan betalen, dan ben je bijna verplicht om echt 24/7 die taal te spreken. Ook zou je misschien op uitwisseling kunnen gaan! En de iets makkelijkere manier: Er zijn heel veel chatsites in het turks waar je het goed kan oefenen!

Tof dat je een nieuwe taal aan het leren bent! Besef je wel dat je nu sequentieel een taal leert; je bent er pas mee begonnen na je derde levensjaar. Daardoor zal het nooit van een ontzettend hoog niveau worden. Als je simultaan taal leert (bijv. als je een Nederlandse vader en een Engelse moeder hebt en die spreken met jou in hun eigen taal, ook als jij al hartstikke jong bent), kun je wel twee talen vloeiend spreken en begrijpen.
Dus, leg de lat niet te hoog en kijk gewoon rustig waar je uit komt! De tips die worden gegeven, zijn in ieder geval prima voor nu.

Ik gebruik Duolingo! Ik vind het heel fijn werken, en sinds kort kan je daar ook Turks doen.