Tips nodig

Hallo,

Ik ben een meid van 17 en over een maand ben ik 18 :slightly_smiling_face:

Ik heb een nu bijna 2 maanden een vriend. Hij is zelf 19 en woont op kamers.
We willen allebei graag seks er is alleen 1 probleem en dat is dat ik niet aan de pil ben. Ik moet het nog aan mijn ouders vragen namelijk of ik aan de pil mag. Maar mijn ouders zijn christelijk en ik ben christelijk opgevoed, maar ik geloof zelf niet meer. Zij willen graag dat ik pas seks heb na het huwelijk. Als ik dus ga vragen of ik aan de pil mag mag dat dus waarscheinlijk niet.

Ik en mijn vriend kunnen ons al bijna niet meer inhouden om geen seks te hebben.
Nu kan ik het wel alleen met condoom doen, maar straks ben ik toch zwanger:S en daar zitten we niet op te wachten.

Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit het beste aan kan pakken??

Je kunt het met alleen condoom doen, maar het is goed van je om extra zeker te zijn.
Je zou je ouders een andere reden kunnen vertellen waarom je aan de pil wil. Last van je menstruatie of het willen uitstellen van je menstruatie bijvoorbeeld.
Mocht je willen dat je ouders het echt niet weten, dan kun je altijd zelf naar de huisarts gaan.

Met je ouders er over gaan praten, zij zijn dan wel Christelijk maar daar hoeven ze jou niet toe te dwingen, dat recht hebben ze niet. En anders haal je gewoon zelf de pil op. Dat kan toch gewoon bij de dokter?

Ik heb dus echt totaal geen last van mijn menstruatie alleen soms de 1e dag. Dus die reden kan ik niet zeggen :S

Als je toch al niet van plan bent te luisteren naar wat je ouders zouden willen, hoef je toch ook niet aan hun te vertellen dat je aan de pil wilt? Al helemaal als je bijna 18 bent!

Je kan toch zelf een afspraak maken met de huisarts? De pil word ook vergoed en de huisarts heeft zwijgplicht, dus je ouders hoeven het niet eens te weten

Ja, maar dan komt het toch te staan op hun afschriften??

Als ik jou was zou ik met jouw ouders gaan praten. Ze kunnen jou niet opleggen om te doen wat zij van jou vragen of verlangen, jij kan zelf nadenken en je bent oud genoeg om je geloof, keuzes en beslissingen te maken. Het enige wat hun hierin kunnen doen is jou steunen en je voorlichten. Ik denk dat als ze de keuze hebben dat of jij doet het veilig thuis en je hebt een fijne eerste keer of je hebt een verschrikkelijke eerste keer ergens tegen een boom, ik denk dat jou ouders dan het eerste kiezen. Daarbij, je wil seks dus je zal dit ook doen, ongeacht wat jouw ouders zeggen. Liever dan dat je het veilig doet en dat het fijn is, dan dat je het onveilig doet en risico loop en dat het niet fijn is.

Stel je ouders stemmen ermee in, dan is het dat heel fijn. Doen ze dit niet, zal ik gewoon je eigen beslissing doorzetten. Je mag volgens de wet je eigen medische beslissingen maken, dus hier kan je dan ook het beste gebruik van maken. Daarbij heeft jou huisarts zwijgplicht.

Nee, de pil is tot 21 jaar dacht ik vergoed en komt dus op geen enkel afschrift te staan :slightly_smiling_face:

Oke mooi :slightly_smiling_face: Ik ga het er maar is over hebben met mijn moeder. En dan haal ik hem wel zelf als het niet mag.

Bedankt voor de tips :slightly_smiling_face:

Het licht volgens mij aan je zorgverzerking of je een afschrift krijgt of niet.

Als je 18 bent ben je zelf ‘de baas’ over je zorgverzekering. Tenzij je nog bij je ouders op de polis blijft staan. (Via sommige werkgevers kan dat als je ouders via het werk verzekerd zijn.)

Maar goed, de pil is ook niet super duur. 30 euro per jaar geloof ik… dus je zou ook nog kunnen overwegen hem gewoon te kopen. Dan moet je wel eerst een recept halen bij de huisarts.

Of je wacht een maandje of je gaat alsnog naar de huisarts en vraagt hem wat de beste optie is (een maand zelf betalen of dat hij er zeker van is dat je ouders op geen enkele manier kunnen zien op afschriften dat jij de pil slikt).

kan je nu niet gewoon zonder recept de pil ophalen? want mijn moeder haalde de pil voor mij bij de apotheek en ze zij dat ze helemaal niet meer om een recept vroegen en dat ze meteen voor een jaar voorraad mee kon krijgen…

Dat hoort niet te kunnen. De pil is niet voor niets in de grote kasten van de apotheek te vinden in plaats van op de toonbank of gewoon bij de drogist :wink: .

De pil is inderdaad vergoed tot je 21e maar komt wél op het afschrift te staan…

Dus stiekem aan de pil is geen optie helaas

Inderdaad gewoon zeggen dat het voor je menstruatie is oid

Ze vragen ook 1x om een recept en dat blijft gewoon lopen. Aangezien de pil niet iets tijdelijks is voor de meeste. Ik zou proberen een goed gesprek te hebben met je ouders. Zeggen dat je toch seks voor het huwelijk wil en dat de pil je niet tegen houdt. Wel zou het extra veilig zijn, zodat je niet met een kind zit voor je huwelijk. Dat lijkt me voor hun ook wel belangrijk.

Als jij de kansen echt laag in schat, kan je de menstruatie proberen. Het voordeel van de pil is dat je dan weet wanneer je ongesteld wordt en minder zwaar.

Good luck

Dit ja. En als ze het er niet mee eens zijn gewoon nog een maandje wachten. Op je achttiende ben je zelf verzekerd en heb je het recht op je eigen keuzes, ongeacht wat je ouders daarvan vinden.

Ik heb het aan mijn moeder gevraagden het antwoord was idd nee -.-
Ze zei dat ze het geen medicijn vond maar dat het een voorbehoedsmiddel is.
Ik had namelijk gezegd dat ik last heb als ik ongesteld ben.

Je kunt ook de pil gewoon ‘kopen’ bij de apotheek. Dan vragen ze nergens naar, gewoon betalen. Dat moet na je 21e ook namelijk. Inkopen dus… Blegh, volgend jaar eraan geloven.