Tips nodig, wens om geneeskunde te gaan doen.

Haihai,

Mijn 2e topic al weer voor school dit jaar, maar ik ben er uit dat ik ontzettend graag geneeskunde wil gaan doen, ook al heb ik niet het profiel Natuurkunde & Gezondheid. Ik zit in VWO 6, mijn cijfers zijn nu een beetje gemiddeld, door dat ik afgelopen 5 jaar alleen maar een beetje uit mijn neus heb zitten vreten. Alleen nu, nu ik weet wat ik wil, barst ik van de motivatie. Ik ben het jaar lekker begonnen, zit er nu goed in, zit lekker in mijn vel. En naja, nu wil ik alvast vooruit gaan denken. Wat ik volgend jaar ga doen is natuurkunde en scheikunde inhalen op de vavo. Ik wil al in de zomervakantie, nadat ik geslaagd ben, gaan beginnen met die vakken te leren en dan heb ik er vertrouwen in dat ik het haal.

Ik heb dus een heel jaar dat ik me kan richten op de decentrale selectie. En wat ik vooral wil weten is wat ik (buiten die twee vakken) volgend jaar kan doen om mijn kansen bij de decentrale selectie te vergroten? (Qua vrijwilligerswerk, boeken lezen, leren etc)

Erg duidelijk samenhangend verhaal weer :’) Hopelijk snappen jullie het hahaha

Groetje

Voor Nederland moet je inderdaad biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde a/b hebben. Ik heb ook meegedaan aan decentrale selectie, maar me afgemeld omdat ik België leuker vond.
Het verschilt wel per school wat de eisen zijn. Ik deed het in Rotterdam.
Ze zijn vrij streng qua eisen voor de extra’s. Vrijwilligerswerk moet je minimaal al een jaar doen op vaste basis bv. elke week 4 uur. Daarnaast moet het met de opleiding te maken hebben, dus bv helpen bij een verzorgingstehuis. Andere punten waar je je voordeel mee kan doen is ‘talent’. En daar moet je ook bewijs voor hebben. Voorbeelden zijn iets in de muziek, literatuur, kunst… Of dat je goed kan organiseren, je hebt bv een groot evenement georganiseerd.
Naast dit moet je alsnog redelijk goede punten hebben, en een goede motivatiebrief.
Als dat allemaal goed gekeurd wordt, moet je nog colleges volgen en daarvoor een test afleggen. Daarnaast moet je ook nog teksten bestuderen waar je ook een toets over krijgt.

Centrale selectie, de loting, is als je mindere cijfers hebt bijna niet te doen.

En in België heb je het toelatingsexamen, wat denk ik toch wel onderschat wordt. (Ook door mijzelf, ben uiteindelijk gezakt op 1 punt te weinig). Als je nog geen scheikunde en natuurkunde hebt gehad gaat dit echt moeilijk worden. In België is sowieso het onderwijs beter en ze hebben ook andere onderwerpen. Dus als je voor deze methode kiest, kan je beter al beginnen met leren. Goede oefening is oude toelatingsexamen maken en de Belgische olympiades oefenen.

Heel verhaal, maar denk dat het wel duidelijk is, haha!
In ieder geval heel veel succes :slightly_smiling_face:

Heel heel erg bedankt lisa! Mijn doel dit jaar wordt in ieder geval HOOG slagen. Daar ga ik alles voor doen, ik ben slim en als ik me er toe zet dan wordt het wel wat, want ik heb veel inzicht. Alleen lappen tekst leren kan me soms wat moeite kosten.

Ik heb een jaar de tijd om vrijwilligerswerk te doen, dus dat ga ik zeker doen, een dag per week oid. Verder, tja, het enige wat ik voor speciale presentaties heb is dat ik 2e van Nederland ben geweest met mijn team, bij een wat onbekendere sport (Groepsspringen) en 12e individueel. (Ik heb vaak mijn sport op 1 gezet ipv. school, vandaar de gemiddelde cijfers.) Ik heb volgend jaar in de zomervakantie de kans om vrijwilligerswerk te doen op een vuilnisbelt in Nicaragua, dat zal ook wel goed staan zeker? Ik ga in ieder geval op zoek naar veel activiteiten.

Ik heb er echt veel voor over, en het zou niet onhaalbaar moeten zijn.

Ik zat ook te denken aan België, alleen spreekt geneeskunde in Nederland me wel meer aan

Graag gedaan! Gewoon je best doen, dan komt het vast goed. En proberen zoveel mogelijk te doen. Als je van dat springen ook certificaten etc. heb gewoon opsturen. Beter iets wat onbekender is dan niets.

Als je veel activiteiten doet maakt je dat ook weer anders dan andere kandidaten!
Veel succes! :slightly_smiling_face:

Nooit eigenlijk over nagedacht, maar vrijwilligerswerk is misschien ook wel slim voor mij. Heb op de opleiding die ik wil gaan doen namelijk ook een loting. :slightly_smiling_face:

hee,

Ik wil echt precies hetzelfde gaan doen behalve dat ik alle vier de vereiste vakken nodig heb, gelukkig was ik daar oké/goed in dus ik hoop heel erg dat het lukt.
Ikzelf heb gesprekken gehad met mijn decaan over die extra activiteiten en wat ook erg goed staat voor universiteiten zijn:

tutoraat (als je bijles geeft aan andere leerlingen op je school)
leerlingenraad
webclasses en andere pre-studie-acticiteiten volgen op een universiteit
en idd dat vrijwilligerswerk

hopelijk heb je hier nog iets aan :upside_down_face:

Nog een grote tip, mijn zus heeft ook aan de decentrale selectie meegedaan.
Wat ik je kan meegeven: Je moet niet te bescheiden zijn in je motivatie. Je mag best opscheppen in jouw ervaringen en jouw passie voor het vak en hoe jij een niet alleen succesvolle, maar ook goeie arts zult zijn later, etc. etc. Men heeft heel snel de neiging een beetje bescheiden te zijn, want anders ben je bang arrogant over te komen ofzo, maar daar moet je je nu wat minder zorgen om maken. Je moet laten zien wat jouw kwaliteiten zijn en daar mag je best mee ‘pronken’!:slight_smile: Dit heeft mijn zus in ieder geval heel erg veel geholpen. Ze was te bescheiden in haar motivatie voor geneeskunde en was niet door. Toen heeft ze wat meer zitten pronken en heeft ze wat meer pit getoond bij de decentrale selectie van tandheelkunde en nu is ze door:)

Bij welke universiteit wil je mee doen aan de decentrale selectie? De procedure van de verschillende universiteiten is namelijk nogal verschillend. Bij sommige kijken ze vooral naar overgangscijfers, bij andere naar al je activiteiten naast school en bij andere hangt het voornamelijk van een toets af. Misschien een idee om dat van verschillende universiteiten te bekijken.

Aaah bedankt! Ik weet nog niet goed waar, omdat het nog best ver weg is. Ik denk aan Rotterdam.

Ik denk trouwens dat ik dit jaar op school weinig extra’s kan doen. Ik heb besloten om niet bij de eindexamencommissie te gaan en verder is er nog maar weinig wat ik kan doen…

Ook al staat op de website van niet, ik denk dat dit heel goed staat op je lijst: http://www.rug.nl/education/scholierenacademie/scholieren/webklassen/geneeskunde
(ook al ga je niet aan de RuG studeren)

Je kunt dit namelijk in je motivatiebrief noemen, dat je door de webklas zeker wist dat je de goede keuze had gemaakt en nog gemotiveerder werd, etc.

Oeh dankjewel! lijkt me verder ook interessant!

uppieee