Tips mensen leren kennen bij vereniging?

Heyy allemaal,

Ik zit nu in het eerste jaar van mn studie en ga binnenkort met mn studievereniging paar dagen op vakantie. Het was alleen loten wie er mee mag en mn vriendinnen zijn uitgeloot… Nu ken ik niemand die mee gaat en ben ik beetje bang dat het mn “types” niet zijn of dat iedereen elkaar al kent enzo (ik ben namelijk verder niet zo actief bij de vereniging haha) en ik ben redelijk introvert…
Heeft iemand miss tips dat ik beetje makkelijk die nieuwe mensen kan leren kennen (zonder dat het voelt alsof ik mezelf opdring)?

Alvast bedankt! (Hoop dat dit de goede plek is voor mn bericht, want ben hier redelijk nieuw :slightly_smiling_face:)

Hoi!

Ik zit dit jaar zelf in de reiscommissie bij mijn studievereniging en wat jij beschrijft is iets wat vaker voorkomt dan je denkt.

Wat wij probeerden tijdens onze afgelopen reis in november was om de ‘eenlingen’ (dit zijn vooral eerstejaars) met ons als commissie mee te krijgen. Dus was iedereen vrij om te gaan dineren waar ze wilden, dan gaven wij bijvoorbeeld aan dat mensen ook gewoon met ons mee konden komen. Zo hadden we een vast groepje van ongeveer 4 of 5 man die we aanspoorden om met ons mee te gaan omdat we wisten dat ze anders misschien ergens alleen zouden belanden en zo hadden we toch nog een gezellige groep!

Ik weet niet precies of het ook zo werkt bij jouw studievereniging (met een commissie etc., maar vast wel), maar de reisleiding wil sws dat iedereen het naar zijn zin heeft en is zich dus echt wel bewust van dit soort problemen, dus klop gewoon gezellig bij de commissie aan. Misschien kan je via hen zo ook in aanraking met andere mensen die nog weinig mensen kennen, en kan je daarmee een groepje vormen. Als je eenmaal op reis zul je ze zelf ook vast wel herkennen, en die mensen staan vaak net zo veel als jij open voor een maatje tijdens de reis :beer:

Verder herken ik dat introverte ook heel erg, haha. Maar niemand zal het erg vinden als je een keertje iets in je eentje wil doen. Op een avond dat iedereen uitging met z’n allen wilde ik eigenlijk het liefste lekker slapen, en niemand vond dat een probleem :slightly_smiling_face: Doe vooral de dingen die je denkt dat de reis mooi en jou gelukkig zullen maken, dan is de trip zeker geslaagd!

Groetjes, en veel plezier!

Ik zou je vooral niet te druk maken over het image wat je hebt van mensen. Zeker op zo’n reisje kunnen mensen opeens heel anders uit de hoek komen dan dat ze normaal doen, je zit namelijk hoe dan ook met elkaar opgescheept. Ik weet niet hoe jouw studievereniging eruitziet, maar hier is het heel normaal om gewoon bij vreemden aan te schuiven bij de borrel of op een tripje. Ga er met een open mind heen, en je plukt de meeste vruchten. :slightly_smiling_face:

First of all: relax. Het is spannend, maar iedereen is ooit eerstejaars geweest en nieuw in n groep :slightly_smiling_face:

Je kunt altijd mensen aanspreken ookal ken je ze niet, maar als introvert persoon weet ik uit ervaring ook wel dat dat juist iets is wat ik dan toch niet graag doe. (al kan oefenen helemaal geen kwaad, weet ik ook uit ervaring :wink:)

Zoals gezegd kun je inderdaad meestal wel terugvallen op de mensen die de reis georganiseerd hebben. Bij ons worden er op weekendjes en zo vaak ook (gekke) spelletjes gespeeld in teams en dan worden er altijd oudere en eerstejaars bij elkaar gezet om kennis met elkaar te maken. :slightly_smiling_face:

Je zou ook een spel kunnen meebrengen dat makkelijk te leren is en leuk is met n groepje mensen (een stok kaarten neem ik eigenlijk standaard mee, maar als spelletjesfanaat neem ik vaak nog wel wat anders mee ook). Ken je dan eenmaal 1 of 2 man, dan kun je dat spelen en vaak worden andere mensen dan ook wel nieuwsgierig! Heb je gelijk een aanknopingspunt, of wat te doen als je niet zo goed weet waarover te praten.

Ik zit zelf bij een studentenvereniging (We hebben een heel relaxte, “losse” sfeer. Ik vergelijk het soms met een sfeer zoals scouting, haha! Maar we zijn heel anders dan van die “prominente” verenigingen zoals je hebt in bijvoorbeeld Leiden of Amsterdam) in plaats van een studievereniging. Maar we zijn een kleinere vereniging en we hebben een studiecommissie die dan wel weer veel bijlessen, sprekers en cursussen voor ons organiseert.

Ik ben ook met mijn studie op excursie geweest naar het buitenland. Ik had wel een vriendin mee (of althans een studiegenootje die ik redelijk kende en waarmee ik goed overweg kon), maar er waren meerdere studenten die niemand kenden. Geen van hen heeft problemen ondervonden op sociaal vlak. Iedereen stond er wel voor open om anderen te leren kennen. Samen met het studiegenootje dat ik al kende heb ik ook vooral veel in groepsverband gedaan, ook met mensen waar ik anders waarschijnlijk niet zo snel naartoe zou trekken. En soms trouwens ook met mensen die ik daar pas ontmoet heb. Bij het ontbijt of 's avonds ging iedereen ook altijd wel bij elkaar zitten. Ik denk dat dit probleem zich dus vanzelf oplost.

bedankt voor jullie reacties/goede ideeën! heb er meteen veel meer zin in :slightly_smiling_face: