Tips en tricks voor natuurkunde

Mijn proefwerkweek is ook bezig en morgen heb ik een proefwerk natuurkunde. Ik ben helemaal niet goed in natuurkunde, in tegenstelling tot mijn leraar die hoogleraar/professor/en weet ik veel wat voor andere rare namen hij nog meer heeft. Met andere woorden, natuurkunde klinkt voor hem als muziek in zijn oren, which means dat hij veel te snel door het hoofdstuk heen gaat en ik er dus de ballen niet van snap. Het gaat om “Systematische Natuurkunde Havo 4” hoofdstuk 3 krachten. Overigens had mijn leraar geen tijd om mij nog even wat bij te leren en mijn klasgenoten zaten er nou niet echt op te wachten om mij bijles te gaan geven, great.

Anyway, om een lulverhaal samen te vatten: heeft iemand (die verstand heeft van natuurkunde) nog tips en tricks om toch nog een 4 te halen? Dus zijn er nog ezelbruggetjes voor toepassingen, heeft iemand nog een handige, in kindertaal uitgelegde, samenvatting? Alles is welkom!

Thank

hee wij hebben ook systematische natuurkunde, zit in 4vwo maar wijd oen heel onhandig eerst hoofdstuk 6 & 7, dus kan je niet echt helpen, sorry.

dat zou handig zijn,
zit in 4vwo en ben echt een ramp met natuurkunde, ik ga het volgen =)

Gewoon stampen. Er stomme verhaaltjes bij bedenken.
Je binas altijd meenemen. Heel veel mensen waren 'm vandaag vergeten terwijl ze ook een natuurkunde proefwerk hadden. En als de wanhoop echt toeslaat kan je altijd alles in je GR zetten.

hm ik zit nu in 3vwo ja blijven zitte… niet op natuurkunde maar meer met taal en wiskunde maar dat gaat dit jaar wel goed dus ga volgendjaar gwn naar V4 en N&G kieze dus ook natuurkunde en scheikunde mja…
ff jou probleem…

wat snap je niet aan krachten?
want das best simpel hoofstuk volgens mij…
-je moet weten hoe je de veerconstante berekent;
veerconstante= kracht(in N)/uitrekking(cm of m) dus… C=F/u

• en dit staat vast ook in jou boek F.d(linksom) = F.d (rechtsom)
    nja als ik jou was zou ik maar je werkboek en je boek is goed door kijke en er een samevatting van schijve helpt echt en ja je binas gebruike staat vast wat nuttigs in
    sterkte

ik had dus een 2 voor dat hoofdstuk (okee, ook door andere redenen XD), dus ik zal je maar niet helpen [a]

Het boek snap ik niet, dat is het probleem. Ik heb hierbij uitleg nodig, iemand die duidelijk zegt wat wat is en wat je moet doen. Ik ben sowieso heel slecht in het toepassen van meerdere formules op een som aangezien ik vorig jaar in totaal misschien 4 maanden les heb gehad (stomme leraar was altijd ziek)

Ik zal even erbij zetten wat er in het hoofdstuk voorkomt:
3.1. Krachten, wat zijn dat? (introotje, niet veel moeilijks behalve Fveer = C.u)
3.2 Rekenen met krachten (rekenen met vectoren en cas, sos toa, waar ik dus de ballen niet van snap)
3.3 Krachten in evenwicht (dus werken met resultante, dat snap ik nog enigzins)
3.4 De eerste wet van Newton (als Fnetto = 0 dan is V constant…?)
3.5 De tweede wet van Newton (F=m.a)
3.6 De derde wet van Newton (:face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow:? actie = -reactie)
3.7 Krachten in het dagelijkse leven (de enige die ik ken is zwaartekracht = Fzw = 9.81.m)

Fzw = 9.81.m klopt toch niet?
gravitatieversnelling is 9.81
Fzw is de massa maal de gravitatieversnelling
dachtik

@ NeverMind: Da’s toch hetzelfde? :stuck_out_tongue: Fzw=g.m waarin g=9.81

ohnee, ik snap het XD
zag eerst niet dat je die . gebruikte als maal [a]