Tips en Tricks voor een planning maken, en gewoon écht leren

Hellooooo,

Volgende week Woensdag begint mijn toetsweek alweer. Ik ben al een beetje begonnen met samenvatten van Geschiedenis Maw, Filosofie. Maar het duurt voor mij altijd úren om zo’n samenvatting te maken. Ik ben contenu afgeleid en zelfs de muur is interessanter. Ook moet ik deze toetsweek echt rocken om even goede cijfers te halen. Maar hoe leren jullie vakken als geschiedenis en hoe lukt het om je echt aan je planning te houden?

Alle tips zijn welkom!
Thanks alvast!

xxx

Als ik geschiedenis leer maak ik altijd van de tekst vragen. Klinkt dom maar dat helpt mij altijd met leren en ik onthoud het dan heel goed. Het duurt wel heel lang.

En plannen moet ik zelf ook nog leren :stuck_out_tongue:

:upside_down_face:

Bij talen gebruik ik woordjesleren.nl grote kans dat wat je moet leren er al in staat, maar je kan ook een eigen schema maken. Bij geschiedenis en ak maak ik een samenvatting. In mijn klas moet je leren verder denken dan het boek… maar daar ben ik dus heel slecht in.

Ja ik ook vooral die inzicht vragen…

up

Je hebt er nu niks meer aan, maar samenvattingen schreef ik altijd al tijdens de periode. Als ik dan bijvoorbeeld in week 1 hoofdstuk 1 en 2 van Geschiedenis als huiswerk moest maken, dan vatte ik dat meteen samen. Kost iets meer tijd, maar dan hoef je voor de toetsweek alleen nog maar die samenvattingen uit je hoofd te leren. In welk jaar zit je? :slightly_smiling_face:

4 havo en heb volgende week toetsweek, en het plannen lukt echt niet heb 10 toetsen en het is zoooo veel

:upside_down_face:

Ik zit ook in 4 havo en mijn toetsweek is net afgelopen. Ik kan heel goed plannen, al zeg ik het zelf. Het enige probleem wat me tegenhoudt om te gaan leren is mijn tekort aan motivatie. Eigenlijk alleen voor wiskunde doe ik echt mijn best omdat ik een voldoende wil halen, voor de andere vakken doe ik veel te weinig. Eigenlijk schrijf ik alleen samenvattingen en that’s it. Maar in de onderbouw deed ik meer aan mijn huiswerk en dat zorgde voor hogere cijfers dan ik nu heb. Maar om je vraag te beantwoorden: Bij het maken van een planning moet je gewoon kijken wat voor jou werkt. Je kunt een dagplanning maken met tijden erbij enzo, of een weekplanning. Je schrijft dan op wat je aan het einde van de week gedaan moet hebben en dan pak je je boeken erbij op de momenten dat je even niets te doen hebt. Maak ook gebruik van tussenuren. En wat betreft het leren zelf: zorg dat je ruim van tevoren (lees: minimaal een week van te voren, afhankelijk van hoe moeilijk je het vindt) de toetsstof hebt doorgelezen en een samenvatting hebt geschreven. Voor het maken van een samenvatting is het handig om veel gebruik te maken van markeerstiften. Lees af en toe je samenvatting door, en herhaal dit tot de dag van de toets. Stel ook veel vragen aan je leraar over de toetsstof. Als je tijdens het leren op een probleem stuit, stuur je leraar gerust een mail, of zoek hem of haar even op op school. Maar doe dat niet pas de dag voor de toets. Als jouw lesmethode oefentoetsen heeft, maak er gebruik van. Deze vind je op de website van de methode. Maak zo veel mogelijk huiswerk. Ook al is huiswerk in de bovenbouw je eigen verantwoordelijkheid, maak het, voor je eigen bestwil. En vraag zo veel mogelijk om nakijkboekjes. Heeft de leraar die niet? Op internet kun je de antwoorden ook vinden. Zorg er wel voor dat je pas gaat nakijken als je alle opdrachten af hebt. Van overschrijven leer je niet. Bij het leren van talen kun je oefenen op websites zoals www.woordjesleren.nl of www.wrts.nl. Heb je echt moeite met een vak? Neem dan bijles. Meer dan dit kun je niet doen, denk ik. Hoop dat je er wat aan hebt :wink:.

ik weet niet of je toevallig geschiedenis hebt en in havo 5 of VWO 6 zit, maar dan zou je op youtube even moeten kijken naar jort geschiedenis, een leraar uit eindhoven heeft allemaal filmpjes over Geschiedenis op youtube gezet.
Onder andere de examen onderwerpen helemaal worden uitgelegd. handig :slightly_smiling_face:

En over het afgeleid worden: hier heb ik ook last van. Een paar tips: Zorg voor een opgeruimde kamer. Zet elektrische apparaten zo veel mogelijk uit. Zet je mobiel op stil of lever hem in bij je ouders die je vervolgens overhoren en daarna je mobiel weer teruggeven. Hetzelfde geldt voor andere apparaten, zoals laptops, etc. Een rustig achtergrondmuziekje kun je eventueel wel aanzetten, maar alleen als het je helpt. Eet en drink op vaste tijdstippen en probeer snacken zo veel mogelijk te beperken. Kauwgom helpt je te concentreren. Een banaan trouwens ook (tenminste, dat wordt er gezegd…). Neem regelmatig pauze. Ga bijvoorbeeld even een kwartier de hond uitlaten, of gun jezelf 20 minuten de tijd om eventjes een tijdschrift te lezen of een kopje thee met je moeder te drinken. Het maakt niet uit wat, als het maar ontspannend is. Ga op tijd naar bed. Lees voor het slapengaan eventueel nog even wat, of luister een muziekje om te ontspannen. Maar ga vooral niet zitten stressen over je leerwerk. Morgen is er weer een dag en je hersenen hebben genoeg rust nodig. En, hoe lullig het misschien ook klinkt: spreek zo min mogelijk af met mensen. Je hebt je tijd hard nodig om te leren en als alles achter de rug is kun je doen waar je zin in hebt. :wink:

Mijn toetsweek begint morgen en heb niks er aan gedaan. Ik heb gewoon geen concentratie en indd mijn muur is ook interessanter. Dit is mijn laatste toetsweek en ik moet echt even goed me best doen voor me examens. Vooral frans mondeling word zo’n hel.

Ik maakte altijd een samenvatting, maar dat duurde altijd maar een half uurtje ofzo…

wat je misschien wel kan doen is op tijd beginnen en van elk vak elke dag 2 hoofdstukken te doen ofzo.

Overigens slaag ik zelf niet helemaal in de tips die ik net gegeven heb, maar ik ga het echt proberen de volgende toetsweek, want dat is m’n laatste van het schooljaar. Veel succes iedereen! :wink: