tips boeken literatuur!?

Hee!
Ik ben net begonnen in Havo5, (hopelijk) mijn laatste jaartje! Nu moet ik voor Nederlands nog een aantal boeken lezen voor mijn literatuurlijst… Allemaal ‘2punters’. De meeste literatuurboeken vind ik niet zo leuk… Of eigenlijk vind ik ze echt gewoon ronduit kut. xD Heeft iemand misschien nog aanraders? Ik hou van superspannende boeken die je helemaal in zich opnemen. (:
(standaard romcoms vind ik niet zo…)
Alvast bedankt!

Ehm… ik heb wel een paar boeken voor je met 3 sterren!

Tessa de Loo: De tweeling (heel mooi boek!)
Stefan Brijs: De Engelenmaker
P. Buwalda: Bonita Avenue
A. Enquist: Contrapunt (niet zo heel dik)

Ook nog 2 sterren evt:

Jeroen Brouwers: Bezonken rood (helemaal niet dik)
J. Bernlef: Hersenschimmen
Herman Koch: Het diner
Arthur Japing: Een schitterend gebrek
B.Buch: De kleine blonde dood
Connie Palmen: Lucifer
Tip Marugg: De morgen loeit weer aan
Kristien Hemmerechts: Donderdagmiddag, halfvier

Hoop dat je er iets tussen kunt vinden :sunglasses:

Hersenschimmen vond ik zelf een van de beste boeken van mijn lijst, omdat de schrijver daar meer doet dan alleen een verhaal schrijven. Bovendien is er erg veel naslagwerk over te vinden.

Geen idee of het een tweepunter is, maar ik raad je De donkere kamer van Damokles ook aan. Het boek zelf vond ik echt bizar, ik begreep niks van de verhaallijn, maar ook hier zijn veel naslagwerk en analyses te vinden. In dat boek zit zoveel meer dan je in eerste instantie denkt, dat vond ik ook een leuk boek om over te praten.

Uhm ik snap niet zo goed met de sterren enzo
maar isabella - tessa de loo vond ik zelf heel leuk
en de laatste zomernacht - ik weet niet meer wie de schrijver is ;p

oh en twee vrouwen - harry mulisch

bedankt! :slightly_smiling_face:

Ik snap persoonlijk ook niks van die ‘punt’ systemen. Ik moest in 5HAVO voor mijn literatuurlijst thema lezen, en ik had het thema moeizame relaties. Hierbij heb ik de volgende boeken gelezen:

• Vera van Jan Siebelink
  • Sofia van Margalith Kleijwegt
  • Tirza van Arnon Grunberg
  • Sonny Boy van Annejet van der Zijl
    ( Het is trouwens toeval dat de titels allemaal namen zijn haha)

Hopelijk heb je hier wat aan. Ik vond het persoonlijk erg leuke boeken, alleen was Tirza een moeilijk boek om door heen te komen maar uiteindelijk met een erg verrassend eind!
Succes met je literatuurlijst!

Bij ons was Hersenschimmen 5 punten. Goed boek.
Je kunt ook de Aanslag van Harry Mulisch lezen, veel symboliek. God’s Gym van Leon de Winter is ook goed.
Ik heb dit jaar mijn diploma gehaald, op mn andere computer heb ik nog hele boekverslagen staan van de boeken op mijn literatuurlijst met dingen die onze leraar zelf heeft opgeschreven als aantekeningen. Als je die boekverslagen graag wilt ontvangen, stuur me even een prive berichtje met je emailadres dan stuur ik ze zo snel mogelijk op. :wink:

UP!

De aanslag heeft wel een redelijk hoog niveau (bij ons 4 punten, maar wij hebben een ander systeem dan denk ik), maar hij is echt niet moeilijk en leest makkelijk weg (: De tweeling is ook goed te doen vind ik, en Hersenschimmen, die hier ook al vaker genoemd staat, vond ik ook een heel mooi boek! Je zou ook Het behouden huis kunnen lezen, er zit wel veel meer achter dan je in eerste instantie denkt en als je boekverslagen op zoekt denk je echt wtf als je alle diepere betekenissen leest, maar het is een heel dun boekje dat je zo uit hebt!

Oh en Zomerhuis met zwembad vond ik ook een leuk boek, en over Phileine zegt sorry heb ik ook positieve verhalen gehoord, maar die heb ik zelf niet gelezen!

De donkere kamer van Damokles vind ik ook een aanrader!

de kleine blonde dood - boudewijn buch
sonny boy - annejet van der zijl
turks fruit - jan wolkers
zonder zusje - wendela walta

De oogst
(Stijn Streuvels)

Bij mij op school was de tweeling maar 2 punten waard. De sterren/punten verschillen volgens mij per school :stuck_out_tongue: