Tips biologie VWO 4

Hoi allemaal,

Momenteel doe ik NT op het Vwo in klas 4, met biologie en informatica. Ik heb (niet schokkend grote hoor) wat problemen met biologie. Ik sta op dit moment een 5.7, maar ik vind het heel moeilijk. Althans, ik leer heel goed, ken alles, de toets gaat voor mn gevoel super en dan komt er meestal niet hoger dan tussen de 5/6 uit.
Daarnaast:
Vind ik het moeilijk om me te concentreren in de klas, dit is bij biologie vooral heel erg want mijn docent is nogal laid back

Legt onze docent niet veel uit

Merk ik bij het nakijken van toetsen dat ik vaak vooral inzichtvragen fout heb. Heeft iemand tips hoe ik dit kan trainen?

En verder nog gewoon tips voor het vak?

Dankjewel alvast x

Ik vind het trouwens überhaupt moeilijk om te gaan met onvoldoendes,dus als iemand hier nog tips voor heeft, dan hoor ik ze heel graag :slightly_smiling_face:

Hoe leer je biologie nu precies?
Wat mij heel erg helpt is schema’s maken met biologie, waarin ik goed verbanden kan leggen tussen onderwerpen. Ook oefen ik veel op biologiepagina.nl. Hier staan ook vaak plaatjes op met extra uitleg wat ik wel heel erg fijn vind.

Kijk inderdaad eens op biologiepagina.nl. Daar staan heel veel handige dingen op! En ik weet niet welke methode je hebt? Ik heb nectar en hierin staat aan het eind van elk hoofdstuk een paragraaf met examentraining. Hiermee kun je oefenen hoe de vragen op de toets ongeveer gesteld worden en wat voor antwoord ze van je verwachten.

Bij bio is het ook vaak zo dat je een specifiek woord in je antwoord moet hebben. Als je de vraag goed leest, en de belangrijke woorden die je in de richting van het antwoord duwen onderstreept of zo kom je al veel verder. Tenminste dat helpt mij.

Verder veel schema’s maken: zo kun je makkelijker verbanden leggen en dingen die op volgorde gebeuren uit je hoofd leren.

En verder vooral veel (examen)vragen oefenen. Als je dit vaak doet lukt het ook steeds beter om je antwoord goed te formuleren en dan weet je ook wat voor antwoord ze zoeken op een vraag.

Succes!

Ik had zelf ook moeite met biologie vanaf de bovenbouw. Kijk inderdaad naar filmpjes en animaties via bijvoorbeeld bioplek.org om het beter te snappen. Bij inzichtsvragen echt goed lezen en deze zou je eventueel kunnen oefenen met een examenbundel.

Belangrijk is heel veel herhalen, zodat je de stof echt goed kent. Als je dan op een toets een moeilijke inzicht vraag langs ziet komen, kun je bij jezelf bedenken welke informatie die je hebt geleerd toegepast kan worden in de vraag. Meestal kan je daarmee dan een (redelijk) goed antwoord afleiden.

Ik had ook een leraar die niet goed kon uitleggen dus voor mij was biologie zelfstudie. Ik zit nu in de 6e, en heb altijd met biologiepagina.nl geoefend, bij ons kwamen ook heel vragen van de toets van biologiepagina.nl dus dat is handig. Dat wil niet zeggen dat je de antwoorden letterlijk moet leren, maar meer door véél vragen te oefenen creëer je inzicht. Ook maakte ik altijd per hoofdstuk samenvattingen. Succes!

Het is altijd handig om een samenvatting te maken van de hoofdstukken die je moet leren, zo leer je gelijk al. Daarnaast kan je oefenen op biologiepagina.nl, www.biodoen.nl (die hebben ook een youtubekanaal met uitlegfilmpjes) of op www.10voorbiologie.nl. Ik weet niet of je een examenbundel hebt, want dat is ook best wel handig. Ik heb zelf een examenbundel van school gekregen en daar staan veel oefenopdrachten in met antwoorden. Ook heb ik de samengevat bundel zelf gekocht, dat vind ik ook handig.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :slightly_smiling_face:

Hey!

Onze docent is geswitcht naar een nieuwe manier van lesgeven waarbij ik nu letterlijk zelf de stof doorneem en indien ik vragen heb ze stel (onze docent legt nu niks uit). Het helpt voor mij zelf het hoofdstuk door te gaan en dan ook opdr + sv maken.

Daarnaast is het enorm handig als je via biologiepagina.nl alle examenopgaven en oefenopgaven maakt aangezien dat ook inzichtsvragen zijn en zulke vragen ook gewoon in mijn proefwerk komen (zelfde denkwijze). Daarnaast moet je alles leren met je BiNaS zodat je onderwerpen en schema’s en zo terug kunt zoeken tijdens de toets.

Tot slot, op tijd beginnen. Op die site heb je ook per paragraaf uitleg en stimulaties (als je Nectar als Biologie boek gebruikt).