Tips bij stage zoeken?

Ik weet niet of hier al een topic over is, maar ik kon er zo gauw geen vinden, mocht iemand er wel een weten dan is een linkje ook goed.
Ik moet in februari 2017 stage gaan lopen bij een accountants kantoor want ik doe de studie accountancy. Ik weet al wel een beetje bij welk soort kantoor ik wil werken maar ik vind het lastig om de eerste stap te zetten (de brief, het eerste contact). Zijn er misschien meiden die dit al eens hebben doorlopen (bij een andere studie is dat natuurlijk grotendeels hetzelfde, dus dat vind ik ook prima) en tips voor me hebben? Denk hierbij aan het opstellen van de brief (motivatie bedenken) en contact leggen met een kantoor (bellen voor vacatures of er echt langs gaan?). L

Je bent wel vrij vroeg met zoeken, dus ik denk dat nog niet veel kantoren al vacatures hebben openstaan. Maar ik zou gewoon de websites in de gaten houden en kijken of er iets open staat. Ook komt het altijd goed over als je ze even belt, je netjes voorstelt en vraagt of ze misschien nog een stagiair zoeken voor die periode. Ik zou zelf niet langs gaan, aangezien niet iedereen dat op prijs stelt. Mensen kunnen het erg druk hebben en vinden het dan niet altijd fijn als je zomaar langs komt :slightly_smiling_face:

LinkedIn! Dat heeft mij zo erg geholpen met het vinden van vacatures bij bedrijven die ik voorheen niet eens kende. Volg ook de bedrijven van interesse zodat je op de hoogte blijft van vrijkomende vacatures.

En zodra je één keer een motivatiebrief hebt geschreven is het heel simpel, dan pas je voor ieder nieuw bedrijf gewoon steeds kleine dingen aan en is brieven uitsturen zo gebeurd.

Sollicitatie is wel weer spannend, maar 99% van de vragen kun je Googlen en dus voorbereiden.

Ik zou in ieder geval niet langsgaan. Misschien dat mensen van oudere generaties je dat zullen aanraden, maar dat is gewoon in deze tijd niet echt handig… Een telefoontje plegen vind ik dan wel altijd weer een goede want dan laat je gelijk een indruk achter.
Als er een vacature is, kun je daar op reageren. Anders, een open sollicitatie. Niet ieder bedrijf zet een vacature uit of denkt aan de mogelijkheid van een stagiaire maar staan daar misschien wel voor open.

Je hebt ook uitzendbureaus die je kunnen helpen met het vinden van een stage, heb ik ook weleens gedaan en zo was ik toch ook binnen 2 weken in het bezit van een stage :slightly_smiling_face:. Dat kun je ook dus nog doen!

Bedankt meiden!! Zitten al hele nuttige tips bij, ik ga denk ik in de loop van volgende week maar eens rond bellen.

Bellen werkt inderdaad supergoed, daarmee zorg je ervoor dat je beter blijft hangen bij mensen, omdat ze je stem al gehoord hebben en dat is een goede eerste indruk. Ik ben er van overtuigd dat het mij heel erg geholpen heeft bij het zoeken naar zowel een eindstage als het solliciteren afgelopen tijd (wat me ook de baan daadwerkelijk heeft opgeleverd)!