Tips bij sollicitatie/motivatiebrief horeca...

Halloooo,

Ik wil dus werken in de bediening, alleen heb ik geen ervaring. Nu wil ik een paar restaurants een eetcafes mailen en heb dus een sollicitatiebrief daarvoor geschreven. Willen jullie tips geven en zeggen wat jullie van de brief vinden. Of eventuele spelfouten vermelden.

Ik heb de vorige brief verbeterd en aangepast…

Plaatsnaam, 2 juli 2013

Betreft: open sollicitatie part-time medewerker bediening

Geachte heer/mevrouw,

Zoekende naar een bijverdienste lijkt het mij heel leuk om in uw restaurant/brasserie te werken. Dit is dan ook de reden dat ik u deze mail stuur.

Doordat het bijna vakantie is ben ik per direct op zoek naar een leuke en interessante bijbaan. Zo kan ik wat bijverdienen en mijn vrije tijd nuttig opvullen. Ik zou heel graag uw team komen versterken, omdat het persoonlijke contact met gasten mij zeer aanspreekt. Elke gast is immers weer anders. Bovendien heeft de horeca mij altijd al aangesproken omdat er vaak een gezellige sfeer heerst. Ik zou graag een steentje willen bijdragen aan deze gezellige sfeer en uw gasten naar hun zin willen maken.

In een eerdere bijbaan in de supermakt heb ik geleerd om klantgericht en klantvriendelijk te handelen. Ook leerde ik hoe je het beste met de vragen en klachten van klanten om kan gaan. Die eigenschappen kan ik als
horecamedewerker ook prima gebruiken. Daarnaast heb ook eerder in teamverband gewerkt en dat is me heel goed bevallen. Ten slotte ben ik flexibel en bereid om veel te werken in de vakantieperiode. Daarom zet ik liever vandaag dan morgen mijn enthousiasme in om bij u als horecamedewerker aan de slag te gaan. Graag verwijs ik u naar mijn CV voor verdere informatie. Welke ik samen met deze brief, zo nodig, wil toelichten in een gesprek.

Met vriendelijke groet,

Naam

Je telefoonnummer, plaats, postcode, straatnaam + nummer moeten er sws nog bij :slightly_smiling_face: Als ik jou was zou ik ook je hobby’s erbij zetten & welke talen je spreekt is ook altijd een voordeel! En misschien komt het laatste van een kennismaking gesprek een beetje raar over haha

Ik vind die laatste zin helemaal niet raar.
Maar ik zou niet zeggen ‘lijkt me wel leuk’ dat klinkt echt ongeinteresseerd.
En er zitten nog heel erg veel taalfouten in! CV sowieso bijvoegen.

Oh en trouwens, als je echt een cv als bijlage doet zou ik gewoon echt álle informatie er bij zetten zoals:
Naam, Geslacht, Leeftijd, Woonplaats, Telefoonnummer, Straatnaam, Postcode, Afkomst, School, Talen, Werkervaring, Hobby’s, Goede punten van jezelf & daaronder je motiviatie :slightly_smiling_face: Maar dat is mijn mening hahaha

Dat stukje van Ervaring in de horeca heb ik niet, kun je misschien beter ombouwen. Heb je wel andere werkervaring? Dan kun je daar over schrijven.

Mooie brief maar ik heb toch enkele opmerkingen: ik zou allereerst verwijzen naar de CV die je meestuurt. Vervolgens vind ik de volgende zin een beetje vreemd: “Graag ontvang ik van u een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek” Ik zou deze een beetje vervormen naar iets van bv. Graag zou ik tijdens een gesprek mijn sollicitatie brief verder toelichten. Het “graag ontvang ik van u” komt wat dwingend over namelijk naar mijn gevoel.

@ Megane
Ik heb wel werkervaring als vakkenvuller. Dat staat al in mijn cv, dus vond ik het niet nodig om het in de brief te zetten.

Tuurlijk wel! Je kan lekker uitmelken dat je in de supermarkt goed hebt geleerd met klanten en met vragen om te gaan.

^^ In welke stukje kan ik dat het beste plaatsen? En moet ik de verwijzing naar mijn cv vermelden in het laatste alinea of na een witregel?

Ik heb pas nog een sollicitatiecursus gehad op de opleiding. Hier mijn tips die ik daar heb meegekregen.

• Nooit, maar dan ook nooit een eerste zin in een alinea in je sollicitatiebrief beginnen met “ik”! Sowieso vind ik die zin die begint met “ik” niet echt passend want de informatie die je vertelt kan je ook verwerken in andere zinnen.
  • Let op je zinnen! Een sollicitatiebrief is formeel, sommige zinnen zijn dat totaal niet.
  • Nooit iets negatiefs in je brief zetten. Heb je geen ervaring? Prima, maar zet dat er niet in. Of je moet het ombouwen in iets positiefs.
  • Een brief van 3 tot maximaal 4 alinea’s maakt alles overzichtelijk, het ziet er nu wat slordig uit. De zin “Ten slotte…” en “Graag ontvang…” kunnen bij die laatste alinea.
  • Verwijs naar je CV. Informatie die je al in je CV hebt staan hoef je niet nogmaals te verwerken in je brief. Beetje dubbel.

Laatste zin zou ik veranderen naar “Graag verwijs ik u naar mijn CV voor verdere informatie welke ik samen met deze brief, zo nodig, wil toelichten in een gesprek.” oid.

je brief is hier en daar vrij informeel, en het enthousiasme spat er niet van af.

Heb het aangepast! Iemand nog suggesties??? :upside_down_face:

upje

Dit kan in het algemene bijbaantjestopic. Slotje.