Sinds mei dit jaar heeft mijn vriend last van een hoge toon in zijn oor/oren. Dat is van de een op de andere dag gekomen, niet na een feestje of iets, gewoon zo maar. Toen dat 1 a 1,5 week aanhield, is hij naar de huisarts geweest, daar is van alles onderzocht, oren uitgespoten etc. en het zou vanzelf wel minder worden. Dat werd het ook. Voor lange tijd werd het minder en vernam hij het haast niet meer, maar het verdween nooit, altijd bleef die toon. Tot ongeveer een maand geleden werd het erger, steeds weer luider en meer aanwezig, zei hij. Nu is hij vorige week weer naar de huisarts geweest en doorverwezen naar de KNO arts en is er dus chronische tinnitus geconstateerd. Hij brak echt een beetje, want hij is gewoon echt heel bang dat ie langzaam gek wordt. Ik merk dat hij er echt anders door wordt, nu al. Hij is stiller, minder vrolijk en heeft gewoon letterlijk koppijn van die constante toon in z’n oren.
Ik vind het echt zo ontzettend kut. Want ik kan niets doen. Behalve alles voor hem doen wat hij fijn vindt, bij hem zijn als hij wil of juist gaan als hij wil. Maar het allerliefst dus een mogelijkheid om hem van die tinnitus af te helpen.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik heb dingen gelezen over een operatie in Antwerpen… of misschien andere mogelijkheden? Ik vind het zo frustrerend dat er zo veel mogelijk is in de medische wereld en zoiets ‘simpels’ als een toon in je oren kan chronisch zijn… Terwijl je er psychisch gewoon knetter aan onderdoor kunt gaan.
En misschien ook tips hoe ik er voor hem kan zijn, wat ik kan doen… Hij is ook bang dat ik hem minder leuk ga vinden omdat hij nu vaker thuis wil zijn, vaker afwezig is en minder vrolijk etc. Ik heb hem in ieder geval al gezegd dat dat niet zo is, dat ik altijd van hem hou en gewoon weet waar het door komt als hij eens wat stiller is.
Ik ben zo bang dat hij er door gaat veranderen of dat hij er echt gestoord van gaat worden. Ik vind het echt een kutsituatie.
nc.