Tijdsdruk

Hoi, ik zal je maar alvast waarschuwen voor het lange verhaal :slightly_smiling_face:

Toetsen maken op school zijn voor mij een hel. Het is niet dat ik niet leer, nee, ik leer zelfs teveel denk ik. Het is zelfs nooit genoeg voor mij, het maakt niet uit hoe laat ik begin, ik blijf altijd leren tot net voor dat ik moet gaan slapen. Dit begint nu echt wel zijn tol te eisen de laatste tijd. Maar wat nog belangrijker is, wanneer ik een toets maak en er een tijdslimiet op staat, raak ik in paniek. Het enige waar ik aan kan denken is: “ik moet voor dat de bel gaat klaar zijn, ik mag niet te lang over dit nadenken, ik MOET dit antwoord nu weten”. Je kan dus al raden wat er gebeurt, ik ben nooit op tijd klaar en dan haal ik wel eens een onvoldoende. Ook raak ik in paniek wanneer ik bijvoorbeeld een vraag niet weet, want dan denk ik MOET de volgende vraag weten. Ik ga beginnen trillen en zweten. Morgen heb ik toets wiskunde, en je kan al raden, ik heb van 2 tot een kwartiertje geleden geleerd (wel tussendoor een uurtje gegeten) en ik ben nu al helemaal aan het stressen.

Heeft iemand van jullie tips voor me, of advies? Ik weet dat het probleem bij mezelf ligt en dat ik niet zo moet stressen, maar hoe meer ik denk dat ik niet moet stressen, hoe meer ik ga stressen.

Alvast heel erg bedankt om dit te lezen.
xx

Leg een horloge naast je op tafel zodat je de tijd in de gaten kan houden.
Ik had die tijdsdruk ook heel vaak.
Ik maakte de toets met oordoppen in, zodat ik andere leerlingen niet kon horen als ze klaar waren en hield dus mijn horloge in de gaten.
Het gaf me meer rust, ik las rustig de vraag en kon zo binnen de tijd mijn toets afmaken.

Dankje voor je antwoord:) Ik ga morgen mijn horloge op mijn tafel leggen, misschien kan ik mijn tijd dan beter inschatten. xx

Die oordoppen lijken me een heel goed idee! Ik heb namelijk ook vaak dat ik nóg meer gestresst raak als ik door heb dat anderen al klaar zijn en ik nog (lang) niet.

Gewoon schijt hebben, serieus je weet dat je je best doet en boeiend als je een vraag niet weet, ga gewoon verder naar de volgende en als je tijd over hebt maak de vragen die je niet weet.

Haha, ja eigenlijk heb je wel gelijk. Het probleem is we hebben meestal maar 3/4 vragen dus als je er 2 niet weet begint het eigenlijk al te spannen. Ook zijn veel vragen gebasseerd op antwoorden van de vorige dus ja, maar je hebt wel gelijk. :wink:

Ik heb ook vaak dat ik de laatste vragen niet af krijg maar ik denk dan gewoon… ik heb me best gedaan en meer kan ik niet doen, misschien is een andere manier van leren beter aangezien het ook niet normaal is om zo lang te leren.
Misschien kan je de moeilijkste dingen opschrijven zodat je het misschien weer makkelijk weet tijdens een toets.

Heb ik precies ook, echt super irritant. Vooral met tekstbegrip, dan ben ik zo sloom als het maar kan en ga ik gehaast de tekst lezen waardoor k er niets van begrijp

Daar heb je denk ik wel een punt, ik ben ook redelijk perfectionistisch, dus ik wil altijd alles leren, maar ik begin nu ook te beseffen dat ik nooit alles 100% kan leren. Ik moet me idd meer focussen op de hoofdpunten en de moeilijke dingen. Dankje! xx

Geen dank, misschien helpt notities maken tijdens de les en vooral de dingen te leren waar je moeite mee hebt en de overige onderdelen een paar keer overlezen/opschrijven… zo leer ik het fijnst.
Ik hoop dat het je lukt om je toetsen vaker af te krijgen en doe het gewoon in je eigen tempo maar ga er niet meer over na denken als je eenmaal een antwoord hebt behalve als je tijd over hebt natuurlijk.

Ik had dit ook. Op mijn universiteit vinden ze dit ‘ernstig’ genoeg om je een faalangsttraining te laten doen. Misschien is dat er op jouw school ook? Mij heeft het erg geholpen in ieder geval. :slightly_smiling_face:

Edit: Dingen die ik daar vooral geleerd heb zijn ademhalingstips waardoor je rustig wordt tijdens de toets en tijdens het leren, de negatieve gedachtenspiraal doorbreken (wat nogal moeilijk is, maar daar zijn heel veel oefeningen voor) en realistisch blijven denken. Vaak kom je er al door te relativeren, maar dat is voor sommige mensen moeilijker dan voor anderen.

Twee benen op de grond tijdens je toets - de stress stroomt dan via je voeten de grond in, als je je benen over elkaar hebt kan de stress nergens heen en komt het terug.
Vouw je wijsvinder naar binnen, tegen het ‘zwemvlies’ tussen je duim en wijsvinger, en zet dan je middelvinger en duimen op elkaar - dit maakt je rustig.

Misschien klinken deze tips raar maar het werkt echt, ik zit altijd zo tijdens toetsen en merk dat ik minder gestresst ben.
Ik kreeg deze tips van een homepathisch genezer, waar ik heen was geweest omdat ik last had van stress door van alles en nog wat.

Succes ermee!

Tip: kijk de toets globaal door en zoek vragen waar je het goede antwoord al op weet! Dan heb je sowieso beter zicht op hoe lang de toets duurt en wat voor vragen het zijn. Als je bij een vraag gewoon niet weet hoe je hem moet beantwoorden, sla hem dan even over. Uiteindelijk hou je misschien 2 vragen over waar je echt niet uit komt, maar dan heb je het grootste deel van de toets waarschijnlijk al redelijk gemaakt.

Allemaal dankjewel voor jullie advies, ik ga het morgen proberen :slightly_smiling_face:
xx

Misschien word je hier juist zenuwachtiger door maar wat ik altijd doe is de tijd (bijv. 50 minuten) delen door het aantal vragen. Zo merk je meestal dat je eigenlijk best veel tijd hebt per vraag. Voor een meerkeuzevraag heeft de gemiddelde leerling die geleerd heeft namelijk minder dan een minuut nodig.

Ik hem mijn toets dus wel verknald, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een stuk rustiger was. Ik begon gewoon op het laatste moment allerlei dingen te veranderen die eerst juist waren, en daarna dus niet meer… Daar heb ik mijn lesje dus wel geleerd, bij twijfel altijd gaan voor hetgeen dat je eerst hebt opgeschreven. Nogmaals dankjewel iedereen, ik was toch al een stukje rustig. Het zweten en trillen is vandaag alleszins niet voorgekomen. :slightly_smiling_face:

ik dacht aan faalangst toen ik je verhaal las

ik begin altijd met lezen en dan schrijf ik op wat ik denk dat het is. als ik iets echt nie t zeker weet zet ik er een streepje bij dan weet ik dat ik er nog een x naar moet kijken. Als ik een opdracht niet weet sla ik hem over en ga naar de volgende. Als ik de volgende ook echt niet wat sla ik di eook over.
Ik maak dus eerst alles wat ik wel uitkom en daarna waar ik eerst niet uit kom.

Ja, misschien is het inderdaad wel faalangst… ik weet het niet…, dankjewel voor je tip! xx

Misschien is het handig om dan sowieso een horloge mee te nemen zodat je precies kan zien hoeveel tijd je nog hebt. En wat ik zelf altijd doe is vragen overslaan als ik die niet direct weet. Dan maak ik eerst alles wat ik wel weet, en denk ik nog even na over die vragen. Helpt misschien bij jou ook wel? Of doe je dat al?

Het klinkt raar, maar ik begin meestal achteraan in de toets, daar zitten de moeilijkste vragen (bij mij). Die maak ik dan rustig, en vervolgens vul ik de echte leerdingen (begrippen, woorden) makkelijk in net voor de bel.