Tiener springt van brug na cyberpesten.

[i]In de VS is nogal wat ophef ontstaan na de zelfdoding van een homoseksuele student uit New York. De 18-jarige Tyler Clementi sprong van een brug nadat een video van hem, waarop te zien was hoe hij seks had met een andere jongen, op het internet geplaatst was. Twee medestudenten zijn in beschuldiging gesteld in de zaak.
Alles begon met een berichtje op Twitter. Daarin zei de 18-jarige Dharun Ravi dat zijn kotgenoot - Tyler Clementi - hem gevraagd had de kamer vrij te laten tot middernacht. “Ik heb de webcam aangesloten en ben bij Molly gegaan. Daar hebben we gezien hoe hij het deed met een andere jongen. Yay.”

De opnames van Ravi en Molly Wei waren ook te zien op een website. Hoeveel personen de beelden daar bekeken hebben, is niet bekend.

Drie dagen later, plaatste Tyler Clementi een boodschap op zijn Facebookpagina: “Ik spring van de gw brug. Sorry.” Daarna wierp hij zichzelf vanop de George Washington brug in de Hudsonrivier.

De ouders van Clementi reageerden - in een communiqué op de tragische feiten. "Tyler was een prachtige jongen, een getalenteerd muzikant,’ schreven ze.

Maar ze waren lang niet de enigen, want de dood van Clementi maakt heel wat los in de VS, ook al omdat er de laatste tijd nog gelijkaardige gevallen van ‘cyberpesten’ aan het licht gekomen zijn. Persagentschap AP telde al minstens 12 gevallen van zelfdoding in de VS na een of andere vorm van cyberpesten sinds 2003.

Groepen die opkomen voor de rechten van holebi’s roepen op tot verdraagzaamheid en vragen dat het online plaatsen van de beelden die aanleiding gaven tot dit drama als misdaad zouden beschouwd worden. De twee tieners die bij dit drama betrokken waren zijn in ieder geval al beschuldigd van inbreuk op de privacy, waarop een celstraf tot vijf jaar staat.

TV-presentatrice en comedienne Ellen Degeneres, zelf een bekend lesbienne, plaatste een emotionele oproep online om het cyberpesten een halt toe te roepen. ‘Dit moet iedereen wakker schudden. Het pesten van tieners is een epidemie en de dodental loopt op.’ [/i]

Link van het artikel + filmpje van Ellen Degeneres http://www.standaard.be/a…20101001_032&subsection=2

Sorry voor al weer een nieuwsbericht-topic, maar ik kwam hier toevallig op en het raakte me echt. Ik vind het echt triest dat in 2010 nog iemand gepest wordt omdat ie ‘anders’ is.
Ik vraag me af wat jullie hier van vinden.

Ah :confused: diep triest

Echt ziek. Ziek en vooral heel erg zielig.

Vreselijk dit, Ik snap neit hoe mensen zo harteloos kunnen zijn.
Arme jongen toch

Echt heel zielig

Heel triest weer. Vele mensen snappen niet wat voor een impact pesten op iemand kan hebben

indd!! :open_mouth:

acherm,
wat die ouders wel niet door moeten maken nu,
en wat die jongen door heeft gemaakt.
ik hoop dat die jonges zeker 10 jaar krijgen,t liefst 40 want eigenlijk heb je gewoon iemand vermoord.

vreselijk. echt heel erg.

verschrikkelijk!

Bah, wat een walgelijk jongens. Ik hoop dat 'ie zich z’n hele leven schuldig voelt.

Wow, wat erg zeg.

Egt verschrikkelijk.

Of juist 10 jaar. Want het is daarna heel moeilijk om een ‘normaal’ leven te lijden. Want hoeveel bedrijven nemen iemand aan die naar de gevangenis is gegaan voor doodslag of moord? Hoeveel mensen zullen normaal met hem omgaan als ze weten dat ze in de gevangenis hebben gezeten voor doodslag of moord?

Dit blijft zo erg…

Dit is echt vreselijk! ik heb hier gewoon geeen woorden voor…