Thuiswonen of toch weggaan

Hi,

Ik ben 20 en woon bij mijn ouders. Op mijn 18e heb ik een jaar op kamers gezeten, daarna tussendoor weer een half jaartje in het buitenland doorgebracht en nu ben ik weer thuis. Op mezelf wonen is ontzettend fijn en ik kan niet wachten om weer te vertrekken, maar op kamers gaan is erg duur :s

Het enige probleem is, dat sinds ik terug ben thuis nog wel eens onenigheid heb met mijn ouders. Ze bemoeien zich overal mee en ik heb vrij weinig privé. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik hiermee aanmoet, omdat ik het soms moeilijk vind om kalm te blijven tijdens zo’n onenigheid.
Ook twijfel ik erover om dan toch op kamers te gaan, maar dan bouwt mijn studieschuld alleen nog maar hoger op. Na dit jaar hoef ik nog maar 1 jaar te studeren, waarna ik mijn master toch in een andere stad ga doen.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Kusjes, espresso

Hoi Espressootje,

Heb je met je ouders besproken dat je vindt dat je te weinig privacy hebt en dat het voor jou ook weer wennen is om thuis te wonen na enkele jaren? Als je enigszins redelijke ouders hebt dan kunnen ze dat hopelijk wel begrijpen?

Als ik het goed begrijp, heb je dus nog twee jaren (laatste schooljaar inclusief masterjaar) te gaan? Persoonlijk zou ik het thuis volhouden als je nog maar een jaar moet. Wellicht moet je je leven wat anders regelen, zodat je minder thuis bent? Denk aan: op school studeren, baan, sporten, sociale activiteiten oid. Zijn het op dezelfde momenten dat jullie onenigheid krijgen? Kijk of je iets anders kan doen op dat moment of anders ermee kan omgaan. Misschien goed om tijdens de onenigheden in je achterhoofd te houden dat dit tijdelijk is? Dus dat het nergens nodig is om fel er tegen aan te gaan?