Thuisonderwijs

Ik was eens wat opzoekwerk aan het doen op internet en kwam ineens op thuisonderwijs uit, wat me wel heel erg aanspreekt.
Ik ga gewoon echt niet graag naar school, heb moeite met vrienden te maken en uiteindelijk vind ik het ook verloren moeite om naar school te gaan en elke dag 7 lesuren te hebben waar ik toch maar zit te slapen en die ik toch weer helemaal moet leren s’ avonds.
Iemand ervaring met thuisonderwijs? Of weet iemand er meer van?

Ik heb geen ervaring met thuisonderwijs. Ik denk dat het in Nederland niet echt bekend is of iets dergelijks vooral als je kijkt naar Amerika. Kan je op het internet misschien geen informatie folder aanvragen of iets dergelijks?

Ja, er bestaan enkele sites dus ik weet hoe zoiets wel ongeveer gaat.
Maar het zou leuk zijn moesten hier op girlscene mensen zijn met ervaring of mensen kennen die thuisonderwijs volgen.

Ik weet niet of je deze site toevallig tegen bent gekomen: www.thuisonderwijs.com maar daar staat geloof ik best veel op.

Neen, maar ik woon ook in België, maar ik denk dat thuisonderwijs in België nu ook weer niet zo verschilt van Nederland. Maar toch bedankt! :slightly_smiling_face:

Oh oke haha! Nouja, ik wens je in iedergeval succes ermee! (:

ik heb ook aan een thuisstudie gedacht 5 jaar geleden ofzo.
Toch maar niet gedaan omdat je toch een beetje in een sociaal isolement komt om het zo maar ff te zeggen.
Ik vind het ook juist fijn om uit mijn eigen omgeving weg te zijn en je zit toch in een groep en hebt afwisseling. En thuis zit je de hele dag thuis… en ik denk dat ik dan moeite met mijn motivatie had gekregen.
Naja dat was dus mijn reden om het niet te doen. Maar misschien lukt het jou wel gewoon, dus veel succes!

De onderwijsinspectie geeft daar (voor zover ik weet) niet iedereen toestemming voor, eigenlijk alleen in gevallen waar mensen nooit naar school komen. Als je gewoon braaf best vaak naar school komt, zien zij geen probleem en geven ze je dus niet snel toestemming. Ik wil dat ook, maar ik zal de toestemming ook niet krijgen.

Mijn moeder heeft thuisonderwijs gevolgd, maar is al afgehaakt. Je hebt heel veel motivatie nodig en de hele tijd virtueel contact opnemen met de docenten… heel vervelend. En bij ons deed het systeem niet, dus dat werkt zeer demotiverend.

Ik ga dat waarschijnlijk binnenkort doen…

Up,
Zijn er meer hier die dat doen?

Dat is in Nederland zo, maar in België mag iedereen het doen.
Dit komt omdat in België er een LEERplicht is, geen SCHOOLplicht.

nee, geen ervaring mee, ik ga gewoon naar school overdag en maak daarna huiswerk. lijkt me overigens best handig, maar ook wel weer jammer dat je dan weinig sociale contacten hebt. school lijkt me toch leuker.

up!

Heb je het met je ouders over gehad?

Dat dacht ik ook.

Ik denk niet dat je zomaar toestemming daarvoor krijgt met de argumenten die je nu aandraagt.

Daarbij denk ik ook niet dat het je sociale vaardigheden goed doet als je thuisonderwijs volgt, zeker niet als je nu al aangeeft dat je niet makkelijk vrienden maakt. Don’t get me wrong, ik snap heus wat je bedoelt met niet naar school willen (ik ben 8 jaar intensief gepest) maar op deze manier lijkt het alsof je voor je problemen wegloopt.

Haha, zag ineens dit topic weer,
Iets hierboven schreef ik dat ik dit misschien ook ging doen,
Maar uiteindelijk heb ik helemaal niks gedaan (wel thuis zitten, maar geen onderwijs)

EDIT:
Bij mij ging het om middelbaar onderwijs (vmbo/havo)

Ik ga binnenkort een loi thuisstudie doen ofja meer een cursus.