Hoi!
Ik zag juist dat er een oud topic geüpt werd over het thuis voelen in je studentenstad. Helaas zit er al een slotje op omdat het een te oud topic was. Bij deze open ik een nieuwe.
Ik woon zelf in België en ben in september 2014 Fysica gaan studeren aan de universiteit van Gent. Ik heb het heel moeilijk gehad met het aanpassen, hoewel ik het middelbaar totaal niet mis. Brugge (mijn oude stad) voelt nog altijd als mijn échte thuis en ik mis Brugge enorm sinds ik hier op kamers zit. Gent voelt voor mij totaal als iets vreemds aan en ik heb echt niet het gevoel dat ik hier thuis hoor. Ik heb hier wel vrienden uit mijn richting maar het is nog steeds niet hetzelfde. Ik heb 10 vrienden met oppervlakkig contact en 1 vriendin waarmee ik iets meer omga dan de rest. Maar ik voel geen diepe band komen. Het zijn wel leuke vrienden, ik heb er plezier mee. Maar dieper dan dat gaat het niet voor mij. Ikzelf ben ietsje anders… als ik er een woord moet op plakken, ietsje alternatiever… En niemand in mijn richting is zo. Ik ben ook geïnteresseerd in talloze andere dingen dan fysica, bijvoorbeeld kunst, boeken, piercings, metal, actualiteit … noem maar verder op. En ik heb hier niemand die ook een beetje klikt op die vlakken. Ik heb ook geen idee waar ik die kan vinden want in een fysica richting is er al niet veel keuze qua vrienden vinden. Ik voel me dus echt erg eenzaam, wat in het eerste semester vaak uitte in huilbuien. Hiervoor zit ik ondertussen bij een psycholoog.
Ik zit ook in een studentenvereniging, en dat is ook wel leuk maar dieper dan dat gaat het niet… In Brugge heb ik een groepje vrienden (veel metalheads ook) waarmee ik omga en die allemaal ouder dan 21 zijn. Ikzelf ben 18 en vind het moeilijk om vriendschappen te sluiten met mensen van dezelfde leeftijd. Ik wil hiermee zeker niet zeggen dat ik mezelf volwassener vind dan anderen of dergelijke. Ik weet niet precies wat het is en waarom het niet lukt om hier close vriendschappen te sluiten dus dit is de beste oorzaak die ik kan vinden…
Het doel van dit topic is dus om je eigen ervaring te delen, eventuele tips geven, enz…