Thuis voelen in je studentenstad

Hoi! :slightly_smiling_face:

Ik zag juist dat er een oud topic geüpt werd over het thuis voelen in je studentenstad. Helaas zit er al een slotje op omdat het een te oud topic was. Bij deze open ik een nieuwe.

Ik woon zelf in België en ben in september 2014 Fysica gaan studeren aan de universiteit van Gent. Ik heb het heel moeilijk gehad met het aanpassen, hoewel ik het middelbaar totaal niet mis. Brugge (mijn oude stad) voelt nog altijd als mijn échte thuis en ik mis Brugge enorm sinds ik hier op kamers zit. Gent voelt voor mij totaal als iets vreemds aan en ik heb echt niet het gevoel dat ik hier thuis hoor. Ik heb hier wel vrienden uit mijn richting maar het is nog steeds niet hetzelfde. Ik heb 10 vrienden met oppervlakkig contact en 1 vriendin waarmee ik iets meer omga dan de rest. Maar ik voel geen diepe band komen. Het zijn wel leuke vrienden, ik heb er plezier mee. Maar dieper dan dat gaat het niet voor mij. Ikzelf ben ietsje anders… als ik er een woord moet op plakken, ietsje alternatiever… En niemand in mijn richting is zo. Ik ben ook geïnteresseerd in talloze andere dingen dan fysica, bijvoorbeeld kunst, boeken, piercings, metal, actualiteit … noem maar verder op. En ik heb hier niemand die ook een beetje klikt op die vlakken. Ik heb ook geen idee waar ik die kan vinden want in een fysica richting is er al niet veel keuze qua vrienden vinden. Ik voel me dus echt erg eenzaam, wat in het eerste semester vaak uitte in huilbuien. Hiervoor zit ik ondertussen bij een psycholoog.

Ik zit ook in een studentenvereniging, en dat is ook wel leuk maar dieper dan dat gaat het niet… In Brugge heb ik een groepje vrienden (veel metalheads ook) waarmee ik omga en die allemaal ouder dan 21 zijn. Ikzelf ben 18 en vind het moeilijk om vriendschappen te sluiten met mensen van dezelfde leeftijd. Ik wil hiermee zeker niet zeggen dat ik mezelf volwassener vind dan anderen of dergelijke. Ik weet niet precies wat het is en waarom het niet lukt om hier close vriendschappen te sluiten dus dit is de beste oorzaak die ik kan vinden…

Het doel van dit topic is dus om je eigen ervaring te delen, eventuele tips geven, enz…

Ik studeer en leef deels in Gent, al een anderhalf jaar. Op zich voel ik me hier goed, vooral omdat ik mijn vrijheid heb. Wat ik het meeste mis hier, is het intercultureel aspect. Vroeger was mijn vriendengroep vol ‘kleur’, vandaag ben ik één van de enige kleurling op zeg maar 300 studenten? Ik had geprobeerd om lid te worden van een interculturele studentenvereniging maar die is helaas niet meer actief. Mijn sociaal contact vind ik vooral tijdens het sporten, op school zelfs en zeker wanneer mijn schatje eens langskomt :slightly_smiling_face:

Met mensen uit mijn richting klik ik ook niet zo goed - wel oppervlakkige contacten zoals je zegt maar niet echt vrienden (kan ook zijn omdat ik dit semester maar begonnen ben natuurlijk hehe). Voor mij is dit echter niet zo’n probleem omdat ik al mijn hele leven in/rond Gent leef dus ik ken de stad al en mijn vrienden zijn ook in de buurt. Sowieso gaat het bij de ene persoon al sneller dan bij de andere, ik heb vriendinnen die hun nieuwe beste vrienden al gevonden hebben maar de meeste zitten ook nog in die tussenfase dat je wel met elkaar omgaat maar nog niet echt vrienden bent. Dat komt wel. Blijf sowieso wel omgaan met die mensen waar je nu mee omgaat & ga eens samen met hen weg, dan kan je via via ook mensen leren kennen :slightly_smiling_face: en als je je echt heel eenzaam voelt kunnen we altijd samen eentje gaan drinken (grapje - ergens ook niet, ik vind het wel tof om nieuwe mensen te leren kennen :p)

Alle drie uit Gent, dit is ook toevallig haha

@Nana, sport je dan in een fitness waar je nieuwe mensen leert kennen of zo?

@akua: dat is inderdaad wel handig dat je al je hele leven in/rond Gent woont. En ik blijf met die mensen omgaan maar het enige wat ze altijd willen doen is kaarten (manielen) en ik heb daar niet echt iets mee. Ik heb ook niet het gevoel dat ik een diepere klik met hen kan krijgen…

-