Thuis studie

Hallo iedereen,

Ik zit erover te denken om bij mijn opleiding ook nog een thuis studie te doen.
Zit nu op het MBO zou dit jaar eigenlijk klaar kunnen zijn maar door de stages zit dat er helaas niet in.
Nu was ik het denken om HAVO te gaan doen als thuis studie, het zal moeilijk voor mij worden met met hulp van mijn vriend zal het zeker lukken.
Zodat ik als ik daarmee klaar ben meteen door kan naar een HBO voor ik eerst nog 2/4 jaar MBO moet doen.

Nu is mijn vraag voor diegene die een thuis studie doen.
Is het makkelijk te doen?
En is het moeilijker dan een opleiding op school ?

Ik denk dat het vooral een kwestie is van zelfdiscipline.
Voor mij zou het bijv. niets zijn omdat ik het liefst alles uitstel tot het laatste moment. En ja dan kom je met een thuisstudie niet zo ver.

Ik heb er geen verstand van, maar is volwassenonderwijs niks? Je hebt idd veel zelfdicipline nodig.

Kost zelfdiscipline ja. Maar als je Havo wilt doen, kan je niet beter gewoon echt ‘voltijd’ havo volgen en kappen met het MBO?

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet zal lukken, aannemende dat het een soort jaarproject wordt. Ik hoor van veel VMBO-ers die denken Havo in een jaar te doen dat het zwaar tegenvalt en dat ze het examen ook niet halen omdat ze het hebben onderschat en dat zijn mensen die ook serieus les hebben gehad. Je moet echt zelfdiscipline hebben om het te halen. Ik weet niet precies wat je opties zijn, maar ik zou gewoon voltijd havo volgen als dat je z.s.m. naar het HBO wilt en als het mogelijk is.

Ik zit al op het volwassenonderwijs haha.
Ja ik heb dat alleen als ik iets echt graag wil en dit wil ik ook echt graag.

Dan nog gaat het je zo zwaar tegenvallen…

vriendinnetje van me zit op volwassenenonderwijs, havo,
en dat is al zwaar, terwijl ze echt niet dom is.

klopt, meeste mensen die op vmbo al hele hoge cijfers halen vinden havo ook tegenvallen. ik weet niet of je misschien al havo hebt gedaan (ik ben van havo naar vmbo gegaan) maar het is niet alleen een verschil in leerstof, maar wel iets meer dan dat. daarom denk ik dat het met een mbo tegelijk een havo er thuis bij doen echt veel en veel te veel is. maak die 2 jaar stage dan nog af, misschien is het wel heel leuk. Dan heb je in elk geval een diploma van mbo, kan je vanaf daar doorstromen naar hbo. Dat scheelt maar 1 jaar, en eh, heel veel haast heeft het toch niet?

Nadat ik door omstandigheden van school ben gegaan, heb ik ook een havo thuis studie gedaan waardoor ik nu op het hbo zit. Tuurlijk is het lastig, en je moet veel discipline hebben maar je word ook gewoon geholpen met een coach. Zelf moet je kijken wat je het handigst lijkt! Want je moet ookal studeer je thuis echt zeker een uur of 7 a 8 eraan werken omdat je anders al snel achterloopt. Ook moet je niet vergeten om je dan in te schrijven voor het examen anders moet je weer een jaar wachten.