Thinking about the future.

Hier zit ik dan, zondag 10 juli 2011, eigenlijk al maandag omdat het inmiddels 15 minuten over 1 is…Te denken aan mijn toekomst, aangezien ik mij de afgelopen dagen ben gaan beseffen dat iets niet voor altijd duurt. Ik heb het over het feit dat ik klaar ben met de middelbare school. Donderdag mocht ik mijn havo diploma in ontvangst nemen,en mijn god wat ga ik mijn middelbare schooltijd missen en al mijn vrienden, de lol die we altijd hadden om alles en niks. Ik zit me hier te bedenken wat er in godsnaam leuk kan zijn aan een hbo opleiding aangezien ik echt niet weet wat ik moet gaan doen. Ik heb me al wel bij sociaal juridische dienstverlening ingeschreven, maar ik heb geen idee of dit wel iets voor mij is… Ik ga er nu maar vanuit dat ik het leukste deel van mijn leven al heb gehad, en deze gedachte moet ik heel snel weg zien te krijgen aangezien ik met mijn 17 jaar, net aan mijn leven begin. Ik weet niet hoe ik hier mee moet stoppen, want dit gaat gewoon echt nergens meer over. Waarom ga ik mijn middelbare schooltijd toch zo missen… Ik ben er geloof ik gewoon echt nog niet helemaal aan toe, om in Groningen te gaan studeren, alles lijkt mij zo onpersoonlijk op het hbo… Sorry maar ik moest het even kwijt. Al weet ik dat ik nu heel goed voor gek kan worden verklaard omdat ik natuurlijk blij zou moeten zijn dat ik ben geslaagd, nou kijk natuurlijk ben ik dat, ik had voor geen miljoen niet willen slagen, maar ik ga het gewoon ontzetten missen. Mijn vrienden… ik heb gewoon echt een hele leuke tijd gehad op de havo, en nooit verwacht dat dit jaar zo snel voorbij zou gaan en dat ik nu pas echt begin te beseffen dat het ook echt voorbij is…Nog meer mensen die hier last van hebben, vast niet… Liefs.

Ehm…
Ik denk niet dat ik je verhaal echt kan ondersteunen want ik ben een tegenpool;

• Ik was aan het juichen toen ik van de middelbare school afging en al die vervelende mensen achter me liet
  • Ik was hartstikke blij toen ik in mijn nieuwe klas kwam op een superleuke studie die mij goed afgaat
  • Ik heb nieuwe vrienden gemaakt en ga nauwelijks nog met mijn middelbare schoolvrienden om
  • Mijn leven ‘is net begonnen’

Maar he, je bent er pas net vanaf, zodra je op je plaats zit op een nieuwe opleiding went het vast wel.

ik ben inderdaad ook echt een tegenpool, heb dit jaar ook mijn middelbare school afgesloten en daar ben ik echt zoooo blij om.
ik had het echt al 2 jaar helemaal gehad daar, ik wil gewoon echt iets gaan doen wat ik leuk vind, waar ik motivatie voor heb en wat nuttig is voor mijn toekomst.
ook voelde ik me veel te volwassen tussen alle middelbare scholieren (ja zelfs te volwassen voor bijna alle leerlingen uit mijn leerjaar).
ik had dan ook echt 't gevoel alsof er een zware last van me af viel na de examens, toen ik klaar was.

snap daarentegen wel dat het moeilijk voor je is om zo’n leuke tijd achter je te laten, zoals je zegt dat je je vrienden gaat missen, maar aan de andere kant krijg jij nu een kans om dit voort te zetten: dat je naar een andere school gaat, wil niet zeggen dat vriendschappen die je hebt gesloten worden verbroken. en je leert ontzettend veel nieuwe mensen kennen op je nieuwe opleiding, dus dat komt helemaal goed!
ook is het vervelend dat jij nog niet helemaal weet wat jij wil gaan studeren, doordat ik zoveel motivatie heb voor mijn opleiding is het al leuker om te gaan studeren natuurlijk. ik zou zeggen, begin toch met goeie moed met je opleiding en dan zie je vanzelf wel of het iets voor jou is.
wel een tip: als de opleiding nou niks voor jou is, maak dan een keuze of je het eerste jaar nog afmaakt zodat je een propedeuse hebt of dat je ermee stopt en het jaar erna met een nieuwe studie begint. ga als je dit weet naar heel veel open dagen om te gaan kijken bij studies ‘die je wel leuk lijken’. je krijgt op zo’n open dag gewoon een goed beeld van wat een studie inhoud maar je krijgt ook een goed beeld in wat jij nou wel en juist niet leuk vind.

heel veel succes iig (:
en geniet ook nog lekker van je lange vakantie!

Ik snap wat je bedoeld. Toen ik hoorde dat ik geslaagd was, had ik dubbele gevoelens, aan de ene kant vond ik het heel jammer dat ik van deze school ga, omdat ik me er altijd heb thuis gevoeld, je kent de mensen en je hebt er je vrienden, het is er altijd gezellig, dus het voelt als een veilige plek. Een veilige plek is voor sommige mensen moeilijk achter te laten. Dat voelde ik dus eerst ook zo. En ik vond het best wel eng om een nieuwe studie te beginnen. Ik weet ook niet of de nieuwe studie bij me past (moet trouwens nog afwachten of ik ingeloot ben) en ik ken ook nog geen mensen daar. Maar nu, een paar weken later, sta ik veel positiever tegenover mijn nieuwe studie. Heb boekjes gekregen over de ontmoetingsweek en heb mezelf wat ingelezen in mijn studie. En na de diploma uitreiking heb ik school wel echt achter me gelaten. Ik heb er zin in en zie wel wat er op mijn pad komt!

hoo, dubbelpost.

Ik denk echt dat het vaker voorkomt dan je denkt!
mijn broers hadden er bijdde ook erg last van, en ik hoor wel meer verhalen van vrienden.
Ikzelf ben dan wel nog lang niet geslaagd, ik weet nu ald at ik het ook zal hebben.
Het is maar net hoezo’n leuke tijd je daar hebt gehad.

daarintegen,
dat zegt niet meteen dat alles wat er nu aan komt stom is,
probeer er positief naar te kijken.
En waarschijnlijk kom je wel weer uit dit dipje en dan is het ook juist wel spannend,
een nieuw hoofstuk in je leven!

Probeer het van de positieve kant te bekijken: nieuwe vrienden, een opleiding die je helpt om dichterbij je droombaan te komen, studentenleven, op kamers wonen, uitgaan… Ik snap wel dat je de middelbare schooltijd gaat missen, maar sta ook open voor nieuwe dingen :grinning: . Ik denk, dat als je eenmaal aan je HBO-opleiding begint, het allemaal vanzelf went en dat het wel goed komt.

ik zou er juist blij mee zijn als ik mn examen gehaalt heb en eindelijk van de middelbare school af kan gaan en écht aan iets kan beginnen.

Als je eig niet weet wat je wilt zou ik die opleiding afzeggen nu je er nog niet voor betaald hebt en een orientatiecursus volgen. Grote kans namelijk dat je halverwege het jaar dat alsnog gaat doen. Mss kun je je richten op een tussenjaar en gaan werken, sparen voor je studie en mss een kleine wereldreis maken (haha naar een ver land op vakantie oid gaan). Gewoon ff bijkomen van je studie en bedenken wat je later wilt doen. Een studie doen omdat je ‘maar iets moet kiezen’ is niet goed, 9 van de 10 keer stop je er uiteindelijk mee en ben je je stufi kwijt en komt er druk op je vanwege terugbetalen en wat niet.

Je zult btw zien dat het leven nu pas begint. Je voelt je volwassener en je wordt serieuzer genomen. Studententijd is serieus de leukste tijd van je leven, je bent jong, je kan nog ALLES en studeren is lang niet zo zwaar als het lijkt. Vaak ga je ook nog het huis uit, ben je erg bezig met je onafhankelijkheid en krijg je een steeds duidelijker beeld van wie je zelf wilt zijn.

Als je maar een leuke studie hebt waarnaar je kan uitkijken, zou het al een stuk minder worden, denk ik. Probeer uit te zoeken wat je écht wilt, het is zoo zonde om er halverwege het jaar achter te komen!

Ik had er ook een beetje last van!
Ik denk ook eerlijk gezegd dat de middelbare schooltijd m´n allerleukste tijd was. Je zit (in mijn geval) 6 jaar lang elke dag bij elkaar in de klas, je hebt nog bijna geen verantwoordelijkheden, de pauzes, de leraren, zelfs de vakken waren vaak leuk. Bij mij was het gewoon één en al lol, je was nooit alleen.
Ik zag er dan ook best wel tegenop om te gaan studeren, haha.
Maar dat blijkt heel erg mee te vallen. Je bent wel vaker alleen, maar ik merk dat ik het ook best lekker vind om tijd voor jezelf te hebben, en in een nieuwe omgeving weer een beetje ‘opnieuw te beginnen’. Heb m’n vrienden van de middelbare wel lang gemist, maar we zijn daarna weer gewoon met elkaar af gaan spreken. Tuurlijk zagen we elkaar veeel minder dan eerst, en zij zijn ook wel veranderd, maar zo gaat dat gewoon. In m’n eerste jaar vond ik het best moeilijk om contact te leggen met m’n nieuwe studiegenoten: want het was 6 jaar lang vanzelfsprekend dat ik vrienden had. Maar daar pas je je snel aan aan en uiteindelijk heb ik 2 meisjes gevonden waarmee ik het echt goed kon vinden. Het is ook best léuk om veel nieuwe mensen te leren kennen. Dat contact met de leraren was altijd gezellig op de middelbare, maar eigenlijk mis ik dat nu niet. Er komen ook weer hele leuke dingen voor in de plaats, beginnen aan een hele nieuwe opleiding, eindelijk van je ergste vakken af zijn. Zelfstandiger worden :wink: Dat hoefde van mij niet zo, haha, maar nu merk ik pas echt dat je dan ook veel meer vrijheid hebt. En als je niet zeker bent van je studie kan je altijd nog stoppen! Heb je al nagedacht over een gap year? Misschien kan je het eerste half jaar lekker geld gaan verdienen, en in de 2e helft naar het buitenland (bv. als au pair). In de tussentijd kan je kijken welke studie echt iets voor jou is.

Aah bedankt voor jullie reacties! Nu weet ik iniedergeval dat ik niet de enige ben die dit heeft, aangezien mijn vrienden wel blij zijn dat ze van school af zijn en aan hun vervolg opleiding kunnen gaan beginnen! Natuurlijk vonden ze het niet leuk dat we elkaar veel minder gaan zien, maar het was niet zo als bij mij… En jullie hebben gelijk! Daar leer ik weer allemaal nieuwe mensen kennen, en het went natuurlijk ook wel weer… Ik hoop toch echt zo erg, dat het allemaal wat mee valt, en ik het gewoon leuk ga vinden

Ik vind ook wel dat de middelbare schooltijd het leukste is, doe nu mbo en dat vind ik er ook nog wel wat op lijken maar ik denk dat als ik straks hbo ga doen precies hetzelfde heb…

Oh lieverd, helemaal niet erg! Ik zeg wel heel stoer dat ik in Amsterdam ga studeren, maar stiekem ga ik mijn kleine rot dorpje ook missen, en mijn vriendinnen natuurlijk ook! Na 5 jaar op zo’n vertrouwde school is het natuurlijk lastig om nu aan iets totaal nieuws te beginnen. Maar bekijk het eens zo, op het hbo ga je - net zoals op de middelbare - nieuwe mensen ontmoeten, en krijg je net zo’n leuke tijd als op de middelbare. Nu begint je studentenleven, en dat is de leukste tijd van je leven, zeggen ze. Probeer het gewoon net zo leuk te maken als de middelbare, en geloof me, je bent echt niet de enige die er tegen opziet!

Succes, en geniet nog even van je vakantie!
x

Ik heb het ook gehad en ik snap hoe je je voelt…
Na mn diploma ben ik een studie gaan doen en uiteindelijk ging ik terug naar de middelbare. Ik vond het zooo fijn ik leefde weer helemaal op. Toch was het anders, mijn vrienden waren er niet meer, hoop andere docenten maar ondanks zoveel verschillen toch zo vertrouwd. Ik heb er enorm van genoten en was zo dankbaar dat ik terug kon. Ik weet dat veel mij voor gek verklaren want de meeste zijn helemaal blij als ze daar weg zijn maar ik niet :stuck_out_tongue: Ik weet nog goed hoe ik de eerste les weer genoot dat ik er weer zat, big smile :slightly_smiling_face:
Vervolgens was ik klaar en had ik er een diploma bij. Ik heb expres niet gekozen om te studeren omdat ik dat ook niet zag zitten, ik heb een tussenstap gedaan door eerst een niveau lager te gaan doen. mbo is net middelbare qua opzet maar ook deel studeren dus dat vond ik wel fijn. En nu ga ik toch nog een hbo doen omdat ik er nu 100% achter sta en er ook heel veel zin in heb. Ik ben er echt aan toe. Het mbo leverde me niet alleen een extra diploma op maar ook wennen aan competenties en stages enz. Een soort van extra tussenstap om niet meteen die grote overgang te hoeven doen. Extra jaren om na te denken of die ene studie echt wat voor mij zou zijn of niet. En een soort van verzekering, mocht de studie niets zijn kan ik wel aan het werk met mijn mbo die ik heb gehaald.

Maar mijn tijd op de middelbare zal ik nooit vergeten en ik denk er nog vaak aan. Zovaak heb ik helemaal dubbel gelegen in de lessen, maffe uitspraken van leraren, het keten in de klas, leuke excursies. Ik heb mijn 2 jaar extra daar heel erg gewaardeerd en er alles uitgehaald. Je mist pas wat je had als je het kwijt bent en dat is echt zo.Op het mbo heb ik ook wat afgelachen maar minder in de lessen omdat het serieuzer is. Maar ik ga het nu vast ook weer leuk krijgen en jij vast ook!