Thermoplasten/thermoharders

Hey meiden.
Ik weet niet of ik wel een nieuw topic mag beginnen, zo nee weet iemand dan misschien waar ik hem wel kan plaatsen?
Mijn vraag is dus: Als de polymeren onderling verbonden zijn door middel van H-bruggen, is het dan per definitie een thermoplast? Of kan het dan ook een thermoharder zijn? Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Oh, en hoe weet je welke van de twee het dan is?
Liefs!

Een polymeer is dus één lang molecuul opgebouwd uit allemaal monomeren. Bij een thermoplast liggen al deze moleculen los langs elkaar. Dit zorgt ervoor dat de stof flexibeler is en ook een lager smeltpunt heeft. De moleculen kunnen namelijk beter vrij bewegen.
Bij een thermoharder zijn alle lange moleculen (de polymeren) onderling met elkaar verbonden door atoombindingen. Dit hoeven dus niet per se H-bruggen te zijn. Maar dit kan wel. Als dit het geval is, is het volgens mij géén thermoplast. H-bruggen zijn namelijk ook atoombindingen. Een thermoharder is veel steviger als je naar microniveau kijkt. Dit komt dus door die verbindingen tussen de polymeren. Hierdoor kunnen de atomen minder goed bewegen/trillen.

dit is dus een thermoplast.

En dit dus een thermoharder. de polymeren zijn onderling verbonden met atoombindingen met CH2
Je kunt je misschien wel voorstellen dat dit molecuul veel steviger is

Hmm wacht, nu zit ik te twijfelen of een H-brug een atoombinding is…
Nee sorry, een H-brug is géén atoom-binding… Sorry voor de verwarring. Als er H-bruggen zijn zal het dus geen thermoharder zijn.
Als je googled staat er ook dat waterstofbruggen geen atoombindingen/covalente bindingen zijn. En thermoharders bestaan uit polymeren met crosslinks (atoombindingen)
Bovendien zag ik ergens staan dat thermoplasten dus polymeren zijn waarbij er vanderwaalskracht werkt tussen de moleculen, en soms ook h-bruggen

Sorry voor de onduidelijkheid, haha. Ik denk/hoop dat het op deze manier moet.

^Haha, heel erg bedankt! Ik weet namelijk zeker dat ik één met H-bruggen op de toets kreeg, waarvan ik dacht: Oh het is allemaal onderling verbonden, dus het zal wel een thermoharder zijn. Maar dat bleek dus een thermoplast te zijn. Daarom vroeg ik het me af. In ieder geval is het nu helemaal duidelijk! Dank daarvoor! :slightly_smiling_face:

hahah dat is wel heel evil van de docent. Ik zou ook thermoharder hebben geantwoord.
Maar voor mij komt het wel goed uit dit, want ik heb binnenkort een SE waar dit ook in zit. :wink: