Theorie-examen.

Voor de mensen die theorie-examen al gehad hebben, heb ik een vraagje nodig.
Ik weet niet hoeveel mensen er op het moment online zijn, maar ik gok het erop.

Op de oefencd krijg ik steeds allemaal vragen met wat je moet doen in bepaalde situatie’s.
Remmen, gas los laten, of niks doen.
Ik heb deze opdrachten gigantisch vaak fout omdat ik het allemaal zo dubbel vind. Dan is bij de ene toets remmen, en een soortgelijke situatie bij een andere toets is weer gas los laten.
Dus hoop ik zwaar, dat dit niet zo op het theorie examen komt.
Iemand die het al gehad heeft en mij goede moed in kan praten?

Het duurt nog wel even voordat ik mijn rijbewijs ga halen, maar veel succes.

Het komt er sowieso wel, je hebt iets van 25 van die vragen waarvan je er 12 of 13 goed moet hebben.

Valt mee dus. En ja, veel oefenen, vaak scheelt het ook al als je in het echt wat heb auto gereden. En verder proberen de situatie goed in te schatten, ver vooruit kijken, op de kleine dingen letten. Vaak zitten er echt naaiende dingen in die je bijna niet ziet zoals een kind die achter een auto vandaan schiet.

En ook letten op je snelheid, al rij je snel en er gebeurt iets moet je vaak eerder kiezen voor remmen ipv gas loslaten.

Maar het komt wel goed hoor, gewoon een paar keer nog oefenen en dan gaat het je lukken(:. Zijn er maar heeeel weinig die daarop zakken.

Ze zeggen altijd dat die oefen dingen moeilijker zijn en meer discussie en dat niet 1 echt vast antwoord is. Bij theorie examen zijn die vragen en fotos erbij zeg maar vele malen duidelijker. Ik had ook altijd veel fout maar met theorie toets niet. Geen zorgen over maken dat haal je wel.

Aah dankje. :grinning:
En op de reactie hier boven, ik heb al behoorlijk wat lessen gehad, en in de praktijk gaat het remmen/gas loslaten automatisch.
Maar vaak denk ik ‘oh, hier moet ik remmen.’ bv omdat je 50 rijd en er een auto de bocht om komt. Maar dan staat er weer, dat je gas moet los laten en nog genoeg de ruimte hebt om te remmen.
Maar mijn rij instructeur zei ook al, ze hebben dat met heel veel rijinstructeuren gedaan, en iedereen had weer een ander antwoord.
Dus ik hóop zo dat ik het goed heb, wnat ik denk dat dat toch wel hetgene is waar ik steeds op zak met oefenexamens.

Weet je wat het ook vooral is, in de auto voel je hoe hard je rijd. Das toch anders dan dat je het leest.

Ja dat klopt ook in echt voel je dat gewoon.

@ carlisle Wanneer moet je op?

En je moet goed op de foto letten, als er bijvoorbeeld ergens een kind staat of iets, dan is dat een heel duidelijke aanwijzing voor het antwoord.
Sowieso, ehm heb ik een ‘truucje’ geleerd. Kind = altijd remmen.
Ehm…even denken of ik nog meer dingetje sweet…eignelijk niet, het is gewoon een kwestie van oefenen. En ik vond het ook wel meevallen toen het er op aankam, de oefeningen waren moeilijker en ik vond de normering bij het examen best relaxt (je mocht veel fout hebben).

Tja, en proberen relaxed te blijven. Succes!

Edit: Oja, en ook goed kijken naar de snelheid die staat aangegeven.
En doen wat je gevoel je ingeeft.

als je iets met eenden ganzen krijgt is het ook remmen (beruchte cbr vraag :stuck_out_tongue:)

Of als je een bal ziet, remmen;) Want het kan zijn dat er een kind achter een geparkeerde auto staat die achter de bal aan rent:P Bij mij ging het op het examen ook beter dan dat ik had geoefend.

En als je denkt van: ehm…in deze foto gebeurd niks?
Dan moet je goed kijken, en als je écht niks ziet zal het ook zo zijn. Dat is een beetje een instinker omdat veel mensen dan toch denken dat ze remmen/gas loslaten moeten.

Iemand nog tips voor mn praktijkexamen?
Ik wordt over een halfuur opgehaald.

Rustig blijven, goed kijken

Vorige keer was ik juist te afwachtend:’).
Was zooo zenuwachtig en nu alleen nog maar erger.

Want ik weet gewoon dat ik goed genoeg kan rijden,
alleen verpest ik het doordat ik zo zenuwachtig wordt

Is inderdaad lastig maar wat ik geleerd heb:

Niets doen is dus gewoon geen gevaar dus doorrijden.
gas loslaten is als je even moet opletten als er een beetje gevaar is.
Remmen is echt bedoeld om te STOPPEN. Dat is het belangrijkst. Als er dus een fiets voor je rijdt hoef je niet te gaan remmen, je moet je gas loslaten.

Sowieso vind ik die vragen trouwens onzin, want je ziet een momentopname. Als je nou een filmpje zou zien… echt, neem maar van mij aan; die antwoorden slaan soms nergens op, dat zou je in het echt nooit zo doen. Het hangt gewoon echt net af van de situatie.

krijg je ook toch gevarenherkenning? maar je mag er 13 van de 23 ofzo fout hebben volgens mij

ja je moet je gas loslaten, want je hoeft niet te stoppen.
Het kromme is: je drukt wel op de rem, maar dat is hier niet wat ze bedoelen met remmen. Op het examen bedoelen ze echt stilstaan. Je gaat natuurlijk niet stilstaan als je de bocht om wilt.

ik hoorde juist van mn zus dat je niet mocht stoppen voor die ganzen ;p zij zei dat je ze theoretisch gezien aan moest rijden, dan stoppen aan de kant en dan de gans opruimen. maarja mn zus kan ook niet heel goed rijden :’).

WOW, wat weinig. :astonished:
Bij ons in België moet je er 44 van de 50 goed hebben.

@TS: ik weet niet echt het antwoord op je vraag, maar ik weet wel dat ze die oefencd’s soms moeilijker maken dan het eigenlijk examen, zodat het slaagpercentage van het examen na het kopen van zo’n cd hoger ligt.

YEEEEEEEEEEEY GEHAALD :grinning:

1e onderdeel 6 fout,
2e onderdeel 1 fout :grinning: