Theaterschool of toch iets anders...

Hey allemaal,
Ik moet volgend jaar profiel kiezen, hoewel vele mensen tegen mij zeggen dat ik er me nu nog niet mee bezig moet houden doe ik het toch, aangezien onze school de regel heeft dat je je profielkeuze 2 maanden na de zomervakantie moet doorgeven. Ik zit nu in de tweede dus over een halfjaartje moet ik gaan beslissen.
Ik zou later enorm graag naar de theaterschool gaan. Helaas weet ik niet of ik hier goed genoeg voor ben, en heb ik, afgezien van een paar audities voor een Carry Slee- film, niet enorm veel ervaring. Ik heb vroeger wel theaterschool gehad. Een tweede optie is om psychologie te gaan studeren, maar kan iemand mij vertellen welk profiel ik hier voor nodig heb?
Ik wil namelijk graag C&M, maar veel mensen zeggen dat je voor psychologie N&G nodig hebt.
Kan iemand mij dit uitleggen en advies geven?
Alvast super bedankt!

Ik weet niet of je vwo doet, maar dan heb je aan een c&m profiel genoeg voor psychologie.
Van theaterschool weet ik niets, sorry!

Bedankt voor je reactie! Ja ik doe vwo, gymnasium nu, misschien volgend jaar atheneum, lig eraan hoe ik ervoor sta met wiskunde haha

Volgens mij heb je voor de studie psychologie geen bepaald profiel nodig!

En je mag geloof ik ook psychologie doen met wiskunde C, voor het geval dat haha! Success

Ja psychologie kan dan inderdaad gewoon.
Als je bijvoorbeeld de theaterschool in Maastricht of zoiets wil gaan doen moet je nu al proberen zo veel mogelijk ervaring op te doen zodat ze je sneller zullen selecteren. Kijk anders even op sites van acteeropleidingen wat je kan doen om je kans op toelating te vergroten!

Voor theaterschool en psychologie heb je beide echt genoeg aan een CM-profiel, dus no worries daarover! Wat betreft de theaterschool is het inderdaad wel van belang om zoveel mogelijk ervaring op te doen. Maar hou in de gaten dat het gewoon leuk moet zijn. Zoek gewoon een leuke toneelgroep op waar je vooral veel plezier hebt in het toneel. Kies vooral Drama in je pakket en doe er nog eens wat dingen die je leuk vindt naast. Maar denk vooral niet enkel aan je CV. Dat is zeker van belang, maar ze hebben echt liever gepassioneerde mensen dan mensen die alle acteercursussen hebben afgelopen om een zo goed mogelijk CV te maken.

Ik woon wel in België, dus met de praktische kant zal ik je niet echt kunnen helpen, maar misschien heb je wat aan mijn verhaal :wink:. Zelf zit ik sinds dit schooljaar op de kunsthumaniora en volg ik er woordkunst-drama (toneel dus). Ik moest een toelatingsproef doen en was, ondanks dat ik best wel al veel ervaring had, toch meganerveus, maar dat bleek nergens voor nodig te zijn. Ik slaagde over de hele lijn, maar ook anderen, die nog nooit een podium van dichtbij hadden gezien (bij manier van spreken dan :p) kwamen gewoon door de toelatingsproeven. Het punt van een theaterschool is dat je er toneel léért spelen. ze verwachten niet dat je gelijk bij aankomst al alles kan, wat zouden zij je dan nog kunnen leren? :wink: En wat de school zelf betreft: het is eventjes wennen (ik heb bijvoorbeeld langer les dan in een “gewone” school), maar eens je het gewend bent, wil je nooit meer een andere opleiding :slightly_smiling_face:

Zo, dat was een heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt :wink: Je kan me altijd pm’en (of gewoon citeren in dit topic) als je nog vragen hebt :slightly_smiling_face:

Ik zal even mijn persoonlijke verhaal hier droppen :stuck_out_tongue:

Ik had precies hetzelfde toen ik mijn profiel moest kiezen. Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik wou, maar uiteindelijk dacht ik: waarom ga ik niet iets studeren wat ik echt leuk vind, en toen kwam ik dus bij de theaterschool uit. Ik was er helemaal van overtuigd dat ik dat zou doen, tot mijn geschiedenisleraar een verhaal vertelde over een oud leerling van hem. Zij was ook helemaal overtuigd dat ze naar de theaterschool wou, maar toen ze daar ging kijken, had ze eigenlijk meteen zoiets: nee, ik kan dit beter gewoon als hobby houden. En dat doe ik nu ook en daar ben ik heel blij mee.
Sowieso weet je niet of je überhaupt toegelaten wordt en als je niet toegelaten wordt, val je waarschijnlijk in een diep gat (heb ik bij meerdere mensen gezien). Het is daarnaast ook een ontzettend zware opleiding en je toekomst ziet er eigenlijk ontzettend slecht uit. Over het algemeen verdienen acteurs niet bijzonder veel…

Ik doe nu Kunsten, Cultuur en Media aan de universiteit in Groningen en dan de richting theater en muziek (uiteindelijk wil ik toch door in de muziek). Zo heb ik dus wel iets wat ik leuk vind, muziek en theater, maar heb ik toch een iets breder toekomst perspectief. Ik zit dan (hoop ik!) nog steeds in het wereldje dat ik zo leuk vind, maar dan dus wel iets zekerder en iets wat, uiteindelijk, toch beter bij me past.
Kijk gewoon rond wat jij leuk vindt qua studie en over je profiel hoef je je niet heel veel zorgen te maken, want tenzij je C&M kiest en ineens biologie wilt gaan doen, valt er altijd wel iets te schuiven. Zo heeft een vriendin van mij een extra cursus Management en organisatie gedaan in de zomer zodat ze de opleiding kon doen die ze wou doen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, mag ik vragen wat jij in de toekomst wil gaan doen qua werk enz.? Je opleiding klinkt namelijk erg interessant :slightly_smiling_face:

Oja, en trouwens iedereen bedankt voor de uitgebreide reacties. Zodra ik weet wat ik ga kiezen laat ik het jullie zeker weten!! :slightly_smiling_face:

C&M is echt een prima profiel voor jou interesses dus ik zou het ook lekker daarbij laten, wel zou ik als ik jou was geen wiskunde C kiezen maar gewoon wiskunde A als je dat aankunt. Vooral met statistiek of iets dergelijks (wat je bij psychologie onder andere krijgt) is het gewoon fijn een goede basis te hebben!

Ik heb psychologie gestudeerd en je kan daarvoor het best wiskunde a hebben en biologie in je pakket, dat zijn geen eisen maar dat maakt het jezelf wel makkelijker.

Tja. De toekomst, ik heb eigenlijk geen idee :’)
Ik heb deze opleiding gekozen omdat ik iets kan worden in het veld (muziek, theater, culturele wereld) waarin ik graag wil werken! Dus misschien begin ik later een bedrijf, misschien word ik directeur van een theater, misschien ga ik muziek produceren, misschien word ik journalist en misschien word ik zwerver, ik heb geen idee!

Het is een leuke studie! Wel universitair, maar weet niet of dat uitmaakt? Het is een hele brede studie, maar toch verdiep je je in bepaalde onderdelen.

Oke, bedankt! :slightly_smiling_face:

Oke, en waarom heb je voordeel van biologie? :slightly_smiling_face: