The wave

wie heeft de film gezien?::

Een geschiedenis docent kan zijn klas niet uitleggen hoe het ooit kon gebeuren dat het Duitse volk miljoenen mensen in concentratiekampen lieten sterven. Hij duikt in de geschiedenisboeken en besluit dat hij het ze alleen kan laten ervaren. Hij begint een groep die hij The Wave noemt, waarbij discipline, broederschap en daadkracht voorop staan. In 2 weken, ziet hij zijn leerlingen meer gedisciplineerd werken, leert hij ze respect voor hem als persoon en de symbolen van de groep maar het loopt al snel uit de hand.

weet iemand op welke plaatsen de film ziich afspeelt?

Help aub als ik geen voldoende haal ga ik niet over

Haha hoe toevallig xD… ik heb morgen een engels boekbespreking over het boek :stuck_out_tongue:

California, 1969

thankz :stuck_out_tongue:

dus het is opgenomen is california :grinning:

heb je nog extra info ??

ow ja ik had een toets over the wave,
het speelt zich af op school,
en in een grote zaal
oww jeetje ik weet het niet meer egt

Die heb ik gezien :grinning:

Up dus :stuck_out_tongue: Haha

echt heel erg bedankt voor de reaties mense ik krijg hoop door jullie !! :slightly_smiling_face: ga zo door…

niemand ? :frowning_face:

en hoe heet die robert in het echt?

Whaha die heb ik ook gehad, vier jaar geleden ofzo XD
Dus nee, zou het echt niet meer weten. Heb er wel een verslag over gemaakt, maar dat was voor geschiedenis. De dingen die hier staan, geen idee… :stuck_out_tongue:

Ik heb hem alleen in 't duits gezien, Die Welle :stuck_out_tongue:
Speelt volgens mij alleen in Berlijn.

Ik heb hem gezien, maar ik zou het echt niet meer weten, sorry.

Haha ik moest daar een recensie over schrijven. De oude versie is op een middelbare school in amerika.

The Wave is een film uit 1981 die gebaseerd is op een echte gebeurtenis in een geschiedenisles op Cubberley High School in Palo Alto (VS) in 1967. ‘Hoe kon de holocaust in Duitsland gebeuren?’ dat is de hoofdvraag van de film en van het experiment in de klas.
Tijdens de geschiedenisles hebben ze het over de nazi Duitsland en er wordt een film gedraaid over de Tweede Wereldoorlog en de jodenvervolging. Na de film worden er in de klas veel vragen gesteld. Mr. Ross vertelt dat veel mensen zeiden dat ze niet wisten wat er gebeurde. Dan wordt er gevraagd hoe er zoveel mensen vermoord kunnen worden zonder dat iemand het weet. Hoe kunnen mensen dat zeggen? Na aanleiding van deze vragen gaat mr. Ross zich er nog meer in verdiepen, hoe heeft dit allemaal kunnen gebeuren? Hoe kan ik de leerlingen dit goed uitleggen?
De volgende les geeft mr. Ross een les over discipline, heel groot schrijft hij DICIPLINE op het bord. Hij gaat de macht die je kunt krijgen door discipline uitleggen. Er zijn veel dingen die je kan bereiken door discipline en controle, hij wil de leerlingen de kracht van discipline laten voelen. Hij laat de leerlingen verschillende dingen doen waardoor je je makkelijker kan disciplineren. De leerlingen moeten allemaal rechtop zitten en als ze een vraag willen beantwoorden moeten ze opstaan, altijd eerst ‘mr. Ross’ zeggen en altijd snel en op tijd in de les zijn. In het begin vinden de leerlingen het allemaal wel grappig maar daarna nemen ze het heel serieus. Als de leraar de dag daarna met een ander onderwerp wil beginnen kijkt hij raar op als de leerlingen allemaal heel netjes en rechtop in het lokaal zitten, zoals ze de dag daarvoor hadden geleerd. Als mr. Ross aan de leerlingen vraagt wat ze voelen antwoorden ze allemaal: dicipline is dicipline. Nu moest hij wel doorgaan op dit onderwerp. Hij vertelt dat er ook een gemeenschap moet zijn op het bord schrijft hij: COMMUNITY. Je moet samenwerken om dit voor elkaar te krijgen, je hoort daardoor bij een groep, je staat er niet alleen meer voor. Ze krijgen een symbool voor hun groep en een naam: The Wave.

Ook hebben ze een begroetingsteken en een motto: Straight to dicipline, straight to community. De leerlingen doen uiteindelijk alles wat er door mr. Ross opgedragen wordt.
Als Lauri thuis vertelt wat ze in de klas doen en hoe leuk ze het vindt reageert haar moeder juist anders. Die vindt dat ze individueel persoon moet zijn en niet te veel een gedachte van een groep. De dag erna heeft Lauri er over nagedacht en is ze het toch eens met haar moeder. In de schoolkrant schrijft ze stukjes over The Wave. Veel mede leerlingen die bij The Wave zitten vinden dit niet kunnen en sluiten haar buiten. Zelfs haar vriendje vindt dat ze moet stoppen en weer bij The Wave moet komen maar Lauri weet hem te overtuigen. In de Geschiedenis les worden een soort leiders uitgekozen die mensen mogen aanspreken als ze zich niet aan de regels houden. Hier zie je goed het verschil tussen de ‘beste’ en de ‘mindere’ ontstaan. Robbert het sukkeltje van de klas voelt zich eindelijk belangrijk en kan de regels dan ook goed opvolgen. Hij wil zelfs de persoonlijke bodyguard van mr. Ross zijn. De vrouw van mr. Ross en de rector van de school beginnen te klagen dat het niet goed uit gaat pakken. Mr. Ross zegt dat hij nog maar een paar dagen nodig heeft. Lauri en haar vriendje gaan ook naar mr. Ross toe om te zeggen dat het moet stoppen.
Een paar dagen later is er een speciaal evenement voor The Wave. Als alle leerlingen in de zaal zitten komt mr. Ross op en vertelt de leerlingen dat hij een speciale vertegenwoordiger heeft voor The Wave, maar er verschijnt niets op het beeld. Dan opeens komt Hitler in beeld en iedereen schrikt hiervan. Dan vraagt hij hoe ver zouden jullie gegaan zijn? De geschiedenis herhaalt zich. Volg nooit zomaar een leider en verlies je individualiteit niet. The wave bestaat niet langer maar iedereen heeft wel geleerd hoe dit is gegaan in de Tweede Wereldoorlog.

Google het anders even op zou ik zeggen

Heel lang geleden gezien, goede film!!

heb hem net gezien

Ik heb 'm 3 jaar geleden gezien bij Godsdienst…
maar ik heb geen idee, sorry. Google?

google denk ik?

ik heb de film gezien en we hebben het boek in het engels gelezen op school.
waar het zich afspeelt weet ik niet.
nouja op school dan :’)