The voice of Holland aantijgingen

Het zal je vast niet ontgaan zijn. Zaterdag 15 januari werd bekend gemaakt dat RTL de uitzendingen van The Voice of Holland direct stop zet naar aanleiding van aantijgingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag en machtsmisbruik, die het YouTube-kanaal BOOS via een mail naar RTL had gestuurd. Het zou gaan om Jeroen Rietbergen, Marco Borsato en Ali B. Hier een link naar een uitgebreide tijdlijn tot nu toe.

Vandaag, donderdag 20 januari, heeft BOOS de langverwachte aflevering over deze hele kwestie online gezet, inclusief interview met Talpa-directeur John de Mol. Hier een link.

Wat vinden jullie van de aantijgingen en de aflevering van BOOS?

Ik vind het absurd dat het plaats heeft kunnen vinden en dat er in 10 jaar tijd niemand is geweest die aan de bel heeft getrokken. Vanuit de slachtoffers kant begrijp ik dat, maar kan mij niet voorstellen dat het anderen 10 jaar lang is ontgaan. Begrijp van de slachtoffers ook wel dat het moeilijk is om de stap te zetten om erover te praten en/of om aangifte te doen.

Bij één dame, uit het filmpje van BOOS, heb ik een beetje een vreemd gevoel gekregen. Ging om de dame op schrijfkamp. Ze vertelde het verhaal op een bepaalde manier dat ik mijn bedenkingen had in hoeverre dat verhaal waar is. Zij leek me iemand die zich, in vergelijking met de andere dames, bewuster was van wat er gebeurde. Dit mede doordat ze zei dat ze in die villa iemand aan het pijpen was. Kan de plank natuurlijk volledig mis slaan, maar bij haar kreeg ik een vreemd gevoel.

De verhalen van de andere dames vond ik vrij heftig. Ze waren / zijn allemaal erg jong op het moment van gebeuren en kan niet plaatsen hoe een Ali B / Marco Borsato / Jeroen Rietbergen zoiets kan doen. Zeker omdat ze zelf ook kinderen hebben. Zij zouden als geen ander moeten weten dat zoiets ongepast is ongeacht de leeftijd.

Een volledig oordeel durf ik niet te hebben, omdat het voor nu niet duidelijk is wat wel / niet gebeurt is. Ben er wel van overtuigd dat er dingen gedaan zijn die nooit hadden mogen gebeuren, en dat er een grote groep mensen (van o.a. The Voice) hier wel degelijk vanaf wisten, maar dit in de doofpot hebben gestopt.

Tot slot dan dat stukje van John de Mol. Dat vond ik maar een ‘lachtertje’. Kreeg sterk het gevoel dat hij daar zat om te laten lijken alsof hij er niets van wist, meer om hemzelf in te dekken. Hoe kun je ervoor kiezen om iemand een 2e kans te geven nadat het al duidelijk is geweest dat zijn gedrag niet door de beugels kon. En dan het lef hebben om te zeggen dat vrouwen eerder aan de bel moeten trekken. Het zou gewoon niet mogen gebeuren. Heel bijzonder.

Ik heb BOOS net gezien en ik vind het moeilijk voor te stellen dat Ali B mensen heeft verkracht. Ik vind het moeilijk als buitenstaander (gelukkig) wie wat te geloven.
Ik vind het inderdaad ook gek, zoals @Huomata zegt, dat er in 10 jaar tijd niemand iets is opgevallen of in ieder geval niks mee gedaan. Al snap ik het op zich ook wel weer gezien het taboe wat nog heel erg op seksueel overschrijdend gedrag ligt.

John de Mol vind ik ook een nare vent. Maar blijven zeggen dat vrouwen aan de bel moeten trekken en dat ze nu geleerd moeten hebben dat ze als ze het in de toekomst nog een keer meemaken, dat ze dan meteen aan de bel moeten trekken. Ik proef victimblaiming hier. Het had gewoon nooit moeten gebeuren. En maar zeggen dat hij van niks weet en dan nog 90% van de dagen daar aanwezig zijn

Ik heb het niet gezien, omdat ik niet hou van sensatie TV.

Ik heb net een samenvatting gezien, wel zo gemakkelijk haha

Maar, ik vind het allemaal lastig. Wat ik wel heb kunnen lezen op Nu.nl enzo, dan heb ik wel bij veel dingen, “is dat het nu”? Ik snap niet dat sommige mensen daar zo getraumatiseerd van kunnen raken door opmerkingen of een verdwaalde hand? Ik heb vaak genoeg seksueel overschrijdend gedrag meegemaakt, elke dag wel woorden, soms verdwaalde handen of zelfs wel een onverwachte zoen (maar hij was echt leuk hihi). Maar, tja, het hoort er ook een beetje bij vind ik, en vaak vind ik het ook wel leuk. Het is ook een beetje flirten. Ik doe het zelf ook wel, dat ik opmerkingen maak die misschien niet kunnen naar een leuke man. En, als het echt over de grens komt dan zeg ik het gewoon, ‘doe maar even niet.’
Ik hoorde dat niemand ook grenzen aangaf toen er iets gebeurde en pas achteraf spijt kreeg ofzo?
Als ik heel streng kijk naar mijn omgeving, van school, werk, vrienden, het OV, gewoon overal … en alle mannen die dit doen zouden verdwijnen, dan waren er volgens mij geen mannen meer in de wereld.
En ik vind het best erg dat alle levens zo stuk worden gemaakt voor die mannen door dit soort aantijgingen. Kijk, als een meisje met geweld wordt verkracht dan is het anders natuurlijk. Als ik het zo lees, dan was de werkomgeving daar wel heel onveilig, dat is wel naar natuurlijk.

Maar, ik kijk niet naar The Voice, en ik luister ook naar andere muziek. Dus, het zegt me allemaal niet zo veel. Wel valt me op dat er heel veel beschuldigingen zijn naar acteurs, zangers en andere bekenden. Ik vraag me echt af of het allemaal nodig is.

Ik merk dat ik het allemaal heel verwarrend vind en eigenlijk geen goede mening heb.

Een volwassen man die zijn hand herhaaldelijk op de billen, heupen of borsten van minderjarigen legt is geen flirten en ook geen grijs gebied.

Een volwassen man die ongevraagd foto’s seksueel getinte berichten, foto’s van zijn geslachtsdeel stuurt, naar verschillende jonge vrouwen, is niet aan het flirten. Die is vrouwen aan het lastig vallen.

Deze vrouwen hebben herhaaldelijk gezegd dat hij moest stoppen of dat ze dit niet wilden, en hij ging door. ‘Ik ben zeventien’. ‘Daar voel je niks van’. Kom op zeg. Dan spoor je echt niet.

Er zijn weinig vrouwen die voor de lol hun reputatie en privacy op het spel zetten, om een valse aangifte te doen. Het hoort er een beetje bij? Ik word echt misselijk van dit soort opmerkingen. En als je zelf ook opmerkingen maakt die niet kunnen, dan zou ik toch heel goed bij mezelf gaan nadenken wat mijn effect op anderen is.

Er is een groot verschil tussen seksueel overschrijdend gedrag en flirten. En simpelweg omdat jij iets leuk vindt, betekent niet dat anderen dat hoeven te vinden. Maar hoe dan ook: op de werkvloer ga je niet ongevraagd seksueel getinte berichten of foto’s sturen.

Ik hoop dat je begrijpt dat ‘doe maar even niet’ niet zo makkelijk is. Je doet het gewoon niet, en zeker niet tijdens een talentenshow waar vrouwen met een heel ander doel naar toe komen.

1 like

Dit is echt zó fout.

Ik kan niet geloven dat dit hier wordt opgeschreven. Praat je nu echt het gedrag van deze mannen goed? Omdat mannen nu eenmaal zo zijn? En wij vrouwen moeten maar accepteren dat ze op deze manier naar ons verlangen?

Meer dan genoeg mannen die dit niet doen trouwens. En hier ook van walgen.

Het is nooit goed om zonder toestemming iemand seksueel getinte berichten en foto’s te sturen. Natuurlijk, als je aan het daten bent of er is een bepaalde sfeer, dan is het anders. Maar dit ging om volwassen mannen die met (vaak jonge) vrouwen samenwerkten. Die hoe dan ook een machtspositie hadden. En niet luisterden naar ‘stop’.

1 like

Maar er is aan de bel getrokken. En Rietbergen kwam ermee weg.

En als je aan de bel trekt zonder al deze media aandacht, dan sta je volgens mij machteloos. Het statement van Ali B zegt genoeg. Voor hem was er geen sprake van dwang. Het was altijd vrijwillig. Ga daar dan maar eens tegen in, als je vrijwel niemand achter je hebt staan. Ik denk dat die vrouwen haarfijn aanvoelden dat de kans dat ze niet geloofd worden groot is.

Natuurlijk moet nog blijken wat er echt is gebeurd. Maar ik weet vrij zeker dat er meer dan genoeg mis is gegaan. En dat (helaas) zonder deze media aandacht dit nooit aan het licht was gekomen.

Dit is wel heel erg subjectief. Wanneer iemand vind dat er een ‘bepaalde sfeer’ is, zal voor iedereen anders zijn.

Maar, ik ben het zeker met je eens hoor! Het is alleen een glijdende schaal. Het hangt heel erg af hoe dingen worden gezegd, je eigen weerbaarheid maakt ook heel veel uit, het maakt ook uit of de ‘dader’ knap of lelijk is, is mijn ervaring. Als een knappe man mij een seksueel getinte opmerking geeft is dat een leuke flirt; is het een lelijke man, dan is het een ongewenst seksueel grensoverschrijdend gedrag.
En, het is super naar als je in een afhankelijke positie zit en geen nee durft te zeggen.

Ik vind het allemaal heel erg lastig dit te duiden. Ik heb het zelf nooit heftig meegemaakt, of misschien wel, maar heb ik het niet herkend.

Tja… Ik heb genoeg meegemaakt wat heftig is en waar ik niet online niet op wil ingaan, maar tijdje geleden zat ik toevallig in de bus en kwam er een man naast mij zitten (terwijl we de enige twee waren) die zijn hand op mijn been legde. Nou, ik wist niet hoe snel ik weg moest komen. Toen hij me ook nog achterna rende, flipte ik helemaal.

Ik ben daar niet getraumatiseerd van, maar het was niet fijn. En een man kan extreem knap zijn, maar als het mijn werkgever is of een opdrachtgever, dan ben ik er niet van gediend als hij zich seksueel zal gedragen, laat staan opdringen.

Ik denk niet dat het ervan afhangt of iemand knap of lelijk is. Als het fout zit en iemand dringt zich op en je voelt dat aan, dan word uiterlijk snel minder belangrijk. In ieder geval mijn ervaring.

Maar ik snap je punt, want als een knappe man een flirterige opmerking maakt zullen veel vrouwen dit minder snel vervelend vinden dan wanneer het een minder aantrekkelijkere man is.

Alleen wat deze mannen deden ging een stuk verder dan flirten…

Ooh, wat jij in de bus meemaakte is echt super bedreigend. :flushed: Misschien is dat wel het sleutelwoord? Als het bedreigend is, dan veranderd alles.

Ja. Ik denk het wel. Maar ik vind ook dat mensen gewoon voorzichtig mogen zijn met wat ze doen. Dit stukje uit een artikel van NOS vond ik sprekend:

'En daar ligt een groter probleem aan ten grondslag, zegt Jens van Tricht, feminist en oprichter van Emancipator, dat zich inzet voor mannenemancipatie. “Het zou meer moeten gaan om een cultuur waarin het normaal wordt gevonden dat mannen jacht maken op vrouwen voor seks en dat je pas moet optreden als vrouwen aan de bel trekken. Je moet het als eindverantwoordelijke niet normaal vinden dat zulke gedragingen plaatsvinden, en niet pas optreden als het al gebeurd is.”

Volgens Van Tricht gaat het om een groter maatschappelijk probleem. “Van incident naar incident hoppen heeft geen zin. Geweld tegen vrouwen door mannen komt voort uit een cultuur waar de vrouw als lustobject wordt gezien dat veroverd moet worden. Begrijp me niet verkeerd: niet elke man is fout, de meeste mannen plegen geen geweld. Maar mannen hebben wel een verantwoordelijkheid om elkaar aan te spreken op verkeerd gedrag. Het alledaagse seksisme moet worden aangepakt.”’

1 like

Ik begrijp ergens wel wat je zegt hoor. Ik hou ook van flirten, en ik heb ook wel eens onverwacht seksueel getinte berichten gekregen, en in sommige situaties vond ik dat niet erg.

Maar het gebeurt vaker en te veel dat dit niet alleen onverwacht is, maar ook ongewenst. Het mag wat mij betreft niet oké worden dat we - mannen en vrouwen - zomaar seksuele berichten of foto’s naar een ander sturen, zonder te weten of diegene dat wel wil of niet.

Want het is écht niet leuk meer op het moment dat het ongewenst is.

Als ik sommige reacties op de documentaire lees (zowel van mannen als vrouwen), zie ik dat er nog ENORM veel werk aan de winkel is wat betreft dit onderwerp.
Ik heb de docu echt met walging bekeken. Echt walgelijk hoe mannen zo erg misbruik hebben gemaakt van hun positie en hoe dit jarenlang in de doofpot is gestopt. En de reacties erop bevestigen het maar weer: “zo erg was het toch niet” en “niemand die je zal geloven.” En dáár ligt het fucking probleem, niet dat vrouwen ‘niet hun mond opentrekken’. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe machteloos en alleen de slachtoffers zich hebben gevoeld. Mannen moeten godverdomme gewoon hun tengels thuishouden en hun smerige opmerkingen en berichten voor zich houden. Ben het echt meer dan spuugzat.
Ik heb 0,0% mededogen met de daders en iedereen die hen de handen boven het hoofd hebben gehouden. Ik hoop heel erg dat slachtoffers door de docu wat meer begrip en besef krijgen, maar gezien sommige reacties hebben we helaas nog een heel lange weg te gaan…

2 likes

Je zou toch de docu het beste kunnen kijken om fatsoenlijk je mening te kunnen geven, want dat filmpje van nu.nl vermeldt echt maar 2% van wat er in de docu gezegd wordt.

Mensen zijn ook niet zozeer getraumatiseerd van opmerkingen of een ‘verdwaalde hand’. Er is gewoon aanranding en verkrachting aan de orde. Maar daarbuiten moeten we eens stoppen met normaal vinden dat (voornamelijk) mannen zonder schaamte denken smerige opmerkingen te kunnen maken of aan vrouwen te zitten zonder dat een vrouw heeft laten weten daarvan gediend te zijn. En ik weet niet in wat voor een omgeving jij woont, maar als het echt zo is dat je dan in eentje zou leven zonder een enkele man als ze allemaal zouden verdwijnen na streng kijken zou ik daar zsm weggaan, er zijn namelijk ook echt wel mannen die zich wel fatsoenlijk kunnen gedragen en hun handen thuis kunnen houden en normaal tegen een vrouw kunnen praten. Dus het is niet zo dat mannen ‘eenmaal zo zijn’. Mannen zijn ook gewoon volwassen mensen met functionerend hersenen en geen lopende vleeszakken waarvan de zenuwen alleen in de piemel zitten.

Verder hoop ik wel dat je beseft dat opmerkingen als ‘is dat het nu?’ er juist voor zorgen dat heel veel vrouwen jaren wachten met aangiftes of überhaupt hun ervaringen aan iemand te vertellen, omdat ze dus als de dood zijn dat ze niet serieus worden genomen en ze opnieuw hun trauma moeten herleven voor niets. Of zich schamen en denken dat ze zich aanstellen.

Verkrachting hoeft echt niet altijd met geweld gepaard te gaan. Je zal vast wel gehoord hebben van lichamelijk reacties op iets bedreigends, vechten of vluchten, maar je kunt ook bevriezen. Veel vrouwen laten het als het ware ‘over zich heenkomen’, omdat ze zo overrompeld zijn of uit angst dat de verkrachter overgaat tot geweld.

Het gebeurt waarschijnlijk vaker in de showbusiness dan je denkt. Deze mannen weten dondersgoed van hun machtspositie en denken alles maar te kunnen doen, je ziet het in Amerika ook gebeuren de laatste paar jaren (de verhalen die naar buiten komen bedoel ik).

1 like

Ik vind het inderdaad ook bijna lachwekkend dat het weer op slachtoffers wordt gegooid met ‘waarom meld je dat dan niet eerder?’ en als ze het dan melden zijn het aanstellers, aandachttrekkers of leugenaars. :upside_down_face:

1 like

Ja dat idd. Al is dat volgens mij voor de wet nog niet helemaal zo. Dat je pas van verkrachting kan spreken als er geweld is bij komen kijken. Dat vind ik zo krom

Ik heb ook het idee dat heel de televisie wereld in opspraak komt, want ik las net ook iets over Manuel Broekman dat hij een taakstraf heeft gekregen.
Of dat komt nu toevallig voorbij

Manuel Broekman kwam idd 1 à 2 weken geleden voorbij op het nieuws. Toch best bizar dat dit allemaal maar kan gebeuren…

een klein deel van de mannen is gewoon echt een roofdier zonder geweten en die zoeken echt niet alleen de knapte uit, maar grijpen gewoon de kans en hebben ook feilloos door wie er mogelijk gevoelig voor is. de een is nou eenmaal wat onzekerder of gevoeliger voor aandacht. bah