The Raw vegan Diet

Dit is volgensmij echt op geen enkele manier wetenschappelijk onderbouwd. Ja, je zal wel voedingsstoffen en vitaminen verliezen door groenten te verhitten, maar aan de andere kant: als je voedsel wél kookt en wél vlees en vis eet kan je makkelijker bepaalde voedingsstoffen (eiwitten, ijzer, vetten, bepaalde vitaminen) binnenkrijgen, en je kan makkelijker meer eten (probeer maar eens bv. de hoeveelheid spinazie, die je normaal gekookt eet, rauw te eten) , zodat je al met al alsnog gezonder eet als je niet rauw eet.

Ik heb de documentaire ‘rauw’ gekeken en ik kan niet zeggen dat moeder en zoon er beter uit gingen zien… vooral de moeder werd akelig mager en zag er grauw uit. En die deed toch echt ernstig haar best met allerlei grassen en zaadjes toch voedingsstoffen binnen te krijgen…

Ja, sommige voedingsstoffen zoals vitamine C zullen verloren gaan door te koken.
Maar door te koken zorg je er juist voor dat cellulaire structuren veranderen zodat je bepaalde voedingsstoffen beter kan opnemen. Bijvoorbeeld beta-caroteen. Dat vindt je in wortelen, maar door het te koken kan je lichaam het veel beter opnemen. En dit geldt voor veel meer groentes.
Alleen als je het te ver doorkookt zorg je ervoor dat je voedingsstoffen verliest.

Dus het verlies van voedingsstoffen vind ik eigenlijk een totaal niet relevante reden om dit te gaan doen, omdat het dus totaal niet klopt. Je neemt voedingsstoffen juist beter op door te koken, en vitamine C en dergelijke kun je dan erbij eten met een sinaasappel ofzo.
Beter is dus om gewoon rauw én gekookt te eten.

EDIT: Lees anders dit artikel eens :slightly_smiling_face:

spinazie moet je ook gewoon in de blender gooien met wat fruit! dan krijg je er zo genoeg van binnen. en dan heb je een lekkere smoothie die ook nog eens super gezond is. :grinning: :grinning: (+ de vitamine C in fruit zorgt voor een betere opname van de ijzer in de spinazie!!!)

Lijkt me niet heel gezond eigenlijk.

Er zijn maar 2 mensen volgensmij op de wereld die hier streng aan doen. Die waren een keer op tv haha. Dat zoontje was bijna uit huis gezet door de kinderbescherming

Daar vergis je je best wel in. Eigenlijk zijn er best wel veel mensen die hier aan doen :’) Check instagram maar eens.

http://instagram.com/fullyrawkristina
http://instagram.com/therawfoodsisters
http://instagram.com/gogorawproducts

Om maar 3 voorbeelden te geven.

Dat was een keer op tv. Maar die moeder deed dat al vanaf haar jeugd. Maar sws het is kei ongezond. En je mag serieus niks eten bijna , ik kan dat echt niet haha.
Ik denk dat die mensen op instagram dat als dieet meer doen

Nope, veel mensen zien het meer als een levensstijl dan als een dieet. En ik merk dat als ik de hele dag door rauw (= veel fruit, groente en noten) eet dat ik veel meer energie heb en geen last van mijn buik, wat ik dus wel heb als ik bijvoorbeeld graanproducten, zuivel oid eet.

En come on, je mag bijna niks eten? Valt mee, je wordt er alleen veel creatiever van. Dat merk ik nu ook nu ik dierlijke producten uit mijn eten weer.

Maar je gaat het merken na een tijd. Ik kan ook wel zeggen dat ik het deed, ik at alleen fruit en groente en noten (op de slechte manier dan , eetstoornis) Maar ik kwam vanalles te kort wat je echt uit zuivel enzo moet halen.

Dan heb jij blijkbaar niet genoeg onderzoek gedaan naar vervangende producten voor zuivel. De stoffen die daar in zitten kun je ook uit andere plantaardige producten halen. Zuivel is in deze tijd echt niet meer nodig hoor.

http://www.osteoporosestichting.nl/wat-is-gevarieerde-voeding/net-even-anders-met-plantaardige-voeding.html

Mja of je nooit niks lekkers gebakken (zoals cake enzo) wil eten is het leuk denk ik. Je bent een beetje gek denk ik als je er aan begint , tenzij je veel allergieen enzo hebt. Het is gewoon ongemakkelijk en duur eigenlijk

Volgens mij (let wel, volgens mij) is dat dus vet ongezond. Je lichaam heeft ook andere voedingsstoffen nodig in plaats van al dat konijnenvoer. (En ik houd van konijnenvoer, yay groen spul salade en zo feestje) Maar neeeeee je lichaam heeft eten nodig.

Bah nee ik haat diëten doe mij maar een gezonde leefstijl (dat is dit geloof ik niet?)
Ik denk overigens dat je met zo’n dieet veel te obsessief met eten bezig zal zijn, omdat je bijna niks mag op een gegeven moment. Ik heb een keer een verhaal gelezen van een meisje/vrouw met orthorexia, dat leek een beetje hierop.

[b]Waarom raw food?[/b] Het hele idee van het [i]raw food diet[/i] is dat je je lichaam 'reinigt' van alle giftige stoffen die je binnenkrijgt met je dagelijks voedsel. Door alleen maar [i]raw[/i] eten te eten, krijg je geen giftige stoffen in je en 'misbruik' je je lichaam niet meer.

En wat denk je dat ze op je fruit en groente spuiten om de insecten weg te houden? Of koop je alles biologisch?

Het verschil in prijs tussen ‘gewone’ groenten/fruit en biologische groenten/fruit valt op zich wel mee.

En gelukkig kan je ook nog je eigen groente telen. En het hoeft nog niet eens zoveel ruimte in te nemen. Ze verkopen nu bij de hema van die mini-kassen.
Maarja, iedereen heeft hier z’n eigen mening over. Dit is een beetje een welles-nietes discussie.

Ik heb vorige week een overheerlijke raw cheesecake(http://www.vegadutchie.nl/2012/03/04/raw-cheesecake/) gegeten, bestaande uit noten en fruit. Zoals ik al zei, je hoeft in principe niks te missen. Je wordt alleen veel creatiever.

Welke voedingsstoffen bedoel je dan precies??
het enige wat ik kan bedenken is dat je voor vitamine b12 een supplement nodig zult hebben, want dat kun je niet uit plantaardig voedsel halen. maar verder kan alles wel…

Maar als je op vakantie gaat is het moeilijk. Of je bent laat thuis van iets , even snel langs een broodjes bar maar dat kan niet. Het is gewoon ongemakkelijk. Ik geloof wel dat het goed voor je is even om alles te zuiveren.

Doe jij aan het dieet? Je weet er zoveel van af!

Ik snap niet dat mensen altijd meteen zo negatief moeten doen, lees voortaan alle verpakkingen van wat je eet, dat klinkt pas ongezond.

Wat is je doel hiervan eigenlijk? Ik wil binnenkort ook mijn levensstijl veranderen. Groente smoothies als ontbijt, veel groente fruit, maar ook gewoon rijst, aardappelen vis als aanvulling. En ik zal ook zeker niet al het ‘slechte’ eten schrappen. Ik heb lichamelijk veel klachten, dus dat is mijn focus.

Ik denk met alleen groente en fruit dat je jezelf veel meer beperkt dan nodig is.

Ons groente en fruit is ook niet hetzelfde als wat ze 2000 jaar geleden aten, in ons fruit zit bijv. veel meer suiker. Hou daar ook rekening mee.